Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ramlade i vattnet med min Z6 + 200-500

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade min kamera på lägsta höjd på stativ i kanoten då jag stötte på grund och kamera och objektiv fick ett kort dopp. Tyvärr är det sällan de klarar sig och det är bara att ringa försäkringsbolaget.
För min del var de väldigt hjälpsamma och inga problem alls att få ut pengar för vad motsvarande kostar. Det löser sig garanterat i ditt fall också.
Lycka till!

Har du en allriskförsäkring eller vad det kan heta i dit bolag så täcker den sådant här. Jag hade tagit ut batteri och delat utrustningen och lagt det i plastpåsar med torkmedel, kan man köpa på tex Biltema. Kan vara bra att ha gjort det man om det nu inte skulle täckas av försäkringen.

Har du en allriskförsäkring eller vad det kan heta i dit bolag så täcker den sådant här. Jag hade tagit ut batteri och delat utrustningen och lagt det i plastpåsar med torkmedel, kan man köpa på tex Biltema. Kan vara bra att ha gjort det man om det nu inte skulle täckas av försäkringen.

Problemet är bara att jag var mil mil hemifrån på cykel, och ryggsäcken var blöt, så det var liksom inte så lätt att göra den typen av åtgärder så snabbt som man kanske hade behövt. :(

Problemet är bara att jag var mil mil hemifrån på cykel, och ryggsäcken var blöt, så det var liksom inte så lätt att göra den typen av åtgärder så snabbt som man kanske hade behövt. :(
Du kan ju först se vad du har för försäkring, täcker den olycka så behöver du inte göra något.

Du kan ju först se vad du har för försäkring, täcker den olycka så behöver du inte göra något.

När jag skrev till dom för ett tag sen (lustigt nog) så sa dom att min hemförsäkring täcker olyckor av prylar även utanför hemmet upp till 50.000 eller 100.000, så dom sa att jag inte behövde något mer. Hoppas den konversationen finns sparad, för jag frågade specifikt om jag behövde något annat nu när jag gick omkring med lite dyr utrustning utomhus. :D

Dubbelt surt att bada med kameran o vara tvungen att cykla hem!
Min kamera (6D MK II) föll i vattnet när den stog på stativ en bit ut i
strömmande vatten (snabbfäste) Objektivet ett gammalt EF20 blev
elktronikskrot men kameran efter två dagar i ugn på svag värme o
alla luckor öppna funkar klockrent i dag ! Det beror nog lite på var
vattnet har trängt in Minns att det var flipperspel på skärmen efter
badet

Drulleförsäkring (allrisk) bör rycka in, självrisk får du ju betala och eventuellt åldersavdrag om grejerna är äldre än 6 månader.
Tveksamt om varmtorkning hjälper med all elektronik numera. Analogkameror har jag doppat vid två tillfällen och har hoppat igång dagen efter..

Rent generellt så är kameror ganska tåliga, men om du tydligt kan se att det finns vatten/inuti kameran och objektivet så måste de skruvas isär för att torkas och eventuellt åtgärdas.
Om det är så pass mycket vatten som du skriver så är risken för följdskador stor ifall du slår på kameran. Plocka även bort batteriet och även eventuellt backupbatteri.

Om det gäller saltvatten så tror jag att det där aldrig blir bra även om man reparerar.
I de fall när jag har råkat ut för skador på min utrustning (Canon) så har jag kontaktat mitt försäkringsbolag, som har bett om kostnad för reparation. Kostnaden har jag fått från Canons serviceverkstad, vilket sedan har godkänts av försäkringsbolaget innan reparation.

Möjligen så kan man torka ur fukten från objektivet, men om du i alla fall skickar in kameran på försäkringen så antar jag att det går på samma självrisk, så skicka in den med.

Lycka till!

Kollar man på lensrentals blog så är vatten mycket lurigt då det tränger sig in överallt och kretskort är känsliga. Med saltvatten är det nog helkört men även sötvatten är ett stort problem. Även om objektivet mot förmodan skulle funka är det nog beläggningar från vattnet på linserna som kommer störa och även om du skulle mot all förmodan få igång den då den torkat ut länge så skulle jag inte lite på den.

Allriskförsäkringen (frulleförsäkring) är det nog bara att åberopa direkt.

Tack för svaren!

Gjorde en skadeanmälan online. Kanske var dumt. Som sagt, ni som har Länsförsäkringar, hur brukar dom gå tillväga? Vill dom ha in prylarna för att inspektera och se om det går att reparera först och främst?

Hej Kristoffer! Jag vet precis hur det känns att plurra med kamera och objektiv i vatten. Steg 1 ring försäkringsbolaget, steg 2 hör av dig till Nikons rep-service. Försäkringsbolaget vill troligen att du redogör noggrant hur det gick till för att säkerställa att det inte var någon vårdslöshet ifrån din sida. Kvitto/kvitton måste fram.
I mitt fall efter kontakt med försäkringsbolaget (Gefvert) behövde jag skicka min kamera och objektiv till Canon RCC i Göteborg för undersökning och eventuell åtgärd eller om prylarna skall kasseras – då bestyrkt av Canon RCC blev det inga diskussioner om vad som var värt att rädda eller inte. Kameran fick kasseras men objektivet klarade sig utan några som helst skador eller fukt - helt otroligt.

Försök inte att torka grejorna själv för det går inte, dom måste plockas isär och sättas i torkskåp. Lägg dom i plastpåse så det håller sig fuktigt och plocka ur batteriet. Prylarna måste lämnas in pronto till Nikon om du avser rädda dom. Tyvärr så blir det beläggningar som efter tid blir värre och värre och kommer få elektroniken att inte fungera som det ska. Nej du ska absolut inte testa objektivet med en annan kamera. Det låter som dina prylar behöver kasseras dessvärre och tycker försäkringsbolaget annat så lämna in dem till Nikons auktoriserade service för att få deras utlåtande så kommer det att gå bra. Hade du annan utrustning i badet inkludera dem med.

Berätta hur det hela löste sig.

Rent generellt så är kameror ganska tåliga, men om du tydligt kan se att det finns vatten/inuti kameran och objektivet så måste de skruvas isär för att torkas och eventuellt åtgärdas.
Om det är så pass mycket vatten som du skriver så är risken för följdskador stor ifall du slår på kameran. Plocka även bort batteriet och även eventuellt backupbatteri.

Om det gäller saltvatten så tror jag att det där aldrig blir bra även om man reparerar.
I de fall när jag har råkat ut för skador på min utrustning (Canon) så har jag kontaktat mitt försäkringsbolag, som har bett om kostnad för reparation. Kostnaden har jag fått från Canons serviceverkstad, vilket sedan har godkänts av försäkringsbolaget innan reparation.

Möjligen så kan man torka ur fukten från objektivet, men om du i alla fall skickar in kameran på försäkringen så antar jag att det går på samma självrisk, så skicka in den med.

Lycka till!

Får man saltvatten i så är det bara skölja av fort som tusan med sötvatten.

Får man saltvatten i så är det bara skölja av fort som tusan med sötvatten.

Har ett minne när en havs våg i Brasilien, ja en enda - gick 5-10 m längre upp och sköljde över en kompakt kamera bl a. Var nära och tyckte det gick nog bra detta.... Tog ur batteri och torkade av med sötvatten. Såg ok ut. Efter att ha torkat började den uppföra sig konstigt. Inom 12 timmar startade kameran inte längre.

Men lärde mig något I alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar