Annons

ram till 24x30 kopia

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Hur ramar ni era 24x30 kopior(liggande format)? Jag har utan att tänka köpt 30x40 ramar men inser nu att dessa kanske inte passar så bra, passepartouten får bredare kanter vid sidorna än vid över och underkant. Är det ramverkstad som gäller, eller kan man köpa lämpliga färdiga ramar någonstans? Dela med er av era tips kring hur man ramar in 24x30 på ett snyggt sätt.

Hur ramar ni era 24x30 kopior(liggande format)? Jag har utan att tänka köpt 30x40 ramar men inser nu att dessa kanske inte passar så bra, passepartouten får bredare kanter vid sidorna än vid över och underkant. Är det ramverkstad som gäller, eller kan man köpa lämpliga färdiga ramar någonstans? Dela med er av era tips kring hur man ramar in 24x30 på ett snyggt sätt.

Hej!
Vad gäller inramning av bilder så finns det nog lika många ideér som det finns fotografer på FS. Jag ser det inte som det finns något rätt eller fel.Min smak är att bilden skall "tala" och inte ramen.Jag har haft bilder helt utan passepartout.Vi det tillfället så var ramen från Nielsen Design.Dom gör ramar av top kvalite.Den ramen var väldigt smal och i silver som gjorde att ramen bara "markerade" bilden. Jag har andra bilder där jag låtit passapartuoten bli mer markerande. Ja, så där kan man hålla på.
Om du inte redan känner till denna länk kanske den kan vara till hjälp, Fotografiska Föreningen i Göteborg, hemsida med råd om montering av bilder : www.fotografiska.org/art_montering.php

En liggande 24x30 kopia passar bra i en 40x50 ram som hängs på höjden. Lite bredare kant nere än uppe. Fast du kanske inte vill ha så stor passepartout? Personligen tycker jag ändå att bilder i 24x30 eller mindre kräver en relativt stor passepartout för att komma till sin rätt. De försvinner annars lätt. 40x50 ramen passar även bra till 24x30 kopior på höjden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar