Annons

Rajala Pro Shop Sthlm

Produkter
(logga in för att koppla)

NickeW

Medlem
Har i 3 dagar försökt att ringa till butiken i Stockholm utan att få tag i någon.

Antingen säger telefonsvararen att det inte är någon som kan svara för tillfället,
eller så är det upptaget.

Har även skickat mail 3 dagar i rad nu utan att få något svar.

Någon som vet om butiken fortfarande finns kvar?


//NickeW
 
Den finns kvar. Att kommunicera med kunder utanför butiken har aldrig varit deras grej tyvärr. Men väl i butik får man bra service. E-post brukar jag dock ialla fall få svar på inom nått dygn eller så...men det kanske varierar.
 
Tack.

Gjorde samma sak jag med. Hade gjort en beställning.
Ringde till Malmöbutiken och avbokade ordern.
Fick bli Netonnet istället.

//NickeW
 
Det går att kommunicer med dom med med e-post heller!
Föröskte i två månader utan resultat.
De hade skickat min kamera på rep till Canon.
Jag var inne tre gånger i butiken efter detta och det var total förvirring.

Det slutade med att jag ringde till Canon och fick reda på att dom skickat mejl till Rajala 3 veckor efter jag lämnat in och frågade om kunden (d.v.s jag) ville ha ett kostnadsförslag.

Jag accepterade kostnadsförslaget till Canon direkt via mejl med CC till Rajala. Därefter gick det snabbt och Rajala ringde Mig och meddelade att allt vart klart.

Slutsats: Ring inte och mejla inte till Rajala Stockholm!
 
Slutsats: Ring inte och mejla inte till Rajala Stockholm!

Jag beställde ett beg objektiv från Rajala Sthlm (27 okt). Men lite ont om cash, gjorde att jag tog deras 3 månaders avbetalning. Det går ett tag, sen ringer dom och säger att dom ska skicka papper som jag ska skriva under. Papper kommer nästa dag, jag skickar tillbaka påskrivet. Sen ringer dom och vill ha en kopia på mitt ID också.. ok, jag scannar och skickar in.
Idag kom paketet (15 nov)
Hela summan mot postförskott... what the f***?!?
Så jag försöker ringa dom, men det är "tillfälligt fel..."
Har mejlat, ska bli intressant att se om dom svarar....
Har någon annan beställt från Rajala och hamnat i liknande trubbel??

Update: Jag fick tag på dom! och dom rättar till felet..
 
Senast ändrad:
Jag ringde dit igår och fick svar på en gång!

Det går att kommunicer med dom med med e-post heller!
Föröskte i två månader utan resultat.
De hade skickat min kamera på rep till Canon.
Jag var inne tre gånger i butiken efter detta och det var total förvirring.

Det slutade med att jag ringde till Canon och fick reda på att dom skickat mejl till Rajala 3 veckor efter jag lämnat in och frågade om kunden (d.v.s jag) ville ha ett kostnadsförslag.

Jag accepterade kostnadsförslaget till Canon direkt via mejl med CC till Rajala. Därefter gick det snabbt och Rajala ringde Mig och meddelade att allt vart klart.

Slutsats: Ring inte och mejla inte till Rajala Stockholm!


Jag ringde dit igår och fick svar på en gång!
 
Jag ringde dit igår och fick svar på en gång!

Jag ringde först det nr dom ringt mig på, och där var det "tillfälligt fel.."
sen ringde jag på det andra, och där var det bara telefonkö en stund.. sen kom jag fram..
var rädd att det skulle bli problem när jag sett andra skriva om det, men jag tog ut det i förskott, var inte några problem alls..
 
Känner igen det

Känner igen det som beskrivs.
Handlade en kamera för några veckor sedan i butiken i S-holm.

När jag öppnade förpakningen var manualen enbart på finska.
Försökte i en veckas tid ringa dagligen 2 till 3 gånger mailade två ggr för att få dem
att skicka en ....inget svar.
Var tvungen att åka till butiken och få en manual på Svenska.
Visst tog jag hem manualen över nätet men man vill ju ej ha den i lösblad utan
den "inbunden" häftet.
/Pelle
 
Dålig service

Fotorajala i Stockholm har jag väldigt dåliga erfarenheter av. Jobbar som fotolärare på en skola och skulle göra ett inköp på 50 000:-.
Skckade offert och försökte få tag på personal i en vecka per telefon och mail utan resultat. Ringde malmöbutiken för att få ett svar på hur mitt större inköp skulle genomföras. TIll slut åkte jag personligen till butiken och blev lovad att få köpa mot faktura. Jag skulle bara få ett svar från butikschefen som för tillfället ej var där och efter det skulle det inte vara några problem. Dröjde ytterligare en vecka och fick jaga fram butikschefen i Stockholm via malmöbutiken igen och fick då svaret att jag var tvungen att betala kontant i förskott för att få ut varorna??? 50 000:-, hallå!
Skyll er själva då tänkte jag.

Ringde kort efter till Cyberphoto som efter 5 minuter beviljade faktura på 30 dagar. F.Rajala har enligt mig sämst service och är eftersatta när det handlar om större beställningar. Befriande att kunna lämna hela skiten och välja annan leverantör.
Mer spännande var det när de nio andra gymnasieskolorna som ägs av samma koncern skulle göra inköp utifrån samma budget. Vi snackar 500 000:-. Svårt att tänka mej att de väljer F. Rajala.
Lite uppryckning kanske??
 
Senast ändrad:
Önskar att jag hade läst alla inlägg om Rajala här innan jag beställde av dem.
Enligt deras hemsida var det "tillgänglighet direkt" på den blixt jag ville ha, så jag beställde och betalade direkt.
Efter mail-kontakt med dem så fick jag beskedet att det var "en diff" i lagret i Stockholm men att det fanns gott om dem i Malmö-buitken.
Jag beställde i tisdags.
Idag är det torsdag och fortfarande är blixten inte ens skickad.
Det är 13 mil mellan Malmö och Halmstad...

Jag kommer inte att handla fler gånger av Rajala.
 
Samma här, en kompis beställde från Rajalas webbshop. Ingen info, ingen leverans, gick inte nå på telefon. Tog 2 veckor att få igen pengarna. Undvik!
 
Samma erfarenheter av Sthlm butiken kontra Malmö.
Var i början av dec i sthlm butiken och skulle kolla ett intressant beg objektiv som skulle finnas där enl hemsidan.
När jag frågar efter det så kollar tjejjen i sin dator och ser att det inte finns kvar. Nehe, sa jag och påpekade att det fanns på lager enl hemsidan, då svamla hon om fördröjningar etc. och det kan jag väl förstå till viss del. Så det var bara att gilla läget då.
Pratade vidare med henne om det fanns andra intressanta alternativ till mig men jag fick ett väldigt lojt och ointresserat bemötande tillbaka som inte gav mersmak direkt....
Efter hemkomst kollade jag deras hemsida igen och objektivet fanns ju kvar och kunde beställas via webben fast jag vet att det inte fanns inne....
Så jag skrev ett trevligt mail till och påpekade mina reflektioner kring det hela.....
det tog 12 dagar tills jag fick ett litet svar med att deras hemsida inte var synkad och skulle bli bättre nästa år osv.... och att det bästa är att kolla med butiken om man undrar lagerstatus, men hur ska man göra det om dom inte svarar i tfn?

Mot detta kan ställas att jag besökt Malmö butiken några gånger och fått proffsigt och bra bemötande hela tiden, där har jag även köpt bl.a. en blixt och kände mig väldigt nöjd efter detta butiksbesök.

Slutsatsen blir ju som flera andra här att Rajala sthlm gör jag inga inköp ifrån då deras support inte är på topp direkt...
Det finns andra fotofirmor att gynna.
 
Positivt, så länge...

Trots att jag redan läst här om Rajala beställde jag ett Sigma 105/2,8 Macro hos dem eftersom de var klart billigast.

Gjorde beställningen kl. 13 på nyårsdagen, för hämtning i butiken i Stockholm. Då systemet inte automatiskt genererar en orderbekräftelse tog jag en skärmbild och skickade till mig själv, skickade den dessutom till Rajala med lite text för att indikera att jag tyckte en automatgenererad orderbekräftelse borde kommit.

22:55 på kvällen, fortfarande nyårsdagen(!), fick jag svar att orderbekräftelse skickas ut manuellt när personal behandlat den (och kanske kollat att lagersaldot visar rätt), en sådan bekräftelse skulle komma på måndag. Men besked att objektivet fanns i butiken fick jag redan i detta mail, jag skulle inte behöva vänta på orderbekräftelsen utan komma in i butiken redan vid öppningsdags och köpa objektivet :)

Bekräftelse på att ordern var mottagen kom sedan redan 08:15 på måndagen (idag), en formell orderbekräftelse, som PDF, att objektivet gick att hämta kom ett par timmar senare.

Sofar, so good!
 
Trots att jag redan läst här om Rajala beställde jag ett Sigma 105/2,8 Macro hos dem eftersom de var klart billigast.

Gjorde beställningen kl. 13 på nyårsdagen, för hämtning i butiken i Stockholm. Då systemet inte automatiskt genererar en orderbekräftelse tog jag en skärmbild och skickade till mig själv, skickade den dessutom till Rajala med lite text för att indikera att jag tyckte en automatgenererad orderbekräftelse borde kommit.

22:55 på kvällen, fortfarande nyårsdagen(!), fick jag svar att orderbekräftelse skickas ut manuellt när personal behandlat den (och kanske kollat att lagersaldot visar rätt), en sådan bekräftelse skulle komma på måndag. Men besked att objektivet fanns i butiken fick jag redan i detta mail, jag skulle inte behöva vänta på orderbekräftelsen utan komma in i butiken redan vid öppningsdags och köpa objektivet :)

Bekräftelse på att ordern var mottagen kom sedan redan 08:15 på måndagen (idag), en formell orderbekräftelse, som PDF, att objektivet gick att hämta kom ett par timmar senare.

Sofar, so good!

Jag beställde prylar hos Rajala för 5380kr och betalade med kort via webben den 14 dec. 2011 och efter att mailat dom utan svar
och inte fått svar när jag ringt så tog jag kontakt med mitt kortföretag och gjorde en anmälan om kortreklamation för
att kunna få pengarna tillbaka så jag kan handla på t.ex. Scandinavian Photo- Där har det inte varit några problem, leverans oftast dagen efter eller 2 dagar. Men för att kunna få pengarna tillbaka så kräver Handelsbanken en polisanmälan
mot Rajala Pro Photo. Tänk vad mycket lättare det varit om dom svarat på mail eller svarat i telefon.
 
Trots att jag redan läst här om Rajala beställde jag ett Sigma 105/2,8 Macro hos dem eftersom de var klart billigast.

Gjorde beställningen kl. 13 på nyårsdagen, för hämtning i butiken i Stockholm. Då systemet inte automatiskt genererar en orderbekräftelse tog jag en skärmbild och skickade till mig själv, skickade den dessutom till Rajala med lite text för att indikera att jag tyckte en automatgenererad orderbekräftelse borde kommit.

22:55 på kvällen, fortfarande nyårsdagen(!), fick jag svar att orderbekräftelse skickas ut manuellt när personal behandlat den (och kanske kollat att lagersaldot visar rätt), en sådan bekräftelse skulle komma på måndag. Men besked att objektivet fanns i butiken fick jag redan i detta mail, jag skulle inte behöva vänta på orderbekräftelsen utan komma in i butiken redan vid öppningsdags och köpa objektivet :)

Bekräftelse på att ordern var mottagen kom sedan redan 08:15 på måndagen (idag), en formell orderbekräftelse, som PDF, att objektivet gick att hämta kom ett par timmar senare.

Sofar, so good!
Väl inne i butiken kunde man inte hitta ordern via ordernumret, inte heller via mitt namn och adress - men via mitt kundnummer... Dessutom kunde man hitta objektivet :)
 
Vet någon hur det är tänkt att fungera med bekräftelser och så när man beställer saker till butiker?

Jag beställde ett objektiv för en vecka sen, som fanns i huvudlagret, men inte i butiken. har inte fått något mail utöver det första automatiska mailet, däremot har det stått "orderstatus: klar" sen förra veckan, via mitt konto på hemsidan.


Ja, jag har försökt maila dom och fråga, men såklart inget svar :p

I höstas mailade jag dom däremot om lagerstatus på ett objektiv, då fick jag två svar på det mailet, olika dagar, antagligen skrivet av olika personer. Dom verkar ha inkorgen ståendes på på en dator där folk svarar lite om dom har tid och känner för det...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.