Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radbyte i textverktyget i PS

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:
Som jag fattar honom, får han samma effekt av att trycka på endera av <CRLF> och <Enter>. I min värld ska det vara just den efterlysta skillnaden - radbrytning resp. avsluta textinmatning - och så fungerar mitt tangentbord på den fasta datorn - och på laptopen.

Tangentbordet skall generera två olika ASCII-strängar och PS ska uppfatta skillnaden. I vissa lägen är det dock inte så, ex.vis i "Spara dialogen" i "Spara för webben".

Jag har en laptop med enbart pil-ner-vänster har iofs ett nummertangentbord också på laptopen men det gör ingen skillnad. Har mao ingen knapp som enbart är enter som på ett stort tangentbord.

Men till syvende och sist så har det fungerat tidigare på denna dator och det här tangentbordet... med den här versionen av PS...

Kan det var någon inställning kring tangentbordet?

Svante
 
Re: Re: Radbyte i textverktyget i PS

Arne S skrev:
En chansning, kanske helt fel.

När du har textverktyget öppet och skriver tänds två knappar. se bilden. De har att göra med verkställande av ändringar.

Kanske helt fel och redan provat? Som sagt, en chansning..

Stoppskylten är ju avbryt alla aktuella redigeringar och bocken är ju att bekräfta typ som det blir hela tiden för mig istället för en ny rad i texten. Eller tänkte du på något annat sätt?

Mvh
Svante
 
Fick för mig att de ändrade funktionen på enterknappen, jag fick märkligheter när jag tryckte på bocken. Men det var nog bara en tillfällighet, för när jag nu provade igen funkade det som du skrev.

Sorry, ett blindskott... :)

/Arne
 
Har ju ett nummertangentbord även om det är en bärbar så det spelar heller ingen roll tror jag.

Däremot så provade jag att via kontrollpanelen, tangentbord, maskinvara, egenskaper, drivrutin och återställ tidigare drivrutin att ändra på tangentbordet och vips så funkade det...

Förmodligen så har det blivit någon uppdatering i hemlighet(som vanligt med windows, eller?) som har gjort att det inte längre funkar...

Stort tack till alla er som försökt hjälpa mig!

Mvh
Svant
 
Har du försökt att först dra ut en box med textredskapet i PS innan du börjar skriva? Det får i alla fall jag göra i CS3. Då fungerar Enter som radbrytning. Om jag bara klickar en gång med textredskapet i dokumentet och sedan börjar skriva så får Enter-knappen funktionen bekräftelse.

Edit: ser att det visst har löst sig för dig, men kanske någon annan har nytta av tipset.
 
Senast ändrad:
Provade även att rita upp en större box än nödvändigt men det hjälpte inte.
Vi får väl se vad som händer nästa gång som programvaran uppdateras eller om det blir andra problem med tangentbordet nu istället...

Mvh
Svante
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.