Annons

Radbyte i textverktyget i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Hur gör jag om jag vill byta rad när jag skriver löpande text i Photoshop (CS 2 om det spelar roll). Har tidigare bara tryckt "Enter" så har det blivit en ny rad men nu verkställer den ju ändringarna istället. Gissar att jag ändrat på någon inställning men jag kan inte hitta var...
Har letat så jag tror jag blir tokig...

Stort tack på förhand!

Svante
 
Kodiak skrev:
Hej!

Hur gör jag om jag vill byta rad när jag skriver löpande text i Photoshop (CS 2 om det spelar roll). Har tidigare bara tryckt "Enter" så har det blivit en ny rad men nu verkställer den ju ändringarna istället. Gissar att jag ändrat på någon inställning men jag kan inte hitta var...
Har letat så jag tror jag blir tokig...

Stort tack på förhand!

Svante

Shift-Enter?
 
Kodiak skrev:
Hej!

Hur gör jag om jag vill byta rad när jag skriver löpande text i Photoshop (CS 2 om det spelar roll). Har tidigare bara tryckt "Enter" så har det blivit en ny rad men nu verkställer den ju ändringarna istället. Gissar att jag ändrat på någon inställning men jag kan inte hitta var...
Har letat så jag tror jag blir tokig...

Stort tack på förhand!

Svante

Konstigt! När jag hade CS2 så tryckte jag bara Enter för att börja på ny rad, precis som du vill kunna göra. Och likadant är det i CS3! Men vilken inställning, eller var den finns, vet jag faktiskt inte! Men kommer jag på det så återkommer jag!
 
Ja, visst är det mysko!
I bibeln, Photoshop CS2 Bible, står det så här: You can press Enter or Return toinsert a line break...
Så visst "skall" det fungera så!
 
Och jag har letat på de få inställningar jag kan hitta utan lycka...
Har även provat Alt+enter och ctrl+enter
 
återställa

Kanske hjälper om man "återställer" verktyget?
MVH Jana
 

Bilagor

  • text.jpg
    text.jpg
    80.3 KB · Visningar: 518
Har du provat att hålla ned CTRL ALT SHIFT under programmets uppstart? Om inte, prova. Det återställer allt till ursprungsinställningarna i PS.
 
Fungerar tyvärr inte...

Tacksam för all hjälp så här långt men fler ideér om det finns skulle sitta fint...

Mvh
Svante
 
OK - jag har vett att fråga när jag tycker att det "luddar till sig". För mig låter det som om det är Ditt tangentbord som dummar sig. Mitt tangentbord skiljer på <CRLF> och <Enter> i Textverktyget i PS CS2. Jag har LineWrap på <CRLF> och Execute på <Enter>, precis som många andra rapporterat i tråden. Har Du fler bord att testa med?
 
Senast ändrad:
tannler skrev:
OK - jag har vett att fråga när jag tycker att det "luddar till sig". För mig låter det som om det är Ditt tangentbord som dummar sig. Mitt tangentbord skiljer på <CRLF> och <Enter> i Textverktyget i PS CS2. Jag har LineWrap på <CRLF> och Execute på <Enter>, precis som många andra rapporterat i tråden. Har Du fler bord att testa med?

Returntangenten ger ny rad. Enter avslutar textinmatningen, åtminstone för mig. Det är ingen laptop utan ett vanligt tangentbord.
 
tannler skrev:
... och ?

Ok, nu förstår jag ditt inlägg, med CRLF menar du egentligen vanliga returntangenten som brukar symboliseras med pil-ner-vänster, inte asciitecknen. CRLF är ingen knapp utan tecknen för vagnretur och ny rad. Förlåt om jag låter besservisser men jag som programmerare blev aningen vilseledd.

Men frågan är alltså egentligen om trådskaparen rört ihop ny-rad-knappen med enter-knappen? Är det verkligen så enkelt?
 
Som jag fattar honom, får han samma effekt av att trycka på endera av <CRLF> och <Enter>. I min värld ska det vara just den efterlysta skillnaden - radbrytning resp. avsluta textinmatning - och så fungerar mitt tangentbord på den fasta datorn - och på laptopen.

Tangentbordet skall generera två olika ASCII-strängar och PS ska uppfatta skillnaden. I vissa lägen är det dock inte så, ex.vis i "Spara dialogen" i "Spara för webben".
 
Kodiak skrev:
Hej!

Hur gör jag om jag vill byta rad när jag skriver löpande text i Photoshop (CS 2 om det spelar roll). Har tidigare bara tryckt "Enter" så har det blivit en ny rad men nu verkställer den ju ändringarna istället. Gissar att jag ändrat på någon inställning men jag kan inte hitta var...
Har letat så jag tror jag blir tokig...

Stort tack på förhand!

Svante

En chansning, kanske helt fel.

När du har textverktyget öppet och skriver tänds två knappar. se bilden. De har att göra med verkställande av ändringar.

Kanske helt fel och redan provat? Som sagt, en chansning..
 

Bilagor

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    85.1 KB · Visningar: 207
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.