Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röd solskiva idag!

Produkter
(logga in för att koppla)

mohei

Aktiv medlem
Någom mer som såg solen för ca 30 min sedan?
Solskivan var alldeles röd. :)

Jag försökte plåta och fick underexponera ordentligt för att få fram den röda färgen.
Det gick inte att ha normal färg på himlen och samtidigt den röda färgen på solskivan.
Solen försvann fort bakom ett höghus så jag hann inte plåta så mycket.

Bilagor

• rödsol.jpg
    rödsol.jpg
    25.8 KB · Visningar: 688
I morse i genom dimman. Ville men fick inte stanna på motorvägen för att avbilda skådespelet. Hösten är fin.

I morse också? :-(

Hur mäter man ljuset i en sådan situation?
Jag provade olika tider men fick plåta med 1/2000 s för att få solen röd. Exponerade jag efter himlen så såg solen tråkig ut.

Bilagor

• mindrerödsol.jpg
    mindrerödsol.jpg
    55 KB · Visningar: 556
mohei skrev:
I morse också? :-(

Hur mäter man ljuset i en sådan situation?
Jag provade olika tider men fick plåta med 1/2000 s för att få solen röd. Exponerade jag efter himlen så såg solen tråkig ut.

Skulle satsa på att mäta på solen och dämpa insläppet två steg.

Jag missade solen, men måste ändå undra; teleobjektiv mot solen - är det så nyttigt för ögonen (eller kameran)? Eller, är bilderna inte tagna med tele?

Jag slängde på en 200mm + 2x-konverter, dvs det blev 600mm med *ist. Dessutom är bilderna rejält beskurna.
600mm på fri hand är inte lätt så objektivet wobblade liiite grann. :)
Jag slängde upp kameran, försökte få in solen någonstans i bilden och tryckte av. Alla bilder blev sneda så jag fick även räta upp i PS. :)

Kameran tycks funka än så länge.
Lär väl märka i morgon, då jag ska plåta rockmusik, om huset har lagt av under natten. :)
Fast jag misstänker att hög ljudvolym (vibrationer) och rök är mer skadligt för kameran.
(Nejvisstnej, rökarna är ju deporterade till gatan för att röka sina giftpinnar. *fniss*)

AFE skrev:
Jag missade solen, men måste ändå undra; teleobjektiv mot solen - är det så nyttigt för ögonen (eller kameran)? Eller, är bilderna inte tagna med tele?

Alla de med brända näthinnor är nog förhindrade att svara om de inte har sekreterare som läser detta :)

Satt i bilen på motorvägen påväg hem från Stockholm till Södertälje, när ett stort intensivt rött klot spärrade min väg. Det var den där solen.

Hummm, Ingen kamera med mig och svårt att stanna. Men bilden sitter där på näthinnan.

Får hoppas på nästa gång. Fin var den..

\\Sten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar