Annons

"Rånad på 1:a maj..."

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker att din kompis gjorde helt rätt. Men om man gör så får man också räkna med att bli nerslagen. Dessutom är det fler än dom flesta tror som bär kniv på sig varje dag på stan. Inte bara vid demonstrationer alltså.
Nu är inte jag allt för stor till växten och kan inte slåss nått vidare så jag hade nog valt att springa iväg i en liknande situation.

Själv har jag aldrig vart ute för någon riktig hotfull situation pga av att jag fotograferat, men det har hänt att folk har kommit fram och viskande undrat om jag fotat dom...

Jag vill gärna ut och fota lite riktiga olagliga demonstrationer för att skaffa erfarenhet. Men då blir det nog att jag tar med en billig begagnad analog proffskamera som det inte spelar så stor roll ifall den går sönder. Vill ju helst inte ha min dslr pajjad.
 
Hejsan!

Jag tycker din vän agerade helt korrekt, och att han i denna tråd blir kallad både kaxig och korkad är ju bara beklagligt. Det låter på vissa som om de varit med på plats, vilket ju givetvis inte var fallet.

Jag kan bara döma efter din berättelse och jag tycker han agerade helt korrekt och jag önskar att fler kunde stå mera rakryggade mot sådana här personer och inte bara tänka egoistiskt. Men visst kan det vara svårt under vissa omständigheter, det kan jag förstå. Men att säga att agerandet var korkat eller kaxigt är ju rent nonsens, agerandet var föredömligt skulle jag vilja säga!

Mvh Magnus
 
mange78 skrev:
Jag tycker din vän agerade helt korrekt, och att han i denna tråd blir kallad både kaxig och korkad är ju bara beklagligt. Det låter på vissa som om de varit med på plats, vilket ju givetvis inte var fallet.

Jag kan bara döma efter din berättelse och jag tycker han agerade helt korrekt och jag önskar att fler kunde stå mera rakryggade mot sådana här personer och inte bara tänka egoistiskt. Men visst kan det vara svårt under vissa omständigheter, det kan jag förstå. Men att säga att agerandet var korkat eller kaxigt är ju rent nonsens, agerandet var föredömligt skulle jag vilja säga!
Självklart gjorde han "rätt" enligt hur det borde gå till. Men rätt är inte alltid smart. Nu framgår det ju inte om det var 10 meter till närmaste polis, och då är det ju en annan femma. Men jag förstår inte varför man ska vara "rakryggad" i rent fysisk mening om man riskerar att åka på stryk. Visst, är man 120 pannor muskler så går det väl an.
Föredömligt är väl helt rätt ord, men det är också föredömligt att ge bort merparten av dina ägodelar för att rädda svältande barn, och den egoism det innebär att inte göra det tycks helt okej av nån anledning.
Nu blir det lite filosofiskt här, men jag tror att allt man gör är egoistiskt i grunden. Man gör det bara på olika sätt.
 
Makten skrev:
Föredömligt är väl helt rätt ord, men det är också föredömligt att ge bort merparten av dina ägodelar för att rädda svältande barn, och den egoism det innebär att inte göra det tycks helt okej av nån anledning.

Det var ärligt talat ingen bra liknelse.

Man räddar inga svältande barn genom att ge bort sina ägodelar, det tillhör ett förlegat tänkande inom biståndspolitik och bygger på teorin om fattigdomen som ett nollsummespel, vilket det inte är.

Sen var det ju faktiskt inte det som det hela handlade om, utan här handlade det om att det i min mening är egoistiskt att krypa till korset för att rädda sitt eget skinn istället för att stå upp för demokratiska rättigheter. Det är min subjektiva åsikt och ingen sanning.

Edit: En fråga; är det helt i onödan som man lär ut självförsvar till unga tjejer och kvinnor? Det är väl bara dumt att försöka stå upp för sina demokratiska rättigheter? Bättre då att ge med sig på en gång och låta våldtäkten eller övergreppet fullbordas? Liknelsen är extrem, jag vet, men dock relevant!
 
Jag stod och plåtade en Algerisk grupp som hade lite fest och dansade en liten bit från Eifeltornet 1982. Jag tog en massa bilder av de som dansade och spelade tills jag blev omringad av engrupp på 7-8 personer. Jag hade inte fattat att Algeriska grupper i Frankrike var politiskt aktiva i en viss rörelse. De såg inte alls glada ut och frågade vem jag var och varför jag fotograferade. Jag var inte alls stöddig och försökte inte heller förklara att jag hade all rätt att vara där eller att de skulle skita i vad jag gjorde med bilderna! Då hade jag säkert inte bara fått stryk , utan blivit fiskmat i Seine. Jag sa i stället att jag var en amatörfotograf som tog massor med olika bilder av alla slag och deras fest såg så trevlig ut att jag ville fotografera. Sade oxå att jag kom från Sverige och att jag jobbade på ett stort medicinskt företag. Vi blev riktigt goda vänner och vi pratade länge den kvällen. De sa oxå att jag fick ta så mycket bilder jag ville.
 
mange78 skrev:
Sen var det ju faktiskt inte det som det hela handlade om, utan här handlade det om att det i min mening är egoistiskt att krypa till korset för att rädda sitt eget skinn istället för att stå upp för demokratiska rättigheter. Det är min subjektiva åsikt och ingen sanning.
Ok, det var en långtgående liknelse, men jag tycker inte att den är helt irrelevant. Klart man kan rädda nån annan genom att ge bort sina ägodelar. Jag tycker inte att det är mindre egoistiskt än att fly från dumskallar som man ändå inte kan råda bot på genom att få stryk.
Och det där med att "stå upp för" behöver verkligen inte betyda nåt fysiskt. Det är viktigare att stå för sin åsikt i största allmänhet än att försvara den med sin kropp.

Edit: En fråga; är det helt i onödan som man lär ut självförsvar till unga tjejer och kvinnor? Det är väl bara dumt att försöka stå upp för sina demokratiska rättigheter? Bättre då att ge med sig på en gång och låta våldtäkten eller övergreppet fullbordas? Liknelsen är extrem, jag vet, men dock relevant!
Den liknelsen tycker jag istället är absurd. Självförsvar använder man om man annars riskerar att skadas. Att konfrontera extremister är att be om stryk, hur fel de än må ha. Som att som kvinna sätta sig i utmanande kläder på en parkbänk och bara vänta på att nån ska komma och försöka våldta en. Det verkar enklare att försöka undvika det, eller? Då slipper man självförsvar.

Edit: "Absurd" var förstås ett nåååågot starkt ord, hehe. Liknelserna kanske kan jämföras i alla fall;-)
 
Senast ändrad:
ganska skrev:
För faktum kvarstår att enligt göteborgskonventionens utredning efter eu-toppmötet i gbg så kom det, svart på vitt, faktumet att polisen var dom första som attackerade och att INGA kravaller utbröt innan polisen gått in och splittrat demonstrationer med hjälp av hundar, hästar och batonger.


Jag har som sagt inte försvarat deras beteende, jag säger bara att det är förståligt att man försvarar sig när någon - vare sig det är polis eller en privatperson - attackerar en.

Jo, det såg ju verkligen ut som om någon utövat självförsvar i Göteborg. Samma i Stockholm igår, skyltfönstrena måste ha varit jäkligt aggresiva. Det är helt oförsvarbart. Polisen gör inte alltid rätt, men då kan man dokumentera det och göra en anmälan.
 
Makten skrev:
Den liknelsen tycker jag istället är absurd. Självförsvar använder man om man annars riskerar att skadas. Att konfrontera extremister är att be om stryk, hur fel de än må ha. Som att som kvinna sätta sig i utmanande kläder på en parkbänk och bara vänta på att nån ska komma och försöka våldta en. Det verkar enklare att försöka undvika det, eller? Då slipper man självförsvar.

Vadå konfrontera extremister? Undrar om vi läst samma berättelse? Han stod upp för sin rättighet att vara där på plats och fotografera vem han vill, är det att konfrontera? Och än värre, är det att be om stryk? Nä, inte i min värld.

Och din slutkläm vet jag inte riktigt hur jag ska kommentera. Ber en kvinna som sätter sig på en parkbänk i utmanande kläder om att bli våldtagen? Ursäkta, men hur fan kan säga det? Kvinnor ska kunna sätta sig nakna på vilken parkbänk som helst. Att undvika att visa sig offentligt i utmanande kläder spär bara på problemet.
 
StaffanH skrev:
Jo, det såg ju verkligen ut som om någon utövat självförsvar i Göteborg. Samma i Stockholm igår, skyltfönstrena måste ha varit jäkligt aggresiva. Det är helt oförsvarbart. Polisen gör inte alltid rätt, men då kan man dokumentera det och göra en anmälan.

Det kom in ungefär 130 anmälningar mot polisen efter gbg kravallerna och inte en enda ledde till åtal. Jag försvarar inte krossade skyltfönster, men om en maktutövare retar upp en massa - speciellt om massan ser utövaren som fascistisk - så kan saker gå väldigt snett. Det är enkel psykologi.
 
mange78 skrev:
Vadå konfrontera extremister? Undrar om vi läst samma berättelse? Han stod upp för sin rättighet att vara där på plats och fotografera vem han vill, är det att konfrontera? Och än värre, är det att be om stryk? Nä, inte i min värld.

Och din slutkläm vet jag inte riktigt hur jag ska kommentera. Ber en kvinna som sätter sig på en parkbänk i utmanande kläder om att bli våldtagen? Ursäkta, men hur fan kan säga det? Kvinnor ska kunna sätta sig nakna på vilken parkbänk som helst. Att undvika att visa sig offentligt i utmanande kläder spär bara på problemet.
Jag håller ju självklart med om att det BORDE vara som du säger, men det begriper väl vem som helst att en kvinna som sätter sig på en parkbänk naken inte kommer att få sitta där ifred? Likadant med "konfrontationen". Spelar ju ingen roll vad du har för lagliga rättigheter om motparten skiter i dem. Då kan man ju stå där och vifta med lagboken och sen få en kniv i magen. Är det värt det? Knappast.
På precis samma sätt kan man inte begära att du ska kunna ställa din nya bil olåst var som helst, för den kommer oundvikligen bli stulen. Lagen säger bara hur man bör bete sig, inte hur folk gör det i verkligheten.
 
Makten skrev:
Det verkar enklare att försöka undvika det, eller? Då slipper man självförsvar.
Mmm, så tänkte nog många "vanliga" tyskar, när flåbusarna i SA började härja med judar, homosexuella, kommunister och andra, i början/mitten av 30-talets Tyskland.

I övrigt inga närmare jämförelser med dagens situation så klart, men argumentet att det är lättare att titta bort är ihåligt och i längden ohållbart. För den som tittar bort när någon hotar en fotograf, tittar förmodligen bort även när situationen trissas upp ytterligare ett steg -- för att inte tala om när det blir *riktigt* allvar.

Att göra det som är "lätt", är sällan det som är "rätt" -- däremot är det lätta ofta det bekväma.
 
Makten skrev:
Jag håller ju självklart med om att det BORDE vara som du säger, men det begriper väl vem som helst att en kvinna som sätter sig på en parkbänk naken inte kommer att få sitta där ifred? Likadant med "konfrontationen". Spelar ju ingen roll vad du har för lagliga rättigheter om motparten skiter i dem. Då kan man ju stå där och vifta med lagboken och sen få en kniv i magen. Är det värt det? Knappast.
På precis samma sätt kan man inte begära att du ska kunna ställa din nya bil olåst var som helst, för den kommer oundvikligen bli stulen. Lagen säger bara hur man bör bete sig, inte hur folk gör det i verkligheten.

Jag förstår vad du är ute efter, men jag håller inte med om att man bör försöka undvika "situationen". För vad händer om alla gör det? Jo, vi accepterar det otrygga samhälle som vissa är med om att skapa.
 
Slan skrev:
...blir givetvis nerslagen å sparkad på mitt på storgatan. inte mer än 20 meter därifrån står folk å pratar.. dom gjorde ingenting. tycker det är synd att vi inte har någon solidaritet längre.. dom kunde lätt hjälpt mig.. men valde å skita i mig när jag skrek hjälp.

Jag såg två 15 åringar bråka mitt i stan, i Norrköping. Ena ynglingen sparkade på den andre som låg och blödde, medan folk bara promenerar förbi och låtsas som ingenting.
Jag sprang genast fram och ingrep. Jag kan bara hålla med Simon... det är synd att det inte finns någon solidaritet längre.
 
Om alla ville vara lite mer ödmjuka och oxå vara en aning diplomatiska när de blir konfronterade vid olika fotosituationer så kan mycket elände elimineras. Man måste inte i sitt akademiska svårmod enträget alltid hävda sin rätt med lagparagrafer och allt. Var lite smidiga och le mot de som känner sig kränkta och förklara ditt uppdrag eller att du bara gillar att plåta allt möjligt. Då kommer ni att möta en annan sida än bara våldets.
 
ganska skrev:
Det kom in ungefär 130 anmälningar mot polisen efter gbg kravallerna och inte en enda ledde till åtal. Jag försvarar inte krossade skyltfönster, men om en maktutövare retar upp en massa - speciellt om massan ser utövaren som fascistisk - så kan saker gå väldigt snett. Det är enkel psykologi.
Jag förstår vart du vill komma, få (inga) fällande domar trots ett stort antal anmälningar om man jämför med antalet fällande domar bland demonstranterna.
Men du har fel - poliser åtalades visst det som följd av anmälningarna, men ingen fälldes.

Och oavsett hur aggressiv polisen var, så påstår jag att den "kommunikationscentral" som omnämns i några av rapporterna och som demonstranter använt för att störa ut polisens radionät inte uppstod efter att poliserna börjat splittra demonstrationerna.

Nu skall vi kanske dock inte snöa in på GBG-kravallerna, det var inte det denna diskussionstråden handlade om.
 
mange78 skrev:
Jag förstår vad du är ute efter, men jag håller inte med om att man bör försöka undvika "situationen". För vad händer om alla gör det? Jo, vi accepterar det otrygga samhälle som vissa är med om att skapa.
Jag tycker verkligen inte att det är att acceptera det otrygga samhället om man försöker undvika sådana situationer, men du har helt rätt på sätt och vis.
Som jag nämnde i nåt tidigare inlägg så tycker jag att man ska gå till botten med "problemet" (dvs dessa individer) innan det drabbar någon, istället för att riskera liv och lem för att man vet att man har rätt när faran är överhängande.

I fallet med fotografen som tråden handlar om, så hade jag själv nog sagt "skit i det du" när de undrade varför jag fotade, och försökt gå vidare för att slippa dem. Vore de inte väldigt hotfulla hade jag alltså knappast kapitulerat, men jag hade verkligen inte stått och munhuggits. Definitivt inte med en cykel! Helt omöjligt att fly om det går illa.

Edit: Rozbeh, det är lite skillnad på 15-åringar och nån som 20 eller så.

Håller helt med Ragnar också!
 
Newman75 skrev:
Jag förstår vart du vill komma, få (inga) fällande domar trots ett stort antal anmälningar om man jämför med antalet fällande domar bland demonstranterna.
Men du har fel - poliser åtalades visst det som följd av anmälningarna, men ingen fälldes.

Och oavsett hur aggressiv polisen var, så påstår jag att den "kommunikationscentral" som omnämns i några av rapporterna och som demonstranter använt för att störa ut polisens radionät inte uppstod efter att poliserna börjat splittra demonstrationerna.

Nu skall vi kanske dock inte snöa in på GBG-kravallerna, det var inte det denna diskussionstråden handlade om.

Nej vi bör inte snöa in på gbgkravallerna och jag håller självklart med er att det är fel sätt att agera. Men att tro att polisen är nog helig myndighet och att glorifiera den som vissa här gör det tycker jag är skrämmande, främst av den anledningen att jag har varit på demonstrationer av den här typen och vet hur illa polisen ofta agerar.

Men det är ju som man säger; "It takes two to tango!"
 
ganska skrev:
Jag säger inte att jag sympatiserar med killarnas beteende, men det är faktiskt inte så svårt att ha förstående för det.

[ironi]
Ja, speciellt genom att sno motljusskyddet från en utomstående privatperson som fotograferar så stärkte de sin kamp för yttrandefrihet och demokrati ordentligt. Ett motljusskydd är ett fantastiskt farligt vapen i orätta händer.[/ironi]
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.