Annons

Råd vid nytt kameraköp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Snillet

Ny medlem
Hej!
Jag skulle behöva lite råd om hur jag ska göra. Jag har en Nikon D3000 med 18-55 och 55-200 mm objektiv + lite annat. Har haft den i mindre än ett år. Jag funderar nu på att byta upp mig. Frågan är bara till vad.

Ska jag endast sälja huset, stå fast vid Nikon eller sälja alltihop. Jag är inte riktigt nöjd med bildresultatet. Vilket är bäst; Nikon eller Canon, när det gäller bildresultat? Och vad är faktorerna vid bra bildresultat? Det ärNikon och Canon det står emellan för mig.

Eller ska man behålla objektiven, och införskaffa sig en bättre Nikon?

Tack på förhand.
//Robin

Det kan vara dina objektiv som gör att du inte är nöjd, gå till någon fotoaffär och testa ett bättre objektiv som t.ex nikons 35 1.8 DX.

Det var den första tanken som slog mig men som sagt, vad är det i bildresultatet du inte är nöjd med?

Ja, det jag inte är nöjd med är att bilderna ofta blir brusiga och väldigt kyliga, jag får inte den färgåtergivning som jag vill ha.

En kompis till mig har en Canon 500D. Jag har jämfört lite med den och där tycker jag att bilderna blir klarare både i färger och när det gäller brus.

Sen vill jag också fråga om sensorn; spelar det någon roll om man har CMOS eller CCD?

Hej!
Jag skulle behöva lite råd om hur jag ska göra. Jag har en Nikon D3000 med 18-55 och 55-200 mm objektiv + lite annat. Har haft den i mindre än ett år. Jag funderar nu på att byta upp mig. Frågan är bara till vad.

Ska jag endast sälja huset, stå fast vid Nikon eller sälja alltihop. Jag är inte riktigt nöjd med bildresultatet. Vilket är bäst; Nikon eller Canon, när det gäller bildresultat? Och vad är faktorerna vid bra bildresultat? Det ärNikon och Canon det står emellan för mig.

Eller ska man behålla objektiven, och införskaffa sig en bättre Nikon?

Tack på förhand.
//Robin

Jag förstår att D3000 känns daterad, det är en pimpad D40/40X/60 från långt tillbaka i tiden.

Nikon D3100 och D7000 är två superbra kameror, HELT NYA modeller som spöar Canon inom respektive segment. Nikons "gamla" D90 är också kanon, den borde droppa i pris snart när försäljningen av D7000 rullar på och uppgraderingarna kommer igång.

Välj ny modell efter plånbok men stanna kvar hos Nikon.

Nu ska jag som Canonist ge dig rådet att stanna kvar hos Nikon (inte för att de är bättre i alla lägen, men skillnaderna är mycket små). Det finns nog flera möjliga orsaker till de skillnader du sett. (Några av sakerna förutsätter att du fotograferar i JPEG och inte RAW)
1. Canon och Nikon skiljer ganska mycket åt i skapandet av JPEG-bilder i kameran. Vanligen är Nikons mer "riktiga" och Canons kanske en aning för varma (vilket kan upplevas som trevligt). Just det här brukar vara Nikons paradgren.
2. Kamera inställningarna för skapandet av JPEG. Dessa påverkar oxå resultatet även om du fotograferar i RAW och använder resp tillverkares konverteringsprogram.
3. Efterbehandling, har du/ni använt nåt program för att göra bilderna bättre så kan givetvis skillnaderna bli hur stora som helst...
4. Objektiv ger den största skillnaden i bildkvalité (större än skillnaderna mellan olika sensorer och kamera märke)

Jag skulle gissa att det är punkt 1 & 2 som kanske är det som är den stora skillnaden. Men det borde vara enkelt ordnat i efterbehandlingen av bilderna.

Jag hade tänkt göra ett inlägg, men när jag lästa Tonys kloka inlägg, ser jag att det skulle vara överflödigt!

Per.

PS. Är det nya prylar som lockar, ska vi givetvis inte hindra dig! Det kan vara en fullgod anledning till att köpa nya grejor. DS

De nyare kamerorna är bättre på brus än D3000 är, men bortsett från det så finns det nog en del att göra vad gäller inställningar i kameran för att få det bildresultat och de färgtoner man vill ha. Man kan göra egna picture controls, både i kameran och med lite utökade möjligheter i ViewNX. Jag är osöker på om D3000 har möjlighet att finjustera vitbalansen. Kolla gärna om det är möjligt. Man kan göra det på många av Nikons kamerahus. Detta ger ju möjlighet att enkelt få en lite varmare ton i bilderna.

Är du sugen på nytt så tycker jag att det kan vara värt att kolla lite på D90. Det är möjligt att priset dumpas lite nu när D7000 presenterats. D90 är bättre i allt och en värdig uppgradering från D3000. Annars verkar för all del nya D7000 vara en riktigt trevlig kamera, om man kan tänka sig slanta upp för den, men det kan ju vara en bra idé att vänta till priset stabiliserat sig och eventuella barnsjukdomar uppdagats och åtgärdats.

Då fortsätter jag med en fråga i samma tråd. Jag har en canon 400d med 2 objektiv men vill uppgradera mig till filmfunktionen. Ska man sälja allt och satsa på en Nikon 3100 med 18-135mm eller fortsätta med canon och 550d?

Då fortsätter jag med en fråga i samma tråd. Jag har en canon 400d med 2 objektiv men vill uppgradera mig till filmfunktionen. Ska man sälja allt och satsa på en Nikon 3100 med 18-135mm eller fortsätta med canon och 550d?
Enda skälet till att byta till Nikon D3100 är väl att den är billig. Canon 550D är nog bättre på de flesta punkter.

550D är väl i grunden samma mekaniska konstruktion som 400D, så är du nöjd med hur din kamera känns i handen, verkar det vettigt att stanna kvar i Canon-familjen.

Per.

För filmning skulle jag LÄTT välja 550D över D3100 av många skäl. LCD-skärmupplösning och format, videoupplösning (eller snarare bildfrekvens), extern micutgång etc.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto