Annons

Råd till gammal windowsräv som ska konvertera till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Choke

Aktiv medlem
Hej,

Efter 25 års användande av windows så ska jag nu byta till Mac. Huvudanledningen är att mitt nya jobb vill att vi även skaffar oss kunskap om både Mac och Windows.
Mitt dilemma är vilken Mac ska jag välja. Det står mellan Mac Pro 13´eller 15´? för jobbets skull räcker det gott och väl med 13´men ska jag även köra bilder så kanske en 15´är bättre. Jag använder i första hand Lightroom och PS5.

En annan fördel med 15´är att man kan få en snabbare processor. Sedan tillkommer valet om man ska ha högre upplösning och reflexfri skärm till 15.
Ni som har kört Mac vad har ni för erfarenhet av:
* 13 eller 15 tum
* glänsande eller reflexfri
* processor

Alla tips och råd mottas med tacksamhet, är det någon som vill ge mig tips på nyttiga program för Mac så kör på.

Tack på förhand

/ Choke
 
Mitt val skule blli
15" - 13" är för litet för bildbehandling dvs om jag inte ansluter externskärm.
Matt - blank ger iofs högre kontrast men oxå lätta reflexer så det är lättare att hitta bra miljö med en matt skärm.
Processor - kanske inte lika viktigt som minne men snabbare är alltid trevligt

LR + PS5 låg redan inköpskorgen såg jag och det väl det jag har plus OpenOffice.

I övrigt har jag VLC + Handbrake för att konvertera mellan olika video format främst till iPhone/iPad.
 
Jag skulle ta 15 tum, ändå en "koloss" och ett extra kolli att bära, storleksskillnaden blir försumbar.
Har haft båda skärmarna och skulle aldrig välja "glossy". Reflexfri funkar för det mesta, glossy ytterst sällan. Det är väl bäst att påpeka att detta är mina erfarenheter så man inte blir grillad på forumet.
Gällande processor skulle jag satsa på nivån under det näst värsta och köpa internminne för de pengarna istället.

My $0.02
/Martin
 
Har ägt en 13¨ MBP som min sambo numera fått överta, skaffande en 15¨ med alla tillval som gick att välja, tog glossy skärm & visst det blir reflexer i den med det kan jag leva med, är så sjukt nöjd...

Hur som helst, ta en 15¨, den är inte så mycket tyngre/större att släpa på MEN den är mycket mer att köra bildbehandling med samt att skärmen är grym(har iofs den högupplösta)....

Lycka till med ditt köp!!

MVH / Sladdfantomen
 
Tack för alla tips.
Nu har jag lagt beställning på en MBP Core i5 emd 15 tum reflexfri.
Hoppas nu bara chefen håller med mig i mitt val:)

VLC och Handbrake har haft på min pc så det känns skönt att kunna fortsätta med dem.
Sedan kommer nästa utmaning och det blir att ansluta macen till min Windows home media server, men enligt en kollega ska det vara enkelt.

/ Choke
 
Kör windows på den.

Nej men allvarligt, du kan inte bildbehandla på den pga skärmen. Är det syftet måste du ha extern skärm och då ska du ha den lilla. Om inte bildbehandling är huvudyftet kör den stora.

Jag kör 15", alltid uppbootad i windows.

Tack för tipset, men det går alltså att köra PS i Windows-booten om man har externskärm. Tolkade jag dig rätt?

Finns det flera boot-program för Windows?

jelu1661 skrev: Kör Linux på den.

Nej ingen Linux det blir mac-os och windows. Hade nog med Unix en gång i tiden.

´/ Choke
 
Tack för tipset, men det går alltså att köra PS i Windows-booten om man har externskärm. Tolkade jag dig rätt?

Finns det flera boot-program för Windows?

jelu1661 skrev: Kör Linux på den.

Nej ingen Linux det blir mac-os och windows. Hade nog med Unix en gång i tiden.

´/ Choke

du kan boota upp Macen in windowsläge (bootcamp) och då kan du köra din vanliga windows-photoshop. Eller boota upp in macläge och köra macversionen av photoshop.

Du startar alltså din dator så att den är en vanlig Windowsdator eller en vanlig Macintoshdator.

Funktionsmässigt är photoshop det samma men jag föredrar windows, macversionen känns lite knepig men det är enbart vana.

Extern skärm har inget med operativsystemet att göra. Laptoppar, mac eller inte mac, har dåliga skärmar, duger inte att leverera bilder från. De har oftast konstiga färginställningar.
 
Förstår inte heller vitsen med att köpa en Mac och sedan bara köra windows på den...!
Jag menar, är man ute efter windows så blir det ju dessutom billigare att köpa en PCburk och leka med.

För egen del så kör jag inte gärna något annat än MacOS på mina Macburkar.
 
Förstår inte heller vitsen med att köpa en Mac och sedan bara köra windows på den...!
Jag menar, är man ute efter windows så blir det ju dessutom billigare att köpa en PCburk och leka med.

För egen del så kör jag inte gärna något annat än MacOS på mina Macburkar.

Jag kan bara tala för min egen del men jag är också på G att gå över från PC till mac men tyvärr kommer jag behöva att köra windows7 på den ibland av den enkla anledningen att jag programmerar C# i Visual Studio 2010 och det funkar bara på windows. Men det är också det enda jag kommer att behöva ha windows till. Jag tror att de flesta som har mac och kör windows antagligen har en bakomliggande anledning till det. Men visst, om det nu finnt någon som BARA kör windows på en mac så får jag väl hålla med om att det känns lite korkat att ha en mac.

Förresten.. jag har en allmän fråga; stämmer det att mac endast använder FAT32 som filsystem? Hur hanterar man då filer som är över 4GB i storlek? Eller har OS X nån inbyggd bra lösning för det?
 
Men visst, om det nu finnt någon som BARA kör windows på en mac så får jag väl hålla med om att det känns lite korkat att ha en mac.

Se inlägg #8 i denna tråden så förstår du vad jag menar.

Kan ju förstå behovet av att köra en del program i windowsläge, helst då program som inte finns för Mac.
Men för övrigt ser jag inte helt nyttan med windows...
 
Förresten.. jag har en allmän fråga; stämmer det att mac endast använder FAT32 som filsystem? Hur hanterar man då filer som är över 4GB i storlek? Eller har OS X nån inbyggd bra lösning för det?

Som tidigare sagt så kör Mac sitt eget filsystem HFS+ som standard.
OSX läser och skriver FAT32 och kan läsa NTFS (ej skriva) vill man läsa/skriva NTFS för att man t ex vill flytta externa diskar mellan OSX och Windows så gfinns det drivisar för det på nätet.
 
Linux idag är långt ifrån vad unix var "en gång i tiden". Ubuntu, exempelvis, är i princip lika nybörjarvänligt som windows. Men men, det var bara en liten paragraf :)

Linux är idag suvernänt och mycket lättanvänt men bristen av vettiga och användbara program suger, speciellt för oss fotografer. Man kan säkert plocka ihop en hel svit av specialprogram för att lösa hela kejdan i arbetsflödet för oss, men tyvärr åtm. för mig) blir det aldrig en speciellt effektiv lösning. Jag tycker inte det finns något/några program som ersätter vad LR och PS gör för mig idag. Jag jobbar mycket effektivare med Windows eller Mac.
 
Som tidigare sagt så kör Mac sitt eget filsystem HFS+ som standard.
OSX läser och skriver FAT32 och kan läsa NTFS (ej skriva) vill man läsa/skriva NTFS för att man t ex vill flytta externa diskar mellan OSX och Windows så gfinns det drivisar för det på nätet.

Toppen! Då vet jag att det är HFS+ som gäller!

Jag har kikat runt lite på nätet och det finns lite olika sätt att lösa det på. Men det mest enkla jag hittade verkar vara NTFS Mounter (länk). Kanske nått i stil med det du menade?
 
Toppen! Då vet jag att det är HFS+ som gäller!

Jag har kikat runt lite på nätet och det finns lite olika sätt att lösa det på. Men det mest enkla jag hittade verkar vara NTFS Mounter (länk). Kanske nått i stil med det du menade?

Vilka program/drivisar som är bra kanske andra kan svara på bättre än jag. Jag använder inget i dagsläget.
Sen finns det ju andra sätt att köra Windows på Mac än att använda Bootcamp genom sk virtuella datorer t ex Parallells eller VMWare. Då kan du växla mellan indows & Mac utan att boota om plus en hel del till.
Virtualisering kräver iofs lite mer minne.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.