Advertisement

Annons

Råd till gammal windowsräv som ska konvertera till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan bara tala för min egen del men jag är också på G att gå över från PC till mac men tyvärr kommer jag behöva att köra windows7 på den ibland av den enkla anledningen att jag programmerar C# i Visual Studio 2010 och det funkar bara på windows. Men det är också det enda jag kommer att behöva ha windows till. Jag tror att de flesta som har mac och kör windows antagligen har en bakomliggande anledning till det. Men visst, om det nu finnt någon som BARA kör windows på en mac så får jag väl hålla med om att det känns lite korkat att ha en mac.

Förresten.. jag har en allmän fråga; stämmer det att mac endast använder FAT32 som filsystem? Hur hanterar man då filer som är över 4GB i storlek? Eller har OS X nån inbyggd bra lösning för det?

Du kan köra Studio i Parallells men det går inte klockrent, man kan få lite dåligt nätverk och sämre prestanda.

Studio och Winvana är det som avgör för mig. Windows 7 är bra nog nu och så slipper man macstrulet.
 
Angående windowsprogram på mac:

Jag kör parallels (program för virtualisering) på min MBP 15" vilket gör det möjligt att installera och köra valfri tt Windows och de program man vill köra. Allt detta körs sedan i ett fönster, parallellt med vanliga MacOS och övriga program. Prestanda tycker jag oftast blir mycket bra, i en del fall går Windowsprogram tom snabbare på min Mac (med virtualisering) än en "riktig" PC som kör Windows, trots att det sitter motsvarande intel core 2 duo ~2GHz processor i båda :)

Har provat att köra Win2000 med Eclipse/Java, MSVC++ 6, gamla spel och diverse gamla program som inte finns till MacOS mm och det har fungerat mycket bra. Man kan dessutom enkelt göra en kopia på hela Windowsinstallationen och testa nya program utan att drabbas av en total ominstallation om/när nåt går fel.

Genom att hela tiden köra MacOS och i huvudsak Mac-program tycker jag att jobbet går smidigt och man slipper mycket av det strul som kan följa med en Windows-boot.

Min MBP 15" som är inköpt 2007 tuffar på precis lika bra/snabbt idag med CS3, LR2, CaptureOne, Eclipse mm som den gjorde när den var ny. Annat är det med min jobb-PC (laptop) från 2008, den är seg som sirap och tar lätt 15min på sig att starta innan man kan använda den :(
 
Ta det inte så allvarligt ;o)
Det är mest skämt i alla fall från min sida med ett litet uns av allvar i botten.

Det är lugnt, så länge jag får köra windows på min mac är jag väldigt nöjd. Den springer cirklar runt allt annat jag sett, SSD. win7 tog 15 (!) minuter att installera. Håller på att uppgradera min desktop till ny SSD as we speak. Ska ha en SSD systemdisk och en annan SSD som tempdisk. Mums.
 
Det är lugnt, så länge jag får köra windows på min mac är jag väldigt nöjd. Den springer cirklar runt allt annat jag sett, SSD. win7 tog 15 (!) minuter att installera. Håller på att uppgradera min desktop till ny SSD as we speak. Ska ha en SSD systemdisk och en annan SSD som tempdisk. Mums.
15 minuter är fullständigt normalt för win7 att installeras på en vanlig 7200rpm sata-disk, faktiskt. Så hold your horses innan du tror att din mac är snabbast i stan ;)
 
15 minuter är fullständigt normalt för win7 att installeras på en vanlig 7200rpm sata-disk, faktiskt. Så hold your horses innan du tror att din mac är snabbast i stan ;)

Jaså...det är väl DVDn som begränsar. Det tog längre tid på desktopen i allafall.

Photoshop startar på 1 sek, åtminstone när burken var ny, tar längre tid nu.
 
Jaså...det är väl DVDn som begränsar. Det tog längre tid på desktopen i allafall.

Photoshop startar på 1 sek, åtminstone när burken var ny, tar längre tid nu.
Ja, självklart är det dvdn som är boven. Jag har installerat via usb en gång och då tar det dryga 10 min. SSD är dock kung :)
 
Jo en snabb SSD får vilken surburk som helst ur sirapen.

Min 3 år gammla PC startar upp Windows 7 och loggar in på Skype på 19 sek. Innan körde jag Vista och en vanliga hårddisk (annars samma burk) då tog samma sak närmare 2 minuter.

Kan annars varmt rekomendera VirtualBox för virtualiseringen. VirtualBox fixar nämnligen att skicka med USB-portar till dom virtuella maskinerna, vilket kan vara praktiskt ibland om man har gamla USB-saker som inte har drivrutiner som fungerar i hostsystemet.

/Karl
 
Kan annars varmt rekomendera VirtualBox för virtualiseringen. VirtualBox fixar nämnligen att skicka med USB-portar till dom virtuella maskinerna, vilket kan vara praktiskt ibland om man har gamla USB-saker som inte har drivrutiner som fungerar i hostsystemet.
Om vi nu är inne på virtualisering så kan man inte låta bli att nämna vmware...visserligen inte open source och gratis, men däremot kung.
 
Om vi nu är inne på virtualisering så kan man inte låta bli att nämna vmware...visserligen inte open source och gratis, men däremot kung.

Inte när det gäller USB-portar. :) Annars är det inget fel på det. VirtualBox klarar också av att virtualisera på maskiner som inte har VT-Technoligies.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.