Annons

Råd om blod som rek.?

Produkter
(logga in för att koppla)

DonHenesta

Ny medlem
Hej.
Har lite funderingar om huruvida jag ska gå till väga när jag ska fota med blod.

Vad ser bäst ut? Riktigt blod eller konstgjort?

Hur som helst så har jag beställt 3 liter från
Scan som förhoppningsvis kommer att fungera.
Rädslan jag har är att det kommer att kunna bli
för mörkt.
Har ett suicidaltema som jag kommer ägna mina
kommande fotosessioner åt. Då kan blod som sagt
komma väl till pass.

Kom gärna med funderingar, tankar eller konkreta
förslag om tillvägagångssätt.

Tusen tack. - Emil Henestål
 
Läste (troligen i en gammal foto) att man ALDRIG skall använda riktigt blod. I alla fall inte om der skall vara i mänsklig kontakt. Tydligen innehåller det massor av kuliga smittsamma rejer. Ja, jag vet att man kan göra blodpalt etc, men då är det tillagat innan det kommer i munnen.

Rekommendationen är att köpa teaterblod. Billigast är kanske Butterix?
 
Benzky skrev:
Läste (troligen i en gammal foto) att man ALDRIG skall använda riktigt blod. I alla fall inte om der skall vara i mänsklig kontakt. Tydligen innehåller det massor av kuliga smittsamma rejer. Ja, jag vet att man kan göra blodpalt etc, men då är det tillagat innan det kommer i munnen.

Rekommendationen är att köpa teaterblod. Billigast är kanske Butterix?

Blod från Scan är inte farligare än att hantera en fläskkotlett....

Tyvärr kommer det inte att se speciellt äkta ut då det är rödbrunt.

fuskblod ser ut som färskt syresatt blod vilket blodet från Scan inte är.
 
Vem har sagt att en fläskkotlett inte kan vara farlig ;-)

Skämt å sido så tror jag faktiskt att man skall undvika att tugga på råa sådanna åxå efter en stund i en studio.
 
Bland sirap med rikligt med karamellfärg, använd inte den ljusaste varianten av sirap.
Går åt ca 2 flaskor karamellfärg till en sirapsburk.
Smakar riktigt gott dessutom :)
 
ELVISP

Ta grisblod och vispa upp det(ca 5 minuter) så får du bättre färg i den. Vispningen håller ca 2 timmar. Tillsätt även lite citronsaft 1 citron/liter" så kouagulerar det inte så snabbt (läs: Stelnar)
och det håller längre.

Niklas, sommarjobbare på Scan 1989
www.modellguiden.com
www.niklaswibom.com
 
DonHenesta skrev:
Hej.
Har lite funderingar om huruvida jag ska gå till väga när jag ska fota med blod.

Vad ser bäst ut? Riktigt blod eller konstgjort?

Hur som helst så har jag beställt 3 liter från
Scan som förhoppningsvis kommer att fungera.
Rädslan jag har är att det kommer att kunna bli
för mörkt.
Har ett suicidaltema som jag kommer ägna mina
kommande fotosessioner åt. Då kan blod som sagt
komma väl till pass.

Kom gärna med funderingar, tankar eller konkreta
förslag om tillvägagångssätt.

Tusen tack. - Emil Henestål



Mörk sirap, röd karamelfärg, soyia, eventuellt lite mjölk och sen spä med vatten...........pröva dig fram detta är garanterat lika bra som de dom använder i filmer.....
 
Köp filmblod från...eh...panoramafilm (?) allt från napalm till näshår...heter det i reklamen...Nu blir jag osäker på namnet..tror de ligger på Gotlandsgatan, Söder i Stockholm.

I allafall, filmblod finn i 2 färger , ljus å mörk. Inte giftig och trevligare att ha på sig om man nu inte gillar grisblod...


www.panoramafilm.se
 
Jag har använt konstblod för sårskadesminkning. Vet inte om det är bra för att fylla golv med, men funkar fint för att fejka "riktiga" skador. Går att späda med vatten. Det är lätt att få bort också. Har aldrig beställt, men vet att Waldemar Larsson i Halmstad har.

http://www.zitadell.com/waldemar/

Djurblod tror jag inte på. Det luktar, är smittfarligt, koagulerar och är nog ganksa svårt att få bort.
 
Andreas Östberg (apoe) skrev:
Djurblod tror jag inte på. Det luktar, är smittfarligt, koagulerar och är nog ganksa svårt att få bort.

Inlägget inte på något vis riktat till just Andreas, men grisblod ifrån svenska djur och slakterier är testat och innehåller inga farliga eller konstiga sjukdommar, lika lite som kotlett gör det, vill Ni tugga på en färsk kotlett gör det för all del, visserligen kan man bli magsjuk, men då beror det mer på att kroppen inte är van vid att äta rått kött inte på att det innehåller bakterier eller andra organismer som på något vis är farliga*

Anders Ekdahl-Ohlsson
"inte bara fotograf intresserad, dessutom kock"

* - Undantag finns, och då talar vi om tarmbakterier, men då har köttet hanterats av en person som glömmer tvätta händerna efter toalettbesök och kan således lika gärna finnas i grönsaker......
 
Det är väl inte blodet från ett djur i sig, utan snarare tanken på en sådan härlig näringslösning hälld över en person. Blodet är nog rent när det kommer till fotosessionen men efter några timmar är det nog mindre trevligt. Bakterier växer snabbt i blod, särskilt om det är varmt. Är nog dessutom lite skadad med tanke på hantering av mänskligt blod.

Anders: Ingen fara!

Andreas, som för några månader sedan läste några poäng mikrobiologi.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.