Skannat svartvitt är "rättvist" i så mån att du om du gör det rätt verkligen får med alla detaljer från djupaste skugga till ljusaste högdager. Jag vill likna ett skannat negativ med en traditionell kopia gjord på nollans papper, men med "inbyggda rattar för höjning av kontrasten".
Dessutom är det mycket enklare att göra lokala kontrastförändringar digitalt. Och icke att förglömma det förträffliga verktyget oskarp mask som är mycket enklare att använda i datorn än i mörkrummet.
Den svaga länken idag är utskjutningen om man vill göra den själv. Bläckstråleskrivarna är knepiga att få neutrala över hela tonomfånget om man inte använder (dyrt) svartvitt bläck som man måste dedikera en skrivare till. Dessutom upplever jag att bläckstrålarna är ganska svaga i att återge skuggpartier snyggt, det blir lätt en ganska hackig tonskala i de djupare skuggorna som man vill ha teckning i. Nu har jag inte tittat på den absolut senaste generationen bläcksprutor, så det är ju möjligt att det kan ha blivit lite bättre. Utvecklingen har ju en tendens att funka så.
Utskrift på digitallabb blir riktigt bra. Det enda jag inte förstår är varför inget labb har nischat sig åt svartvitthållet. Det vore mumsigt att kunna beställa kopior på riktigt svartvitt fiberpapper i de fall man vill ha något lite extra. Idag får man nöja sig med färgpapper.
Men din fråga handlade kanske om huruvida det var rättvist att utvärdera och jämföra olika filmer genom skanning? Om målet för dina tester är att hitta en film som du trivs med i det analoga mörkrummet så tror jag nog att du bör utvärdera filmerna i det analoga mörkrummet. Det finns ju inga "bra" tonkurvor, bara tonkurvor som passar mer eller mindra bra till en viss papperskurva och en viss personlig smak. Så tester av filmers estetiska egenskaper bör göras på rätt papper. Om målet däremot är att hitta en bra film för en halvdigital process, då är den halvdigitala processen rätt plats att utvärdera filmerna i.
Men även om man använder mörkrummet för att utvärdera filmernas subjektiva egenskaper så är skannern ett bra komplement. Med rätt skanner och mjukvara kan man ta fram objektiva data om filmen genom att mäta upp känslighet, densitetskurvor och ta fram framkallningstider.