Annons

Rättvis scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Håller på att testa olika svartvita filmer för att hitta den jag tycker bäst om. De bilder som blivit "bra" har jag scannat in. Inget konstigt med det.
Egentligen ska jag väl kopiera negativen på papper för att se det färdiga resultatet, men av olika anledningar har jag inte alla grejer till det. Så min fråga är hur rättvist blir en inscanning jämfört med en papperskopia?
 
Som en liten sidonotering kan jag nämna att i senaste numret av Practical Photography testar dom en del s/v filmer för att se hur dom beter sig i skannad form.
 
Intressant tråd. Jag håller oxå på att testa SV-film för scanning. Mina scannade neg blir mycket hårdare när jag scannar dem. Idag köpierar jag på papper och scannar därifrån för att få lägre kontrast.

Sist testade jag Kodak portra400BW och tyckte den var väldigt bra att scanna. Det är ju en C-41 svartvit film. Basen är orange som på färgneg och kontrasterna och tonomfånget blev bättre tycker jag. Tråkigt nog är det svårt att kopiera den på papper istället :-(

Jag läste ett tips om att scanna SV-neg som dia och sen vända dem i PS...testade det och det var inte alls dumt. Jag fick mer täckning i högdagrarna då, vilket lätt blir utfrätt annars när jag scannar.
 
Skannat svartvitt är "rättvist" i så mån att du om du gör det rätt verkligen får med alla detaljer från djupaste skugga till ljusaste högdager. Jag vill likna ett skannat negativ med en traditionell kopia gjord på nollans papper, men med "inbyggda rattar för höjning av kontrasten".

Dessutom är det mycket enklare att göra lokala kontrastförändringar digitalt. Och icke att förglömma det förträffliga verktyget oskarp mask som är mycket enklare att använda i datorn än i mörkrummet.

Den svaga länken idag är utskjutningen om man vill göra den själv. Bläckstråleskrivarna är knepiga att få neutrala över hela tonomfånget om man inte använder (dyrt) svartvitt bläck som man måste dedikera en skrivare till. Dessutom upplever jag att bläckstrålarna är ganska svaga i att återge skuggpartier snyggt, det blir lätt en ganska hackig tonskala i de djupare skuggorna som man vill ha teckning i. Nu har jag inte tittat på den absolut senaste generationen bläcksprutor, så det är ju möjligt att det kan ha blivit lite bättre. Utvecklingen har ju en tendens att funka så.

Utskrift på digitallabb blir riktigt bra. Det enda jag inte förstår är varför inget labb har nischat sig åt svartvitthållet. Det vore mumsigt att kunna beställa kopior på riktigt svartvitt fiberpapper i de fall man vill ha något lite extra. Idag får man nöja sig med färgpapper.

Men din fråga handlade kanske om huruvida det var rättvist att utvärdera och jämföra olika filmer genom skanning? Om målet för dina tester är att hitta en film som du trivs med i det analoga mörkrummet så tror jag nog att du bör utvärdera filmerna i det analoga mörkrummet. Det finns ju inga "bra" tonkurvor, bara tonkurvor som passar mer eller mindra bra till en viss papperskurva och en viss personlig smak. Så tester av filmers estetiska egenskaper bör göras på rätt papper. Om målet däremot är att hitta en bra film för en halvdigital process, då är den halvdigitala processen rätt plats att utvärdera filmerna i.

Men även om man använder mörkrummet för att utvärdera filmernas subjektiva egenskaper så är skannern ett bra komplement. Med rätt skanner och mjukvara kan man ta fram objektiva data om filmen genom att mäta upp känslighet, densitetskurvor och ta fram framkallningstider.
 
jimh skrev:
Skannat svartvitt är "rättvist" i så mån att du om du gör det rätt verkligen får med alla detaljer från djupaste skugga till ljusaste högdager.

Det enda jag inte förstår är varför inget labb har nischat sig åt svartvitthållet. Det vore mumsigt att kunna beställa kopior på riktigt svartvitt fiberpapper i de fall man vill ha något lite extra. Idag får man nöja sig med färgpapper.

Riktigt. Tvärtemot vad många erfarit så har CCD:n ett större tonomfång än de flesta filmer, oavsett vi talar om dia, neg färg eller svartvitt, om det är en "bra" skannande CCD.

Orsaken till att inget labb nischat sig på det sätt du säger är nog enkel. Marknaden är väldigt liten därför att kostnaden skulle bli väldigt hög.
Det finns nämligen inget sv/v material att köra i våra digitala printrar, utan vi skulle bli hänvisade till att skriva ett negativ och gå tillbaka in i mörkrummet.

Men, å andra sidan, ett bra sv/v neg från din digitala bild kan du få producerat - om du betalar vad det kostar - och sedan kan du göra resten själv.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar