Annons

Rättigheter till stillbild från film

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag fick en konkret fråga ang. publicera en stillbild eller skärmdump från TV och känner mig osäker på vad som gäller. Om man ska publicera en artikel ang. ett TV-sänt evenemang, idrottshändelse, konsert eller liknande, är det ok att illustrera detta med stillbilder eller skärmdumpar från TV-sändningen? Spontant känns det inte ok men vad säger den samlade expertisen?

Om du menar att du ska skriva ett referat avseende en fotbollsmatch och illustrerar detta med en stillbild snodd från en tv-sändning så är det helt säkert olagligt.

Om du däremot skriver ett referat om hur erbarmligt dåligt tv-referatet från matchen var så bör du kunna visa bilden från tv:n (gärna i sitt sammanhang så att man ser tv:n).

Som jag har förstått det har man någon sorts rätt att visa någon annans bild om det är bilden man refererar

Petter ...

Om du däremot skriver ett referat om hur erbarmligt dåligt tv-referatet från matchen var så bör du kunna visa bilden från tv:n (gärna i sitt sammanhang så att man ser tv:n).

Som jag har förstått det har man någon sorts rätt att visa någon annans bild om det är bilden man refererar

Petter ...

Jag antar att du tänker på den s.k. citaträtten, och ja, om man skriver om just sändningen får man göra så - det gäller dock inte om man publicerar informationen på Internet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar