Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rättegångskostnader vid för högt yrkande

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Jag satt och läste Stockholms tingsrätt FT 5600-13 där det i slutklämmen står:

Han har därför tillerkänts såväl skälig ersättning som skadestånd, dock med ett belopp som motsvarar mindre än en fjärdedel av vad som yrkats.

Tingsrätten anser med denna bakgrund att bägge parter ska betala sina rättegångskostnader.

Så om man begär för mycket, t.ex. enligt BLF, så riskerar man rättegångskostnader trots att man vinner?

Jag satt och läste Stockholms tingsrätt FT 5600-13 där det i slutklämmen står:

Han har därför tillerkänts såväl skälig ersättning som skadestånd, dock med ett belopp som motsvarar mindre än en fjärdedel av vad som yrkats.

Tingsrätten anser med denna bakgrund att bägge parter ska betala sina rättegångskostnader.

Så om man begär för mycket, t.ex. enligt BLF, så riskerar man rättegångskostnader trots att man vinner?

Så är det väl alltid för småfall, har inget med "för mycket" att göra utan att beloppet blev under ett halvt basbelopp eller var nu gränsen går.

Det är f ö rätt vanligt att fotografen tar i, t ex söker 30 000 och bara får 8000.

Jag har sett det förr. Det var nån kvinna som fick en del träd fällda av nåt kraftbolag. Hon stämde dem på fantasibelopp men vann bara en liten del av beloppet. Hon blev sen betalningsskyldig för en stor del av rättegångskostnaderna. Låter vettigt tycker jag. Man måste ju som anklagad bemöta detta som om det gällde det stora beloppet vilket kan vara kostsamt. Risken är annars att alla skulle ta i ända nere från tårna när man stämde varandra.

Så är det väl alltid för småfall, har inget med "för mycket" att göra utan att beloppet blev under ett halvt basbelopp eller var nu gränsen går.

Det är f ö rätt vanligt att fotografen tar i, t ex söker 30 000 och bara får 8000.
Vid Lunds tingsrätt FT 1046-14 fick Kent Ekeroth rättegångskostnaderna betalda av motparten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar