Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rätt skärpa i bildserie

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias_Fritzon

Ny medlem
Hej!

Jag är helt ny här på sidan, och har väldigt lite kunskap om fotografering, men går just nu en fotokurs.

Jag har lånat hem en Canon 450D och har en fundering kring en av bilderna jag ska ta.

Jag fotar med 1/2500 och f6,3 i starkt solljus för att fånga en bra bild på när min hund springer i full fart mot mig över gräsmattan (ca 5 meter).
Jag vill ta en bildserie med 5-7 bilder under tiden hunden springer mot mig, så att jag senare kan välja ut vilken av bilderna som blir mest intressant i kategorin.

Min fundering: Hur får jag rätt fokus (alltså bra skärpa) på samtliga bilder i bildserien, i och med att hunden flyttar sig från sin plats, platsen där kameran automatiskt ställt in sig i bra skärpa?

Hur bör jag göra? Vilka inställningar ska jag pilla på för att kunna prova mig fram?

Observera att detta inte ska bli något super-duper proffsfoto, men tillräckligt bra för ett högt betyg i en basic-kurs.

Tack så länge,
Tobias

Hur bör jag göra? Vilka inställningar ska jag pilla på för att kunna prova mig fram?

Observera att detta inte ska bli något super-duper proffsfoto, men tillräckligt bra för ett högt betyg i en basic-kurs.

Tack så länge,
Tobias

Hej Tobias.
Gissar att det är en kamera med kitoptik, 18-55 mm.
Jag förstår ditt problem, men är inte helt säker på att just den optiken är man att klara av en sådan här ganska krävande uppgift. Denna typ av uppgift är något man ofta använder för att testa proffskameror-optik.
Det bästa är nog att vara bered på att låta hunden springa många gånger och kanske få en eller två skarpa bilder per gång.

Du får även en i mitt tycke betydligt mera fartfylld bild om du plåtar från sidan när hunden springer ex från sittande till någon som kallar på den.
Prova då även att göra detta i svagare ljus på exponeringstider ca 1/30-1/125s för att försöka få hunden skarp och benen o omgivningen suddiga av rörelseoskärpa. OBS, du måste panorera, följa hunden med kameran hela tiden och det är ändå långt ifrån lätt att lyckas...
Träning ger färdighet!
http://www.bevakningstjanst.com/tjänster/personella-bevakningstjänster
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Hej!

Jag är helt ny här på sidan, och har väldigt lite kunskap om fotografering, men går just nu en fotokurs.

Jag har lånat hem en Canon 450D och har en fundering kring en av bilderna jag ska ta.

Jag fotar med 1/2500 och f6,3 i starkt solljus för att fånga en bra bild på när min hund springer i full fart mot mig över gräsmattan (ca 5 meter).
Jag vill ta en bildserie med 5-7 bilder under tiden hunden springer mot mig, så att jag senare kan välja ut vilken av bilderna som blir mest intressant i kategorin.

Min fundering: Hur får jag rätt fokus (alltså bra skärpa) på samtliga bilder i bildserien, i och med att hunden flyttar sig från sin plats, platsen där kameran automatiskt ställt in sig i bra skärpa?

Tack så länge,
Tobias

Kan kameran seriexponera? Har den det som kallas AF-C, alltså kontinuerlig fokusering? I så fall välj dessa inställningar och testa sedan om det funkar. Välj också central fokuspunkt och håll jycken i den under serien. Om kameran inte har dessa möjligheter får du chansa, lägg fokus manuellt lite framför och låt jycken springa in i fokus, ett gammalt knep.//K

Jodå, Canon 450D har kontinuerlig autofokus. Det var med denna kamera jag började lära mig att fota racingtävlingar - nu rör sig bilarna i något mer förutbestämt mönster än en hund men det fungerar bra på hundar också.

Just 450D och kitobjektiven har inte det mest avancerade autofokussystem, men jag lyckades få många bra bilder med min Canon 450D och Canon EF-S 55-250 4.0-5.6 IS objektivet, så det går med lite försök.

Använd fokuspunkten i mitten (den är den som har bäst prestanda på 450D).

Nu har jag inte kameran framför mig men du ska göra följande inställningar
Välj "DRIVE" och ändra från enbildstagning till seriebildstagning.
Välj "AF" och ändra från ONE SHOT till AI SERVO

Nu kommer kameran att kontinuerligt fokusera så länge de håller ner avtryckaren halvvägs (som du brukar göra när du fokuserar) eller när du tar bildserier.

EDIT : Ok, såg lite annorlunda på 450D än på 5D/7D som jag har här bredvid mig.

Här finns manualen till 450D
http://files.canon-europe.com/files/soft31340/Manual/CUG_EOS450D_EN_Flat.pdf

Kolla på sid 63, där visar de hur du ändrar till seriebildstagning.
Sedan på sid 60, där visar de hur ändrar till AI SERVO läge.

Tack så hemskt mycket för bra och trevliga svar!

Janne: Ja, kameran har 18-55mm. Jag har varit ute och fotat hela dagen för att lyckas få en bra bild, där hunden inte ser alltför grimaserande och konstig ut heller. Jag ville framhäva henne på ett fint sätt, men ändå lyckats med den korta slutartiden och få henne i bra skärpa. Ditt tips om att ta från sidan och få henne i skärpa, men ben och omgivning i oskärpa skall jag definitivt prova! Tack för de tipsen!

Karl: Så mycket kunskap hade jag inte om kameran, och jag kunde inte hitta dessa inställningar först, men det löste sig sedan!

Henik: Supertack för den noggranna förklaringen till en nybörjare! Det var mycket enkelt att gå in och ändra inställningarna som du sa, att fokusera i mittpunkten, ta en bildserie och ändra till AL-SERVO! Det gick kanon och hela serien blev i bra skärpa! Stort tack!

Jag lägger in en av bilderna jag är nöjd med. Den är helt oredigerad. Några bra tips på beskärning eller andra PS-modifikationer man kan leka med?

Bilagor

• _MG_2493.jpg
    _MG_2493.jpg
    17.5 KB · Visningar: 546
Hmm, jag ville haft bilden mycket större och finare här. Det går ju knappt att se den i inlägget! Har jag gjort nåt fel vid uppladdningen?

Några bra tips på beskärning eller andra PS-modifikationer man kan leka med?
Vad JAG tycker!
Beskär bort hus o himmel o det döda trädet. Håll nere Shift(eller är det Alt) när du beskär i Adobes programvaror för att behålla formatet.
Lägg hundens högra öga i tredjedelskorset.
Behåll blommorna som färgklickar i gräset.

Tycker du fick till bilden riktigt bra!

Bildredigering är verkligen inte min starka sida, men här är några exempel på några mycket enkla saker man kan göra med bilden.

Vitbalansen verkar vara lite för mycket åt det kalla hållet (blåaktig ton), det här motivet/scenariot passar bättre med en varmare ton - så det gjorde jag på din bild.
Liten ökning av färgmättnaden lades också till.
Liten justering av himmelns blå färg.
Liten justering av tonkurvan/exponering.
Lagom mycket skärpa applicerades.

Bilagor

• _MG_2493_MOD.jpg
    _MG_2493_MOD.jpg
    64.1 KB · Visningar: 278
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar