Jag ställde en fråga på Utsidans forum förut (det var innan jag visste om denna sida) om vad jag gjorde för fel när jag fick dålig färg på himlen vid landskapsfotografering, den blev grå och dassig. Fick då rådet att ta till ett till två stegs längre slutartid, för att det troliga felet var underexponering.
Men betyder det då att det inte spelar någon roll om jag gör så, för att labbet ändå kompenserar den felexponeringen.
Om så är fallet så måste jag ju göra något annat fel när jag får dassig himmel, eftersom labbet har kompenserat eventuell felexponering. Eller kan det vara för att jag underexponerar bilderna mer än labbet kan rätta till.
Nu kanske jag har rört ihop allting, men jag är relativt ny i fotobranchen så ni får ha överseende.
Har aldrig satt mig in hur dia funkar, men man har alltså inte det problemet med sådan film. Dvs. att labbet kompenserar felexponering. Det låter kanske konstigt att kalla det för ett problem att de rättar till ens fel, men det är ju som sagt var svårt att lära sig av sina misstag om man inte vet om man gjort fel.
/Tomas