Annons

Rätt drivrutin?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stopp för Mac-diskussion i den här tråden tack - det finns andra trådar för de som gillar att fajtas om sådant. Denna tråd handlar om en PC-fråga och låt den förbli så.

Jag har ont om tid att lära en massa nytt när det jag har fungerar bra, allt jag vill ha är högre fart, XP i en nyare maskin. Har jag tid med nya leksaker att lära in tar jag det då. Så vi har ett antal med XP och W2000, en med Vista och 2 med W7.

Så stor skillnad är det ju inte, även om den finns. Dessutom är det lättare att hitta en hel del saker genom att skriva i sökrutan i startmenyn...

Nu visar det sig också svårt att importera mail och konton, nästa projekt, när hjälpen och verkligheten har olika texter, i TB och LM.

Kör du POP3 och lagrar allting lokalt, eller vad är problemet?
Kör man IMAP så räcker det att stoppa in rätt server- och kontouppgifter, förutom att få tag i eventuell adressbok.

Hjälpens innehåll i det här ärendet kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig använt den.

Jag har ont om tid att lära en massa nytt när det jag har fungerar bra, allt jag vill ha är högre fart, XP i en nyare maskin. Har jag tid med nya leksaker att lära in tar jag det då. Så vi har ett antal med XP och W2000, en med Vista och 2 med W7.

Nu visar det sig också svårt att importera mail och konton, nästa projekt, när hjälpen och verkligheten har olika texter, i TB och LM.

Jag kan i och för sig förstå hur du resonerar men med den inställningen kan det bli svårt i framtiden.

Jag tycker det är sunt med en viss återhållsamhet med nya operativsystem men när det gått 2 generationer - snart 3 - så känns det lite väl konservativt att hålla kvar vid det gamla.

Jag tror det är betydligt mer effektivt att tackla de eventuella problem Win 7 kan ge än att hålla kvar vid något som är på väg bort.

Bara mina tankar.

Helt riktigt. Dock så kommer du att få bygga en helt egen installationsskiva och slipstreama in drivrutinen om du vill lyckas med det.

Av någon konstig anledning så känner inte Intel att det är värt att lägga resurser på att utveckla en sådan till ett operativsystem som var sju år gammalt när chipsettet lanserades.

Om du inte klarar av att skapa en slipstreamskiva (och med all respekt, du skulle inte ha ställt frågan om du kunde det) så är ett alternativ att i BIOS ändra alla HBA-kanaler från AHCI -> IDE (eller legacy eller vad det nu kan stå i just ditt BIOS). Då "lobotomiserar" du ditt moderkort, och den kommer att prata på ett sätt som XP-förstår, men som gör att du tappar en massa funktioner.
Men ett sök visar att många vill ha XP också. Slipstream klarar jag nog men det andra kan provas först. Jag ändrade från RAID till IDE förut och blev ett tag rädd att inte hitta tillbaks.

Jag började så smått ge upp och förlikas med W7 tills det var dags att flytta över allt av nytta från OE till LM och TB, det verkar inte så lätt.

Men ett sök visar att många vill ha XP också

För det första, vad är "många"? Säkert är det tusentals som vill ha XP och Win7 men hur stor andel är det? Min gissning är att det rör sig om bråkdelar av en procent som håller kvar vid XP när de skaffat Win 7 och att dessa gör det för att de har någon speciell programvara eller hårdvara som inte funkar i Win 7. För en "normal" användare ser jag väldigt liten anledning till att hålla kvar vid XP.

För det andra, även om det nu skulle vara "många", vad har det för betydelse för ditt val? Det avgörande måste väl vara om DU behöver XP eller inte?

Så stor skillnad är det ju inte, även om den finns. Dessutom är det lättare att hitta en hel del saker genom att skriva i sökrutan i startmenyn...

Kör du POP3 och lagrar allting lokalt, eller vad är problemet?
Kör man IMAP så räcker det att stoppa in rätt server- och kontouppgifter, förutom att få tag i eventuell adressbok.

Hjälpens innehåll i det här ärendet kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig använt den.
Jag har POP och ofta en kopia kvar i Gmail.

För det första, vad är "många"? Säkert är det tusentals som vill ha XP och Win7 men hur stor andel är det? Min gissning är att det rör sig om bråkdelar av en procent som håller kvar vid XP när de skaffat Win 7 och att dessa gör det för att de har någon speciell programvara eller hårdvara som inte funkar i Win 7. För en "normal" användare ser jag väldigt liten anledning till att hålla kvar vid XP.

För det andra, även om det nu skulle vara "många", vad har det för betydelse för ditt val? Det avgörande måste väl vara om DU behöver XP eller inte?
Jag började med W95B och fick sedan grepp på Partition Magic, sedan dess gör jag alltid mjuka övergångar med 2 OS i varje dator. Ganska praktiskt om det nya rasar så hittar man in via det gamla.
Här såg jag en lösning http://xphelpandsupport.mvps.org/how_do_i_install_windows_xp_on_a.htm
men problemet är just drivisar.

Nu ska jag prova vad kompatilibiteten kan göra i min Premium.
Ett annat alternativ kan kanske vara 2 W7, som jag gjort med XP förut, med virtuellt och XP nu, men kan man kopiera in en backup på en ny partition?

Kan nog prova i min lösdisk och radera om det gått illa.

Senast ändrad:

Om du kan XP som ett rinnande vatten så kan du omedelbart jobba i W7 även om du kanske inte med en gång inser alla balla finesser. När du dessutom har ont om tid så är det väl inte så lyckat att lägga ner massor med tid på att försöka installera ett nedlagt och gammalt OS. Att säga att man inte kan lära sig W7 är att nedvärdera sin inlärningsförmåga tycker jag. Jag har samma problem med nya och gamla Office. Det finns ingen återvändå, det är bara att lära sig.

Men ett sök visar att många vill ha XP också.

Jag började så smått ge upp och förlikas med W7 tills det var dags att flytta över allt av nytta från OE till LM och TB, det verkar inte så lätt.

Med all respekt så tror jag inte att det antal personer som nedgraderar sina system ens kan räknas i bråkdelar av promille. Jag är också övertygad om att en majoritet av de som faktiskt nedgraderar gör det på grund av (felaktiga) anledningar som "nån har sagt till dem".

Att importera från OE -> WLM är automatiskt, och utan detaljer om vad problemet är så är det svårt att sia om saken. Thunderbird tänker jag inte engagera mig i alls, eftersom jag aldrig har, och troligen aldrig kommer att, använda det.

Om du kan XP som ett rinnande vatten så kan du omedelbart jobba i W7 även om du kanske inte med en gång inser alla balla finesser. När du dessutom har ont om tid så är det väl inte så lyckat att lägga ner massor med tid på att försöka installera ett nedlagt och gammalt OS. Att säga att man inte kan lära sig W7 är att nedvärdera sin inlärningsförmåga tycker jag. Jag har samma problem med nya och gamla Office. Det finns ingen återvändå, det är bara att lära sig.

W7 börjar jag kunna ganska bra så jag sköter 3 datorer, nu gäller tillbehören.

Med all respekt så tror jag inte att det antal personer som nedgraderar sina system ens kan räknas i bråkdelar av promille. Jag är också övertygad om att en majoritet av de som faktiskt nedgraderar gör det på grund av (felaktiga) anledningar som "nån har sagt till dem".

Att importera från OE -> WLM är automatiskt, och utan detaljer om vad problemet är så är det svårt att sia om saken. Thunderbird tänker jag inte engagera mig i alls, eftersom jag aldrig har, och troligen aldrig kommer att, använda det.

Från W95 till XP har det mesta varit ganska lika, inte till W7 där det mesta är omstuvat, så det är inte konstigt om en del vill backa och många vill ha dual boot.

Återstår att se om externa filer blir lätta att ta in, jag provar snart. Det var lite krångligt innan.

W7 börjar jag kunna ganska bra så jag sköter 3 datorer, nu gäller tillbehören.

Jag var i ett liknande problem när jag bytte Mac som då inte hade SCSI. Jag fick säga adjö till min gamla SCSI-scanner men förlusten var inte så stor för den nya USB CanoScan 9000f var ruggigt mycket bättre.

Vad är det för tillbehör som du inte kan köra? Lite nyfiken bara.

Jag var i ett liknande problem när jag bytte Mac som då inte hade SCSI. Jag fick säga adjö till min gamla SCSI-scanner men förlusten var inte så stor för den nya USB CanoScan 9000f var ruggigt mycket bättre.

Vad är det för tillbehör som du inte kan köra? Lite nyfiken bara.

Bla har skrivaren en framdragen bred kontakt IEEEEEEE(?), ska vara USB eller adapter nu och så har vi mailprogrammen som ska trimmas mm.

Gadgetar lägger ofta av och även ett gammalt praktiskt program som heter Office-genvägar från Office 95.

Skrivare idag är nästan gratis att köpa nya. Det är bara bläck/pulver som kostar. Mailprogram måste vara ett mikroskopiskt problem för att inte tala om en gadget till office 95. Vad kommer du att göra när du sen köper ett nytt tillbehör som inte funkar på XP?

Skrivare idag är nästan gratis att köpa nya. Det är bara bläck/pulver som kostar. Mailprogram måste vara ett mikroskopiskt problem för att inte tala om en gadget till office 95. Vad kommer du att göra när du sen köper ett nytt tillbehör som inte funkar på XP?
Vi har ett antal fax/skrivare scanners och behöver en lång USBsladd eller adapter eller får flytta skrivare, inget större problem. Jag kör W7 och XP samtidigt. Så det mesta är bagateller relativt.

Bla har skrivaren en framdragen bred kontakt IEEEEEEE(?), ska vara USB eller adapter nu och så har vi mailprogrammen som ska trimmas mm.

Antar att det är en parallell port, det skall väl fungera även i Windows 7?

När det gäller skrivare brukar det ju vara bland det enklare att lösa. Även om en viss skrivare skulle sakna drivrutin i Windows 7 brukar det ju gå att skriva med en annan drivrutin.

Om du har ett antal skrivare som du vill fortsätta att använda varför använda den gamla pc:n till detta? Den nya kör du W7 på och allt blir så mycket enklare? Du har väl nätverk och då har du ju inga problem att koppla ihop dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto