ANNONS
Annons

Rätt drivrutin?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns program du kan ladda ner som letar upp alla föråldrade drivisar i din dator, Ett av dom heter Driver Genious, Men tror det kan kosta någon hundralapp, Använder alltid det programmet när jag installerat om min dator.

Vilken av dessa drivrutiner kan passa XP i Acer Aspire M 3900 som har Intel G43 Moderkort?

http://www.driveridentifier.com/sca...0EB515D7A80&hardware_id=PCI\VEN_8086&DEV_2E22

Första träffen på Google med söktermerna "Intel G43 Windows XP" ger dig nedladdningssidan för chiopsetstödfilerna. (Tänk dock på att man inte kan få riktigt full funktionalitet utan att köra Windows Vista eller senare)

http://downloadcenter.intel.com/Sea...ers&ProductProduct=Intel®+G43+Express+Chipset

Finns program du kan ladda ner som letar upp alla föråldrade drivisar i din dator, Ett av dom heter Driver Genious, Men tror det kan kosta någon hundralapp, Använder alltid det programmet när jag installerat om min dator.
Den mfl finns gratis och uppdaterar de man har, jag ska nya.

Första träffen på Google med söktermerna "Intel G43 Windows XP" ger dig nedladdningssidan för chiopsetstödfilerna. (Tänk dock på att man inte kan få riktigt full funktionalitet utan att köra Windows Vista eller senare)

http://downloadcenter.intel.com/Sea...ers&ProductProduct=Intel®+G43+Express+Chipset
Det första jag tittat hos är Acer, Intel och WDC, jag och ingen annan har hittat en drivrutin för XP Pro och SATA där med G43. Ska det vara grafik?

Det första jag tittat hos är Acer, Intel och WDC, jag och ingen annan har hittat en drivrutin för XP Pro och SATA där med G43. Ska det vara grafik?

G43 är ett GPU och MMU-chipset. Det innehåller INTE någon SATA-controller.

http://ark.intel.com/products/chipsets/36520

Gissningsvis är det ett IHCR10-chipset som hanterar lagringen. (Eller så använder man något helt annat än Intel för detta, men det är mindre troligt)

Vad, exakt, är det du försöker göra?

Senast ändrad:
G43 är ett GPU och MMU-chipset. Det innehåller INTE någon SATA-controller.

http://ark.intel.com/products/chipsets/36520

Gissningsvis är det ett IHCR10-chipset som hanterar lagringen. (Eller så använder man något helt annat än Intel för detta, men det är mindre troligt)

Vad, exakt, är det du försöker göra?
Vad jag läst är det moderkortet som behöver drivrutin/er för att köra XP med en SATA disk. Nästa är hur den ska fås dit.

Vad jag läst är det moderkortet som behöver drivrutin/er för att köra XP med en SATA disk. Nästa är hur den ska fås dit.

Helt riktigt. Dock så kommer du att få bygga en helt egen installationsskiva och slipstreama in drivrutinen om du vill lyckas med det.

Av någon konstig anledning så känner inte Intel att det är värt att lägga resurser på att utveckla en sådan till ett operativsystem som var sju år gammalt när chipsettet lanserades.

Om du inte klarar av att skapa en slipstreamskiva (och med all respekt, du skulle inte ha ställt frågan om du kunde det) så är ett alternativ att i BIOS ändra alla HBA-kanaler från AHCI -> IDE (eller legacy eller vad det nu kan stå i just ditt BIOS). Då "lobotomiserar" du ditt moderkort, och den kommer att prata på ett sätt som XP-förstår, men som gör att du tappar en massa funktioner.

Mac (jag) vs. PC i ett nötskal. PC för de som vill ha utmaningar och gillar att mecka med osäkert resultat. Inget ont i det men jag avstår gärna.

Mac (jag) vs. PC i ett nötskal. PC för de som vill ha utmaningar och gillar att mecka med osäkert resultat. Inget ont i det men jag avstår gärna.

Då kan väl du ta och installera Mac OS 8 på min Mac Pro?

Det är ganska jämförbart med vad Pentaxman vill åstakomma. (Med skillnaden att det GÅR att lösa pentaxmans problem)

(Ja, jag är trött på folk som tror att det är ett "vs". Personligen är jag lika överjävlig på Windows (Upp till multinodkluster), som OS X som Mac OS, som Solaris som HP-UX som Tru/64 etc etc etc).

Däremot tycker jag upprikigt synd om de som lever i villfarelsen att _en_ plattform är överlägsen ALLA andra oavsett användningsområde.

Ja, du bad om det där ;)

Senast ändrad:

Jaså?
Hur går det om du försöker köra Mac OS X 10.0 på t ex en ny iMac. Jag vill nog påstå att det går _avsevärt_ mycket sämre än att köra Windows XP på en splitter ny dator.

Sedan måste man inte lägga in drivrutinen på installationsskivan. Det går även att använda diskett under installationen, men det blir uppenbara problem med alla normalt beskaffade nya datorer. Diskettenhet saknas nämligen.

ztenlund;1765123Det går även att använda diskett under installatione[/QUOTE sa:
Jag valde att inte nämna detta eftersom maskinen som Pentaxman har saknar floppy, och _såvittjagvet_ saknar floppy-header på moderkortet.

Man skulle kunna skaffa en USB-floppy, men då måste du ju först ladda en drivare för den... från floppy ... :)

Problemet uppstår inte eftersom det inte går. Om man nu råkar ha ett gammalt program som kräver detta så är det bara osis. En Macägare byter aldrig ner sig när det gäller OS version. Det går inte.

..men på Windows-sidan så har du VALET att _kunna_ göra det... även om det (som i detta fall) kan bli lite meckigt.

Problemet uppstår inte eftersom det inte går. Om man nu råkar ha ett gammalt program som kräver ett gammalt OS så är det bara osis. En Macägare byter aldrig ner sig när det gäller OS version. Det går inte.

Nej, det är ju just det;man kan inte göra så till skillnad från med Windows.
Jag tycker inte att det faktum att man inte kan göra något är ett argument för att den plattformen är bättre. Själv begriper jag inte varför Pentaxman så envist vill ha XP, men han verkar vilja ha mycket av "som det alltid har varit" att döma av andra trådar. Jag har både Win7 och XP parallellt på olika datorer och någon egentlig fördel med XP har jag svårt att se.

Nej, det är ju just det;man kan inte göra så till skillnad från med Windows.
Jag tycker inte att det faktum att man inte kan göra något är ett argument för att den plattformen är bättre. Själv begriper jag inte varför Pentaxman så envist vill ha XP, men han verkar vilja ha mycket av "som det alltid har varit" att döma av andra trådar. Jag har både Win7 och XP parallellt på olika datorer och någon egentlig fördel med XP har jag svårt att se.

Jag har ont om tid att lära en massa nytt när det jag har fungerar bra, allt jag vill ha är högre fart, XP i en nyare maskin. Har jag tid med nya leksaker att lära in tar jag det då. Så vi har ett antal med XP och W2000, en med Vista och 2 med W7.

Nu visar det sig också svårt att importera mail och konton, nästa projekt, när hjälpen och verkligheten har olika texter, i TB och LM.

Martin, jag sa inte att Mac var bättre, notera det.

Nej, inte uttryckligen, men jag måste nog tillstå att ditt inlägg har en viss arom av en sådan åsikt. ;)

Jag vill inte påstå att något är bättre i någon absolut mening. Det är en smaksak, vilket gör att jag har svårt för när det missioneras om något operativsystem. Jag har suttit med Mac också, men gick sedan över till Win. Flera gånger har det också varit nära att jag skaffat blandad miljö (bärbar Mac, stationär PC), men det har inte blivit så. En jag känner väl har nyligen skaffat en bärbar Mac och diskussionerna ger väl vid handen att sådär felfritt som somliga gärna påstår att det är på endera sidan är det inte...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto