Annons

Rädda skadade bilder? (innehåller ett smakprov)

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Min dator började bete sig lite konstigt tidigare, och när jag startade om började den "återställa" skadade filer på min hd där mina bilder ligger, jag har backup på det så det är ingen superkatastrof. När jag starat upp så märkte jag att vissa bilder inte gick att titta på för att det var nått fel på dom. Finns det program som kan rädda sånt?

http://www.mek.nu/fotosidan/test.jpg

detta är en av bilderna som jag inte lyckas öppna i nått program.
 
sukram skrev:
Hej!

Min dator började bete sig lite konstigt tidigare, och när jag startade om började den "återställa" skadade filer på min hd där mina bilder ligger, jag har backup på det så det är ingen superkatastrof. När jag starat upp så märkte jag att vissa bilder inte gick att titta på för att det var nått fel på dom. Finns det program som kan rädda sånt?

http://www.mek.nu/fotosidan/test.jpg

detta är en av bilderna som jag inte lyckas öppna i nått program.
Jag ber om ursäkt att jag inte tick till en fungerande bild......















.
 
sukram skrev:
...Finns det program som kan rädda sånt?...
En intressant fråga...

Om man tar en textfil som exempel istället...

Filen ligger normalt på massor olika ställen på hårddisken - och en del av hårddisken innehåller infon om var alla delar till textdokumentet finns.

När det blir fel som du beskriver så är det just den infon som falerar.
Ofta finns all info kvar i respektive del av hårddsiken, men att plocka ihop den o göra samman den är ett jättejobb.

Gäller det textfiler så kan man söka efter vissa ord på hårddsiken, och kanske få ihop ett sammanhang.
När det gäller bilder är det betydligt svårare, men helt omöjligt är det inte.

Ibland kan man trixa fram lösningar med den infon som finns om var filerna ska eller borde ligga....

Bla, bla... Det kan alltså finnas program som fixar det här.

Det hela var mest lite funderingar från min sida.
 
Den där 'bilden' är så pass mycket skaddat att all information om att det är en bild är borta, ja förrutom att den är döpt till .jpg.

Edit:
Alltså precis i början på en JPEG-fil så ska det stå "JFIF" om det är en .jpg (.jpeg) fil, givetvis när man öppnar bilden med en text-editor/visare tex. notepad (windows), more (dos), less/more (linux) etc etc..
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.