Annons

Rädda bilden i photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Hej!
Har precis fått tillbaka en rulle där några av bilderna inte blev bra alls. Hav och himmel blev vitt, land där emellan blev bra.. Nån som är duktig på PS som kan förklara för mig hur jag ska göra för att fixa dem lite??

//Malin

Prova att köra med Burn Tool ( Tryck O som i Olle ) så ser du vilket verktyg det är.
Du kanske kan "bränna" fram lite moln och himmel
om det finns någon från början.

SmurfMolly skrev:
Hej!
Har precis fått tillbaka en rulle där några av bilderna inte blev bra alls. Hav och himmel blev vitt, land där emellan blev bra.. Nån som är duktig på PS som kan förklara för mig hur jag ska göra för att fixa dem lite??

//Malin
Scannar du neggen eller kopiorna? Är det från kopiorna finns det knappast något att hämta i en vit himmel.

Re: Re: Rädda bilden i photoshop?

Calle S skrev:
Scannar du neggen eller kopiorna? Är det från kopiorna finns det knappast något att hämta i en vit himmel.

kopiorna tyvärr.... asch då... på den ena bilden kan jag se lite struktur i vattnet... men det är inte mkt.. jaja... får ge mig dit och ta nya bilder.

//MAlin

En liten följdfråga... rör ihop det hela tiden. Om jag tar en bild där himlen och vattnet blir vita.. är den över eller underexponerad då?? Över va? *snurrig*

/Malin

Är himlen vit, så är den överexponerad. I sådana fall finns det inte mycket att få ut ur bilden. Även om du fixar i photoshop, så finns inte "informationen" där i utgångsmaterialet.

Så om jag ska ta en ny bild under samma förhållanden så är det bra att underexponera den lite? Å då ställer jag kameran på "minus"? Hur mkt då? 1 steg...?

Nu vet jag inte hur negativet ser ut... kanske går att kopiera den på annat sätt...Men jag tror inte det... var rätt mkt sol vid tillfället..

/malin - massa frågor!

Ta vid samma ljusförhållande 3 olika exponeringar o anteckna vad du gjort. Mycket lärorikt! Underexponerar du den här för mycket blir huset mörkare.
Prova o spotmät på det röda. O runt på lite olika neutrala färger.(Om det går).
Ibland måste man välja. Bakgrund eller förgrund som ska bli bra.

Ha re

Tack för alla bra tips! Jag hade tänkt göra om bilden idag med lite olika exponeringar... tyvärr är det nu mulet och regn.... =) Kommer fler dagar..

Gråfilter är kanske nått att tänka på i framtiden.. finns det olika sådana?? Alltså olika "styrkor"?

Polfilter har jag använt.. jag menade mer att man på bilden kan se att det ska vara vatten där.. man kan se vågorna/krusningarna på vattnet som mörkare fläckar...

/Malin

Om du har stativ kan du ta två exponeringar - en där himlen är rätt exponerad och en där resten är rätt exponerat. Dessa två bilder kombinerar man i photoshop eller annat lämpligt program. På så sätt får du en bild som är korrekt exponerad över hela bilden.

Utan negscanner är det svårt att scanna in dom perfekt lika, och det kan vara svårt att rotera dom rätt i photoshop också. Men det är klart värt ett försök om det är viktiga bilder.

Så viktigt är det inte.. antar att det är ett rätt svårt motiv att få rätt exponerat över hela bilden... iaf i starkt solljus...
Knäppte ett par nya bilder i går under molniga förhållanden... får se hur de blev..=)

/Malin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar