Annons

Rädda bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rockoholic

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag var ute och fotade lite MX idag... Många bilder blev skit och andra blev bra... Här är en bild jag är relativt nöjd med om man bortser från att den är mörk och har dålig skärpa. Finns det något sätt att rädda den på?

Jag har tagit den i RAW+basic. Så detta är basicbilden efter att ha konverterats i Porta för att få vattenstämpel.

http://picasaweb.google.com/Rockoholicc/MXIFalkPing20080106/photo#5152388205555090578

Hoppas verkligen att det finns någon där ute som kan hjälpa mig. (Jag använder CS2)

MVH Niclas
 

laddar upp till min hotmail nu då det inte gick att skicka från den "vanliga"... du borde få den relativt snart.

För dig som kan kanske det inte är speciellt svårt att få till den men jag mottager gärna lite tips och trix om hur du har gjort om den blir fixad. =)
 
det är inget fel på dina bilder, korrigera dom i exv nivåer.
får jag visa med ett bildexempel?
Mikael
 
Som mikael skriver ser jag inget lurt heller, men i snö måste du köra + 1-1,5 ev, dvs den är underexponerad.
Har du ingen kompensering försöker kameran få det vita grått.

www.roine.nu/dcs_0201.jpg

- Jag har lyft exponeringen +0,67 steg
- Jag har lagt på lite brusreducering då det blev färgat brus i bilden
- jag har skärpt den något

Allt detta i Capture one 4.0

Roine
 
roinek skrev:
Som mikael skriver ser jag inget lurt heller, men i snö måste du köra + 1-1,5 ev, dvs den är underexponerad.
Har du ingen kompensering försöker kameran få det vita grått.

www.roine.nu/dcs_0201.jpg

- Jag har lyft exponeringen +0,67 steg
- Jag har lagt på lite brusreducering då det blev färgat brus i bilden
- jag har skärpt den något

Allt detta i Capture one 4.0

Roine


Det där var rätt fräckt! Tackar så mycket. Men finns det något sätt att rädda skärpan för en amatör som jag?

MVH Niclas
 
hej
Du hadde ju PS
I dess råkonverterare lyfter du exponeringen
Där tror jag du kan leka med bruset också, för mycket brusreducering ger upplevd oskärpa

Sen kan du prova skärpa i själva ps, det finns många teorier om hur skärpa, men en bild som denna behöver ju inte 100% skärpa, men kanske bör beskäras till vänster om motocykeln så den framstår som den är på väg in i bilden och har plats.

Roine
 
Nu finns allat från svart till vitt med i bilden i detta fall 5-250
på detta lägger jag en liten kontrastkurva för att få bättre mellantoner, allt detta kan du göra med ditt rawprogram, framkalla bilden ljusare, se på histogramet
Mikael
 

Bilagor

  • lekt4.jpg
    lekt4.jpg
    28 KB · Visningar: 234
från dina jpg bilder något justerad, du kan göra den ljusare, kontrastrikare osv, men i detta fall har jag valt att snön har teckning, även de mörka detaljerna.
Bättre är att framkalla bilden rätt med ditt rawprogram som Roine visar.
 

Bilagor

  • lekt5.jpg
    lekt5.jpg
    31.5 KB · Visningar: 113
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.