alfin
Aktiv medlem
Photoshop hanterar faktiskt bara 15 bitar, alltså 32768 (plus 1 för att få ett mittvärde om jag förstått rätt) och din kamera kan väl fånga någonstans runt 12-14 bitar, så varför tror du Photoshop interpolerar fram värden?Jag vet iofs skillnaden mellan 8 och 16 bitar i den meningen att det betyder 2^8 = 256 nivåer 2^16 = 65 536 nivåer (per färgkanal i en RGB om jag förstått det rätt).
Det jag mest undrar är vad PS faktiskt gör med de extra bitarna. Om jag tex bearbetar en för ljus himmel hårt för att få fram mer molnstruktur kan div defekter uppträda. Tex bandning eller shattering/skiktning.
Vad gör eg. PS? Interpolerar det fram mellanliggande toner bättre med 16 bitar än 8 så att nämnda oönskade effekter blir mindre? Dvs hittar på mellanvärden (som eg. inte finns)? I en för ljus himmel vore det nog bra, men antagligen oönskat där höga kontraster redan finns.
Om jag nu uttryckt mig begripligt...![]()
Jämför histogrammet i Photoshop med en 16 resp 8-bitars bild före och efter en större redigering, så ser du hur histogrammet blir som tänderna på en kam, dvs du tappar en massa nivåer som du aldrig kan få tillbaka.
Om jag minns rätt behövs det runt 240 nivåer för att hjärnan ska sätta ihop bilden till någonting kontinuerligt, dvs 8-bitar räcker för att du ska lura dig själv att tro att allt hänger samman. Därför ser du ingen skillnad på en utskrift i 8 eller 16-bitar, men degraderingen finns där och visst kan man editera sönder en 8-bitars fil om man vill det.