Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS tar kål på datorn.

Produkter
(logga in för att koppla)

adrianulander

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vara evigt tacksam om någon ville försöka hjälpa mig med mitt problem!

Det är så att när som helst, utan någon förvarning, så kan min dator få för sig att bara starta om. Detta händer så gott som varje gång jag pillar i PS, och bara när jag pillar i PS..

Datorn jag använder är väl inte världens nyaste, men nog borde den klara lite mer än så..?

Amd 1600, 512 mb, ge force 2 är det som kanske kan vara intressant/nödvändigt att veta?

När jag startar datorn kan jag se processortemperaturen.. Vad är normalt?

Jag är så trött på det här, och det skulle ju kännas trist att slänga ut x antal tusenlappar på en ny dator om det bara är nåt småtjafs som man kan pilla tillrätta..

Tacksam för svar!

Mvh. Adrian

När sånt här uppstår brukar jag installera om operativsystemet. Nej, det är inte kul, men förvånansvärt ofta avhjälper det felet...

Kan det vara kompabilitetsroblem.. det är ju en AMD...

Har du uppgraderat bios eller vad det nu kan heta i AMD-miljön?

Annars, kontakta Adobe för rådgivning. Det kanske är ett känt fel.

något liknnade hände mig

jag hade också ett likande problem helt plötslig blev det blue scren datorn stängde av sig

bilder gick ibland inte att spara,, när man suttit i timmar ,,,då kom det fram ett meddelande program Error!!!!

och ibland börja det komma olika små sträck i bilderna som spara sig ovan på bilden och det gick inte att ta bor förutom att måla över ,, hel sjukt

sedan köpte jag en ny dator och då alla problem borta

jag hade en pentium 1 giga hertz och 1 gig intern minne

det är det råd jag kan ge dig

mvh
freddy

Re: något liknnade hände mig

f.billqvist skrev:
jag hade också ett likande problem helt plötslig blev det blue scren datorn stängde av sig

bilder gick ibland inte att spara,, när man suttit i timmar ,,,då kom det fram ett meddelande program Error!!!!

och ibland börja det komma olika små sträck i bilderna som spara sig ovan på bilden och det gick inte att ta bor förutom att måla över ,, hel sjukt

sedan köpte jag en ny dator och då alla problem borta

jag hade en pentium 1 giga hertz och 1 gig intern minne

det är det råd jag kan ge dig

mvh
freddy

Kan det kanske ha med att göra att du hade mer internminne än tidigare???

Det är nog där problemet sitter, internminnet.
Ett annat fel kan vara att du har Windows och PhotoShop på samma partition.
Det jag gjorde var att installera bara Windows på en partition C: och på partitionen D: allt annat
Funkar smidigt och snabbt med ALLT.

Tack för alla svar!

Bengt> Jag hade en del andra problem så jag formaterade om och installerade XP i lördags i hopp om att det skulle hjälpa (hade win 2000 tidigare). Alla andra krux tycks ha försvunnit, men inte det här =(

Johan> Tror du verkligen att det kan finnas sådana kompabilitetsproblem? Jag menar, AMD börjar ju bli lika stort som Intel, om jag får överdriva lite.. =)

Freddy> De där strecken har jag också problem med!! Hemskt är det.. Det kan komma små gröna streck när man kör ett filter eller justerar precis vad som helst.. Det är ruskigt irriterande!

Att köpa en ny dator är ju säkert den enklaste utvägen, men också den dyraste.. Det finns andra grejer jag hellre lägger de tusenlapparna på.. =/

Mvh. Adrian

Pavel> Det måste jag testa! Nu när du säger det så kommer jag ju också på att det ofta rekommenderas en egen partition för windows!

Tack!

Skulle så vara fallet att PS kanske behöver mer av det lediga minne du har till förfogande i datorn. Av de 256 MB, vilket ska vara fullt tillräckligt även för ett så stort(=tungt) program som PS, kan du ju i PS bestämma till nästa uppstart av programmet hur mycket av arbetsminnet du vill släppa till programmet enbart. I "%" kan du under "Edit", "Preferences" och "Memory & Image Cache" ställa in detta.

Adrian82 skrev:
Johan> Tror du verkligen att det kan finnas sådana kompabilitetsproblem? Jag menar, AMD börjar ju bli lika stort som Intel, om jag får överdriva lite.. =)

Jag kanske överdriver åt andra hållet, vad vet jag.
Men om jag inte är helt fel ute så kommer det ganska många uppgraderingar till amd-chipsen..
Något ligger det väl ändå i det då??

Men jag håller med om att det kan vara långsökt..

Men annars skulle jag ringa Adobe supporten.

Det jag har märk är med färdigplockade datorer som givits ut i ett tidigt skede har komptibel problem men också som hände för far min att det var inte tillräklig kylning i burken eller rättare sagt på prossesorn så dom fick montera dit en bättre kylning än den som var där ursprungligen.

Detta går ju att ta reda på utan att öpna burken har du problem om du testar ett annat grafik krävande program tex något spel?

Om så då kan det även vara problemet.

Annars en fråga till kan du starta om datorn direkt? och köra på ett bra tag uppstår det problem då?

Om det är Ja på dessa två ja då kan jag säga med ganska stor säkerhet att det är problem med kylningen.

Den är ju inte helt ny.. Två år snart har jag haft den.. Det är ett hopplock (av butik) av lösa delar.. Det känns ju som att de skulle ha kunnat kompromissa med kylningen för att få ner priset..

Länge har jag tänkt att det skulle kunna vara just temperaturen som spökar. Fast när den dör så startar den om sig själv automatiskt och efter det kan jag köra vidare direkt.. Det talar på nåt sätt emot.. Och andra program går fint! Nu kör jag väl egentligen inga andra program av den kalibern, men..

Men du vet inte vilka temperaturer som är normala?

121an skrev:
Det jag har märk är med färdigplockade datorer som givits ut i ett tidigt skede har komptibel problem men också som hände för far min att det var inte tillräklig kylning i burken eller rättare sagt på prossesorn så dom fick montera dit en bättre kylning än den som var där ursprungligen.

Detta går ju att ta reda på utan att öpna burken har du problem om du testar ett annat grafik krävande program tex något spel?

Om så då kan det även vara problemet.

Annars en fråga till kan du starta om datorn direkt? och köra på ett bra tag uppstår det problem då?

Om det är Ja på dessa två ja då kan jag säga med ganska stor säkerhet att det är problem med kylningen.

Att det skulle vara för att du kör AMD är inte realistiskt att tro. Jag kör själv med liknande grejor som du; AMD Athlon 1800+, 512 MB och Geforce 4200ti och det fungerar alldeles ypperligt. Jag har valt att använda mig av Windows 98 av olika skäl, och PS-versionen är 5,0.

Till råga på allt sysslar jag med att skriva musik med sequenserprogram och sk VSTi:er, dvs olika musikmjukvaror av samplade instrument. Dessa tar mycket datorkraft. Där brukar det rekommenderas att använda två hårddiskar för att dela upp ljudfiler och program, eller möjligtvis att partionera disken. Jag har inte gjort det, utan kör allt på en och samma hårddisk. Så jag tror inte att det är något sådant som är problemet i ditt fall. Det borde fungera ändå!

Vad som är felet vet jag inte, men du borde kunna utesluta att det skulle vara AMD-processorn i alla fall.. :=)

Tack för din tid, Magnus!

Jag tittade där, och det var förinställt på 50%, alltså 256 mb.. Jag höjde den till 70%.. Får se om det gör någon skillnad..

mangea skrev:
Skulle så vara fallet att PS kanske behöver mer av det lediga minne du har till förfogande i datorn. Av de 256 MB, vilket ska vara fullt tillräckligt även för ett så stort(=tungt) program som PS, kan du ju i PS bestämma till nästa uppstart av programmet hur mycket av arbetsminnet du vill släppa till programmet enbart. I "%" kan du under "Edit", "Preferences" och "Memory & Image Cache" ställa in detta.

Din dator är ny jämfört med min! Jag kör med en PIII 450 Mhz och 192 Mb RAM och win2000. Funkar ypperligt om än lite långsamt givetvis. Hittills har PS aldrig hängt sig. Kör med PS7 och minnet inställt på 50%. PS och Windows ligger på samma partion, utan några som helst problem. Men det kanske är annorlunda med nyare processorer. AMD hade problem med Adobes program för många år sedan vet jag. Det skulle förvåna mig om det var likadant idag. Dom borde ju lärt sig någonting ;-)

Jag skulle, om inget annat hjälper, göra en ominstallation och hämta hem de senaste drivrutinerna till grafikkortet. Drivisar till grafikkort brukar ofta krångla.

Jag hoppas att du får ordning på datorn! :)

mvh
Christer

Har jobbat otaliga timmar i PS i många år nu och det där med partitioner och AMD problem låter långsökt. OM det endast, och då menar jag endast, inträfar när du kör PS så luktar det grafikkorts problem (eller vajsing i PS installation).

Testa att ladda om drivisarna till det och om uinte det hjälper så kan du kanske låna någon kompis grafikkort och testa det.

Kör även något annat halvtungt grafikprogram och se om de inträffar.

Möjlighet 2 är givetvis att du har fått något fel i en minnesmodul, men det borde du märkt om du t.ex. spelat spel på datorn.

Till sist.....vad snd att du installerade XP. 2000 är fortfarande det operativ system som är mest stabilt (nu får jag nog en massa skit). Samt att XP är så bökigt att avinstallera. XP suger även musten ur det bästa grafikkort....dumt.

Du har väl installerat om PS en massa ggr utan att det hjälpt antar jag.

Fråga: Vilken version kör du av PS? Ganska viktigt.

Dum fråga kanske, men, har du kollat efter felmeddelanden i Event-viewern (under Administrative tools)?

Det går att ställa in hur Windows ska bete sig vid ett allvarligt fel. Denna inställning kan du kolla om du högerklickar på My Computer - väljer Properties - Advanced-fliken - Settings för System and Recovery. I System failure-rutan finns det tre kryss-rutor. Kolla så att alla tre är förkryssade, då bör du kunna läsa dig till felorsaken i Event-viewern.

/AnnaKarin

Ps. Ovanstående gäller XP Pro. Hinner inte starta Win2000-maskinen för att kolla hur man gör i den, är på väg till jobbet.

Billiga internminnen kan vara dåliga och då kan man få en del magiska fel. Testa dem om du vet hur du kan göra det eller testa om det blir bättre med lånade minnen.

Kan det vara kompabilitetsroblem.. det är ju en AMD...
Nej, 99.999% av alla kombabilitetsproblem är drivrutiner och möjligen chipset'et. Men sen ett antal år tillbaka så har det typ funnit 1 problem med CPU'er eller nåt. Resten är FUD (fear uncertinity doubt) som driver omkring på nätet.

Billiga internminnen kan vara dåliga och då kan man få en del magiska fel.
Jupps.
Det troligaste är att det är minnesproblem. Och i andra hand drivrutinsproblem, troligen grafikdrivare.

Gör som Anna-Karin sa och ställ om så du hinner avsläsa vad skärmen sig, det ger en klar fingervisning av var felet ligger någonstans.

När burken direkt startar om, gå in i bios(F2 eller DEL oftast) och kolla tempen. Är den under 70grader är allting grönt då AMD's cpuer som sämst klarar 85grader och dom flesta är specade för 90-95grader. Din 1600+ borde vara specad till 90 om jag kommer ihåg rätt.

Det kan vara något i operativet, men det är itne lika troligt, men jag har inte kört XP så mycket, men hade det varit w2k så. Men det ser man på felmeddelandet.

Ett svagt kraftagrregat skulle kunna te sig på samma sätt, men då borde det uppträda när som helst. Det låter mer troligt att det är minnet eller en drivare som spökar.

Du kan kolla hur mycket minne som används under aktivititetshanteraren. CTRL-ALT-DEL och välj sedan. Om den alltid stannar på samma ställe är det väldigt troligt att det är minnet. Det finns ett program här - http://www.memtest86.com/ som är gjort för att testa minnet efter fel.

Det är knappast ett hårdvaru eller OS problem så Johans tips är nog definitivt lösningen,
Finns inga belägg för att det just skulle vara photoshop, men det är ju lätt ominstallerat om det skulle vara så.

Jag tycker också det låter som om det skulle kunna vara minnet. Kolla att BIOS är ställt på CAS3 och inte CAS2, detta oberoende om BIOS verkligen VILL att det ska vara CAS2. Detta ger minnena ytterligare lite tid på sig, utan att du för den skulle kommer märka någon som helst skillnad. Skillnaden går att mäta, men du märker inte den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar