Finns ingen garanti då varken Nikon eller Canon har världsgaranti (oturligt nog).
Proshop är dessutom ett blufföretag som har lockpriser. Jag har varit i dispyt med dem förra året när jag skulle bygga min dator och tänkte köpa komponenter från dem. Fick dem inte i paket utan insvept i papper vilket resulterade med att alla komponenter var mosade vid mottagning.
Tog mig 3 veckor att förhandla tillbaks mina pengar med deras urusla kundsupport samt ytterligare en hel månad för att få mina pengar.
Att Nikon inte har garanti får du bevisa, eller sluta tala om saker du inte vet nåt om.
Nikon har världsgaranti på sina objektiv, men kamera husen har bara regiongaranti, så som Europa, så om du köper ett kamerahus i Danmark, så har du klart garanti även i Sverige, men du har inte reklamationsrätt i Sverige, och du måste vara bosatt för att ha det i Danmark, men att påstå att han inte har garanti är ju bara lögn.
Och jag till skillnad från dig kan bevisa detta påstående
https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/24920/kw/gr%C3%A5import
Finns massor med nöjda kunder som har handlat med Proshop med, du kanske är den ingen vill handla med ? jag har handlat från Proshop en del gångar, och aldrig haft bekymmer med dom, dom brukar förpacka väl, och om något skulle vara fraktskadat, så är det klart att dom måste få tid på sig att undersöka hur det blev så. 3 veckor, en webbshop, det är inget onormalt, det onormala i sammanhanget här är du.
Som sagt, massor med kunder har har handlat med Proshop, så även jag, så något blufföretag är det inte, det är nästan förtal att säga så.
Och Om det är ett Nikon kamera han tänker köpa, så har han Garanti i hela Europa om det Kameran inte är grå import, och då inte Proshop är med på NIkon Danmarks lista över auktoriserade återförsäljare, så hade jag inte köpt av just den anledningen, då det då löper större risk att vara gråimport.