ANNONS
Annons

Proshop (Danmark/Sverige)

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Jag är i funderingarna på att köpa en ny systemkamera och den är 1000:- billigare hos Proshop.se.
Nu till mina frågor:

Hur blir det med garantin om den skickas från Danmark? Kan den lämnas in här i Sverige om något händer?
Har någon erfarenhet utav denna webshop?

Det med garanti är ju något som är upp till var tillverkare att bestämma, så kolla med tillverkaren av det kamera du hade tänkt dig köpa om det är en specifik landsgaranti, eller regions garanti, och ifall ett kamera köbt i Danmark har garanti i Sverige.

Finns ingen garanti då varken Nikon eller Canon har världsgaranti (oturligt nog).

Proshop är dessutom ett blufföretag som har lockpriser. Jag har varit i dispyt med dem förra året när jag skulle bygga min dator och tänkte köpa komponenter från dem. Fick dem inte i paket utan insvept i papper vilket resulterade med att alla komponenter var mosade vid mottagning.
Tog mig 3 veckor att förhandla tillbaks mina pengar med deras urusla kundsupport samt ytterligare en hel månad för att få mina pengar.

Finns ingen garanti då varken Nikon eller Canon har världsgaranti (oturligt nog).

Proshop är dessutom ett blufföretag som har lockpriser. Jag har varit i dispyt med dem förra året när jag skulle bygga min dator och tänkte köpa komponenter från dem. Fick dem inte i paket utan insvept i papper vilket resulterade med att alla komponenter var mosade vid mottagning.
Tog mig 3 veckor att förhandla tillbaks mina pengar med deras urusla kundsupport samt ytterligare en hel månad för att få mina pengar.

Att Nikon inte har garanti får du bevisa, eller sluta tala om saker du inte vet nåt om.
Nikon har världsgaranti på sina objektiv, men kamera husen har bara regiongaranti, så som Europa, så om du köper ett kamerahus i Danmark, så har du klart garanti även i Sverige, men du har inte reklamationsrätt i Sverige, och du måste vara bosatt för att ha det i Danmark, men att påstå att han inte har garanti är ju bara lögn.

Och jag till skillnad från dig kan bevisa detta påstående
https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/24920/kw/gr%C3%A5import

Finns massor med nöjda kunder som har handlat med Proshop med, du kanske är den ingen vill handla med ? jag har handlat från Proshop en del gångar, och aldrig haft bekymmer med dom, dom brukar förpacka väl, och om något skulle vara fraktskadat, så är det klart att dom måste få tid på sig att undersöka hur det blev så. 3 veckor, en webbshop, det är inget onormalt, det onormala i sammanhanget här är du.

Som sagt, massor med kunder har har handlat med Proshop, så även jag, så något blufföretag är det inte, det är nästan förtal att säga så.

Och Om det är ett Nikon kamera han tänker köpa, så har han Garanti i hela Europa om det Kameran inte är grå import, och då inte Proshop är med på NIkon Danmarks lista över auktoriserade återförsäljare, så hade jag inte köpt av just den anledningen, då det då löper större risk att vara gråimport.

Nikon har världsgaranti på sina objektiv, men kamera husen har bara regiongaranti, så som Europa, så om du köper ett kamerahus i Danmark, så har du klart garanti även i Sverige, men du har inte reklamationsrätt i Sverige, och du måste vara bosatt för att ha det i Danmark, men att påstå att han inte har garanti är ju bara lögn.
Konstig mening.
Vad menar du tex med:
"och du måste vara bosatt för att ha det i Danmark"

Konstig mening.
Vad menar du tex med:
"och du måste vara bosatt för att ha det i Danmark"
Vad jag menar är om du köper en vara i Danmark men bor i Sverige, så har du ingen reklamationrätt i Sverige, och då du inte bor i Danmark, så brukar du inte heller ha reklamationsrätt i Danmark.

Det var lite hastigt skrivet av mig innan :)

Såvitt jag vet så är den borttagen o det står inte en bokstav om det i din länk o jag hittar inget annat som bekräftar ditt påstående.
Så jag utgår ifrån att du har fel tills ngn kan styrka påståendet.

Då tar vi denna länk istället: https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/24920/kw/garanti

Nikon lämnar en ettårig europeisk servicegaranti för digitala produkter. Observera att vissa utvalda produkter omfattas av en världsomfattande garanti.

Sen om du ser min fotoväska, så ser du att jag äger en del Nikon saker, och har därför frågat dom vid tillfälle.

När du handlar så står det såvitt jag vet ingenting om att du förlorar reklamationsrätten pgaa man är av annan nationalitet eller påverkas av var man är bosatt.
I Sverige skulle nog ett sådant påstående räknas som både lagvidrigt och nationalistiskt.
Och dessutom gå emot EUs fundamentala handelsavtal, den fria rörligheten.
Men man måste skicka prylen tillbaka till återförsäljaren.

Sökte en gg i forumet.
Tydligen så anges världsgaranti på den till optik medföljande gula lappen.
Hmmm skall inte den vara ifylld av återförsäljaren för att gälla?

Brukar inte vara nödvändigt i Sverige, bara den är stämplat av den autoriserade Nikon distributör, i Sverige är det tydligen Nikon Netherlands BV, så står det på mina garanti bevis :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar