Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för fjärrstyrning av EOS 40D till Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Lestander

Aktiv medlem
Hej och god fortsättning!
Jag lekte med tanken att använda min bärbara dator för att dels kunna förhandsvisa en exponering innan den tas; dvs att kunna använda Live View via datorn, korrigera inställningar och sedan ta bilden. Jag skulle nämligen vilja fotografera samtidigt som jag utför hantverk och då slippa gå mellan kamera och hantverk för att kontrollera kompositionen. En USB-kabel mellan kamera och bärbar är inget problem för mig så vi behöver inte fokusera på trådlös överföring.

Vill minnas att det medföljer ett sådant program vid kameraköpet men jag ställer mig tveksam till om det fungerar med Mac? Vilket/vilka program rekommenderar ni till denna typ av fotografering?

Mvh Andreas
 
Vill minnas att det medföljer ett sådant program vid kameraköpet men jag ställer mig tveksam till om det fungerar med Mac?
Varför är det ett så massivt misstroende mot programmen som kommer med kameran? För mig är den naturliga instinkten att först undersöka det som följer med och därefter, om det av en eller annan anledning inte uppfyller kraven, söka mig till tredjepartsprogram. Ju färre olika leverantörer desto bättre är min erfarenhet från datorbranschen.

Nu kör inte jag Mac men i handboken för EOS Utility för Mac finns ett avsnitt som beskriver just fjärrstyrd fotografering.
 
Varför är det ett så massivt misstroende mot programmen som kommer med kameran? För mig är den naturliga instinkten att först undersöka det som följer med och därefter, om det av en eller annan anledning inte uppfyller kraven, söka mig till tredjepartsprogram. Ju färre olika leverantörer desto bättre är min erfarenhet från datorbranschen.

Nu kör inte jag Mac men i handboken för EOS Utility för Mac finns ett avsnitt som beskriver just fjärrstyrd fotografering.

Ingen misströstan här inte! Sitter just nu helt enkelt på annan ort än där jag har mina medföljande CD-skivor och tanken slog mig om det verkligen var Mackompatibelt?
 
Du är bara en i en lång rad som ställer samma fråga och jag undrade varför det är så vanligt att man inte ens överväger programmen som följer med. Alla kan väl inte rimligtvis ständigt vara på en annan plats än där man har skivorna?

För övrigt bör man ändå gå till Canons webbplats och hämta hem de senaste versionerna av programmen man tänkt använda. PC-varianterna förutsätter då att programmet redan är installerat från original-CD:n (även om det finns sätt att gå runt det också). Vet inte om det är samma begränsning med Mac-versionerna. Om det inte är det kan du installera där du är nu, förutsatt att du har datorn med dig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.