Annons

Program för copyright skydda bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Supernisse

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett par bilder jag lagt upp på nätet. Jag vil lskydda desa bilder, dvs förhindra att folk kopierar elelr sparar bilderna på sin egna dator.

Vattenstämpel har jag läst om, men jag är inte så mkt för dom. För sätter jag en vattenstämpel på i bilden förstörs bilden med en irriterande stämpel, det vill man ju inte heller om man ska visa upp sina egna bilder. Att sätta en vattenstämpel i neder/överkant är inte heller intressant, dom går lätt att klona bort med Photoshop.

Därför är min fråga följande;

Vet ni något program där man kan låsa möjligheten att andra kan spara ens bild på datorn? Jag vet att det finns då jag har ibland stött på sidor med den låsta funktionen.

Sedan undrar jag om det finns någon sida med lagar gällande copyright, mer internationella lagar.

Tack på förhand.

Mvh/Patrik
 
Detta har varit uppe så många gånger tidigare, men en resume är att "det du kan se på webben kan du kopiera" eftersom man måste ladda hem en bild för att kunna se den.

Det går att göra det olika svårt, men tex print screen knappen är nästan omöjligt att komma åt.
 
om du inte vill att någon ska kunna göra något med din bild så är det bara att inte lägga upp den på nätet. punkt.

enligt den svenska uphovsrättslagen har man rätt att för eget bruk att kopiera ett publicerat verk. så om du inte vill att folk sparar bilderna så är det bara att inte publicera dem. fast det blir ju tråkigt för dina kompisar som vill kunna se dina bilder, men lite projektorvisning henna med glögg kan kanske kompensera för det.


för att hita info på nätet om copyright så skulle jag testa att söka på just det på wikipedia och kanske google om wikipedia inte räcker.
 
tiq skrev:
för att hita info på nätet om copyright så skulle jag testa att söka på just det på wikipedia och kanske google om wikipedia inte räcker.
Man borde få bättre träffar om man söker på upphovsrätt då det är sådan och inte copyright vi har i Sverige.

Jag brukar föreslå läsning av det Katarina Renman Claesson har publicerat, hon skriver rätt lättläst och förklarar ofta så att även icke-jurister förstår:
http://www.juridicum.su.se/IRI/karc/kortupphovsratt.pdf

Fler publikationer om ämnet från samma författare hittar man om man klickar på "Publikationer" på hennes hemsida på SU:
http://www.juridicum.su.se/iri/karc/index.htm
 
Men som dom skrev innan, allt du ser kan du tanka ner til ldin dator genom en enkel skämdump. Fotosidan har ju gjort att du "inte kan" tanka ner bilderna som finns i poolerna, men det är inga problem att "stjäla" dom bilderna om man vill det. Vill du vara säker så lägg inte upp några bilder alls, eller gör dom så små som möjligt och i usel kvalitet så får du nog behålal dom, men då försvinner poängen med bilden...
 
För att spara ner en bild så höger klickar man och trycker på "spara som" som du säkert vet. Det ska finnas något java script som visar ett Copyright meddelande när du höger klickar på bilden. Men som sagt, man kan ju bara ta en skärmdump och sno bilden på det viset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.