Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem vid beskärning och storleks förändring i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag har tagit ett foto som jag gjort i ordning och beskärt i LR, men när jag exporterar bilden till .tiff och ändrar storleken till 18*24 cm blir aldrig mitt foto exakt 18*24 utan 16*24.

Frågan är då hur kan jag få min bild 18*24 i LR. Blir galen snart.


Tacksam för hjälp


MVH Christian
 
Därför att LR vill behålla originalproportionerna.

24*18 motsvarar 4:3 (kompaktkameror, datorskärmar osv)
24*16 motsvarar 3:2 (digitala systemkameror)

För att rätta till detta, kan du, när du beskär bilden, välja en annan proportion.

Detta gör du genom att först klicka på Crop Overlay(R), sedan under "Aspect" klickar du på de två pilarna till höger om texten (förmodligen står det "Original" där), där väljer du att lägga till ett eget alternativ (Enter Custom...) och helt enkelt skriver in 3x2 där.

Nu är det bara att beskära och exportera!

Mvh Max
 
Därför att LR vill behålla originalproportionerna.

24*18 motsvarar 4:3 (kompaktkameror, datorskärmar osv)
24*16 motsvarar 3:2 (digitala systemkameror)

För att rätta till detta, kan du, när du beskär bilden, välja en annan proportion.

Detta gör du genom att först klicka på Crop Overlay(R), sedan under "Aspect" klickar du på de två pilarna till höger om texten (förmodligen står det "Original" där), där väljer du att lägga till ett eget alternativ (Enter Custom...) och helt enkelt skriver in 3x2 där.

Nu är det bara att beskära och exportera!

Mvh Max


När jag går in i LR tar crop andrar aspect ska beskära bilden så hoppar den tillbaks till orginal så fort jag rör "crop rutan" förstår inget blir vansinnig på skiten snart.

Nu fick jag ording på aspect rationen 3*2 men när jag exporterar och skriver:

W: 18 H:24 så när jag laddar upp kortet på crimson prefix står det FORTFARNADE att bilden är 16*24....

VARFÖR KAN JAG INTE FÅ TILL DET? lärt mig älska LR nu, ska detta få mig att gå tillbaks till PS?

MVH C
 
Senast ändrad:
Vilken version har du?
Kan du aktivera/avaktivera låset bredvid inställningarna?
 
Vilken version har du?
Kan du aktivera/avaktivera låset bredvid inställningarna?

ver. 2,4

Ja de kan jag, men tror inte problemet ligger där, för nu är bilden 3*2. Det är vid exporteringen. Jag skriver in måtten som jag vill ha 18*24 men sen laddar jag upp den på crimson prefix, där står det att bilden är 16*24.....
 
Hur många pixlar har bilden du skickar till Crimson? Bredd * höjd?

Bredd: 1892 pixlar
Höjd: 2835 pixlar


När jag ändrar storlek i LR vid export, ska man ta "width and hight" eller "dimension" ?

Sedan undrar jag om de finns något smidigt sätt när man exporterar 10*15 bilder? Jag får problem när det finns både liggande och stående bilder då jag måste ta liggande för sig och stående för sig.


Mvh C
 
Bredd: 1892 pixlar
Höjd: 2835 pixlar


När jag ändrar storlek i LR vid export, ska man ta "width and hight" eller "dimension" ?

Sedan undrar jag om de finns något smidigt sätt när man exporterar 10*15 bilder? Jag får problem när det finns både liggande och stående bilder då jag måste ta liggande för sig och stående för sig.


Mvh C

Då har du med andra ord en bild som är i 3:2-format. 24*16 är också 3:2-format. Om du vill skriva ut denna bild på 24*18-papper (som är 4:3-format) så kommer du få vita kanter på två av sidorna. Alternativt kommer lite att skäras bort på de två andra kanterna för att fylla ut pappret med bilden.

Grejen här är "proportioner". Bildens proportioner mätt i pixlar måste stämma med papprets proportioner.

Din bild passar perfekt på 24*16-papper, därför föreslår Crimson det.

När du skapar din bild bör du först beskära den i den proportion du vill ha ut den i. Strunta i att förminska den, och strunta i allt vad DPI/PPI och fysiska storlekar heter. Se till att du har så många pixlar som möjligt, d.v.s. förminska inte bilden, och se till att det är rätt proportioner. Sen kan du skicka den till Crimson.

Vad gäller 10*15 cm: se bara till att bilden har rätt proportioner, d.v.s 3:2, och strunta i att förminska den
 
Då har du med andra ord en bild som är i 3:2-format. 24*16 är också 3:2-format. Om du vill skriva ut denna bild på 24*18-papper (som är 4:3-format) så kommer du få vita kanter på två av sidorna. Alternativt kommer lite att skäras bort på de två andra kanterna för att fylla ut pappret med bilden.

Grejen här är "proportioner". Bildens proportioner mätt i pixlar måste stämma med papprets proportioner.

Din bild passar perfekt på 24*16-papper, därför föreslår Crimson det.

När du skapar din bild bör du först beskära den i den proportion du vill ha ut den i. Strunta i att förminska den, och strunta i allt vad DPI/PPI och fysiska storlekar heter. Se till att du har så många pixlar som möjligt, d.v.s. förminska inte bilden, och se till att det är rätt proportioner. Sen kan du skicka den till Crimson.

Vad gäller 10*15 cm: se bara till att bilden har rätt proportioner, d.v.s 3:2, och strunta i att förminska den

De jag har fått lära mig är att man alltid ska förmisnka bilden till den storlek man ska framkalla den i. Men detta är alltså felaktigt?
 
De jag har fått lära mig är att man alltid ska förmisnka bilden till den storlek man ska framkalla den i. Men detta är alltså felaktigt?

Omman kräver 100% exakthet och kontroll så kan man göra det. Men då gäller det också att man vet vad man gör. Och det gäller att man vet vad labbet gör, så det inte börjar skilja några milimeter eller pixlar hit och dit... då kanske resultatet blir sämre.

Nej, min lite mer praktiska inställning är: skicka bilder med så många pixlar som möjligt, bara det är rätt proportioner.

Men vänta bara, snart kommer experterna instormande och påpekar att det visst blir skillnader i kvalitet, skärpa och en massa annat. Men då säger jag: prova själv! Tag samma bild och skicka in den i några olika varianter. En med max antal pixlar, en "optimerad" med exakt det antal pixlar som behövs. Båda dessa dessutom i två olika varianter: med och utan skärpning. Eller varför inte i flera olika skärpningsvarianter? Det kostar inte så många kronor att själv se de eventuella skillnaderna i resultat.

Om jag gjort detta själv? jadå... och jag tycker mig inte så någon särskild skillnad i kvalitet om jag förminskar bilden eller om jag låter labbet (Crimson) göra det. Så jag kör på den enkla varianten: Crimson fixar det.

Har för övrigt skrivit lite om detta:
http://erro.se/artiklar/Bildstorlek
 
Omman kräver 100% exakthet och kontroll så kan man göra det. Men då gäller det också att man vet vad man gör. Och det gäller att man vet vad labbet gör, så det inte börjar skilja några milimeter eller pixlar hit och dit... då kanske resultatet blir sämre.

Nej, min lite mer praktiska inställning är: skicka bilder med så många pixlar som möjligt, bara det är rätt proportioner.

Men vänta bara, snart kommer experterna instormande och påpekar att det visst blir skillnader i kvalitet, skärpa och en massa annat. Men då säger jag: prova själv! Tag samma bild och skicka in den i några olika varianter. En med max antal pixlar, en "optimerad" med exakt det antal pixlar som behövs. Båda dessa dessutom i två olika varianter: med och utan skärpning. Eller varför inte i flera olika skärpningsvarianter? Det kostar inte så många kronor att själv se de eventuella skillnaderna i resultat.

Om jag gjort detta själv? jadå... och jag tycker mig inte så någon särskild skillnad i kvalitet om jag förminskar bilden eller om jag låter labbet (Crimson) göra det. Så jag kör på den enkla varianten: Crimson fixar det.

Har för övrigt skrivit lite om detta:
http://erro.se/artiklar/Bildstorlek

Tack för all hjälp, men fick aldrig det att funka ändå! la in bilden i PS beskärde den och skickade in den till crimson, funka bra de med.


MVH Christian
 
Bredd: 1892 pixlar
Höjd: 2835 pixlar


När jag ändrar storlek i LR vid export, ska man ta "width and hight" eller "dimension" ?


Mvh C

Sidförhållandet bestäms av beskärningen i LR, de värden som anges vid export är bara max storlek för respektive sida (bredd/höjd) och ändrar inte sidförhållandet. Om ena sidan blir maximalt antal pixlar kan alltså den andra sidan vara mindre än det värde som angivits. Anger man exempelvis 2000 px för både bredd och höjd innebär det att längsta sidan blir 2000 px, men om sidförhållandet vid beskärningen var 2x3 så blir den andra sidan 1333 px.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.