Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Fribbe

Aktiv medlem
Börjar med att tala om att jag inte är någon expert på färgprofiler etc...
Jag har PS CS2 och har där gjort om en färgbild till gråskala och därefter gjort de kontrastjusteringar jag vill ha. Bilden får då färgprofilen Dot Gain 15%.
När bilden beskådas i Photoshop ser det ju fint ut men klickar jag upp den i Explorer, mailar den eller laddar upp på ett fotolabbs sida och kollar på förhandsvisningen blir den mycket mörkare.
Märkligt nog tycks tumnageln i Explorer, innan jag klickar upp den, motsvara bilden i Photoshop.
Hur kommer en kopia från labbet se ut om jag där väljer profilen Dot Gain 15 %?

Jag upplever inte det här problemet med färgbilder.
 
Fribbe skrev:
Börjar med att tala om att jag inte är någon expert på färgprofiler etc...
Jag har PS CS2 och har där gjort om en färgbild till gråskala och därefter gjort de kontrastjusteringar jag vill ha. Bilden får då färgprofilen Dot Gain 15%.
Bytt gråskaleprofil till Gamma 2.2 eller använd funktionen konvertera till profil och välj där Gamma 2.2 att konvertera till.

Dot gain 15% är avsedd att användas när du trycker med ett tryck med en punktförstoring på 15%.

Stefan
 
Intressant!
Det finns en inställning där det står Spot och där har jag Dot Gain 20% , finns det nåt bättre där också?
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Intressant!
Det finns en inställning där det står Spot och där har jag Dot Gain 20% , finns det nåt bättre där också?

Den inställningen används bara när du trycker med så kallad dekorfärg, alltså använder fler färger än de vanliga fyra i trycket (cyan,magenta, gult och svart). Så för de som inte trycker sina bilder påverkar den inställningen ingenting.

Stefan
 
Ok. Tackar!

Jag har nu ändrat profilen till Gray Gamma 2.2 och nu funkar det som jag vill. Dessutom följer profilen med hela vägen fram till Crimson.
Tackar igen!
Är det något mer som jag bör veta/kontrollera innan jag beställer en bild som kostar 838 kr plus moms?
Skärmen ÄR kalibrerad:)
 
Om du ska beställa en sådan dyr bild och osäker på bilden, så skulle jag i alla fall skicka bilden i 10x15 i olika kurvor för att se vilken som blir bäst.


MVH Ralf
 
Fribbe skrev:

Är det något mer som jag bör veta/kontrollera innan jag beställer en bild som kostar 838 kr plus moms?
Skärmen ÄR kalibrerad:)

Om du vill veta hur bildens skärpa upplevs kan du kolla på bilden i 50% skärmvisning. Detta förutsätter naturligtvis att bilden är i den upplösning och storlek som du ska använda vid utskriften. Sedan är jag ju inte så förtjust i att använda färgpapper för svartvita bilder. Jag vet att Crimson har ett svartvitt papper, gråskalan blir stabilare med det alternativet.

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.