Annons

Problem med Smart Object

Produkter
(logga in för att koppla)

gasol

Ny medlem
När jag öppnar en bild som ett smart objekt så så kan jag inte göra nåt med bilden förrän jag har rastrerat den står det i ett meddelande. Men det vill jag ju inte göra, för då kan jag inte längre gå in och justera det smarta objektet. Hur ska jag göra? Är det nån inställning nånstans??
Jag satt och skulle göra en liknande bild som Mattias på moderskeppet.se (RAW med dubbel kontroll)
 

Bilagor

  • smart object.jpg
    smart object.jpg
    51.8 KB · Visningar: 260
Vad är det du försöker göra som inte lyckas? Jag försöker återskapa problemet men lyckas inte. I värsta fall så duplicerar du ditt lager och rastrerar kopia-lagret, men detta är en oerhört dum och krånglig omväg. Några inställningar har jag inte hört talas om

Edit. Ser ut som du kör CS3?

/N
 
Du försöker antagligen klona, måla eller något i lagret. Det går inte.

Skapa ett nytt tomt lager ovanpå.

Eller så är det en lagermask du glömt skapa.
 
Vill du redigera det smarta objektet så dubbelklickar du bara på lagret. Så kommer objektet att öppnas som en separat fil, där du kan bearbetat det som du önskar. Glöm inte att spara det när du är färdig. Om det är ett Illustrator dokument du har monterat som ett smart objekt så kommer Illustrator att startas.

Smarta objekt rullar verkligen! Även om det finns en del irriterande begränsningar och även en del små buggar (om dom inte fixat dom i CS3 dvs) ...
 
Tack för alla snabba svar!!
Det var lagermasken jag hade glömt. Är inte så haj på photoshop än :) Men jag lär mig lite hela tiden..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.