Annons

Problem med slutartiden - 600d

Produkter
(logga in för att koppla)

mitterer

Medlem
Hejsan.

Är ny här och hoppas jag postar det här rät nu, hehe

Har i alla fall nyss köpt en canon 600d och har ett litet problem med slutartiden. Jag kommer att ta mycket bilder på skoteråkning och vill jag ha en kort slutartid då, men när jag ställer in den på M (manuell) så kan jag bara ibland ställa in slutartiden till det kortaste (1/4000) resten av gångerna så går det bara till typ 1/200 sen tar det stopp... har endast haft kameran i två dagar och har grejat ganska mycket med den och tänkt att eftersom det bara ibland (två gånger) har funkat att komma till kort slutartid, så är för att jag kommit åt någon inställning? men då hittade jag funktionen som återställde alla inställningar och funkar inte som den är nu heller..

Någon som har något svar på vad det kan vara som gör att det blir såhär?

MVH Danne
 
Det du upplever beror med största sannolikhet på att 1/200 är den kortaste slutartiden som kameran klarar då du använder blixt. Det beror på att det är kortaste tiden då hela slutaren är öppen samtidigt. Skulle blixten ändå gå av skulle enbart en del av bilden träffas av blixten och därför ligger det en spärr i kameran.
 
Det du upplever beror med största sannolikhet på att 1/200 är den kortaste slutartiden som kameran klarar då du använder blixt. Det beror på att det är kortaste tiden då hela slutaren är öppen samtidigt. Skulle blixten ändå gå av skulle enbart en del av bilden träffas av blixten och därför ligger det en spärr i kameran.

Tusen tack för snabbt svar! var helt rätt :) det enda som behövde göras var att trcyka ned blixten så gick det!

Sen har jag en annan fundering, kan det finnas någon anledning förutom ett segt minneskort som kan göra att kameran är seg i bildserie? ska ta 3,7 bilder per sekund men det gör den inte på långa vägar...
 
Tusen tack för snabbt svar! var helt rätt :) det enda som behövde göras var att trcyka ned blixten så gick det!

Sen har jag en annan fundering, kan det finnas någon anledning förutom ett segt minneskort som kan göra att kameran är seg i bildserie? ska ta 3,7 bilder per sekund men det gör den inte på långa vägar...

Du måste ju ha en slutartid så att kameran hinner med 3,7 bilder per sekund såklart. Minneskortet borde inte påverka föränn bufferten är full.

Beroende på hur kameran är inställd så prioriterar kameran exempelvis autofokus, att bilden blir skarp, föra att hålla uppe hastigheten. Använder du blixt sänks hastigheten också såklart då kameran måste ladda upp blixten. Annars kommer jag inte på något speciellt som skulle sänka hastigheten.
 
Du måste ju ha en slutartid så att kameran hinner med 3,7 bilder per sekund såklart. Minneskortet borde inte påverka föränn bufferten är full.

Beroende på hur kameran är inställd så prioriterar kameran exempelvis autofokus, att bilden blir skarp, föra att hålla uppe hastigheten. Använder du blixt sänks hastigheten också såklart då kameran måste ladda upp blixten. Annars kommer jag inte på något speciellt som skulle sänka hastigheten.

ska följa upp samtliga tips, även om jag tycker att jag redan bockat av alla punkter... men tack iaf :)
 
Sen har jag en annan fundering, kan det finnas någon anledning förutom ett segt minneskort som kan göra att kameran är seg i bildserie? ska ta 3,7 bilder per sekund men det gör den inte på långa vägar...

Ja, fotograferar du i RAW?

När det gäller RAW, så hänger bara dyra proffskameror med i den spec'ade bildhastigheten. Med enklare kameror fyller man bufferten direkt, och kör så att säga huvudet i väggen.

Men vaddå? Seriebildtagning är för pussies. :)

Om det är detta (RAW) som är problemet, så försök inte ta bildserier. Då missar du bara bilden du försöker fånga. Koncentrera dig på att försöka nita ögonblicket istället.
 
Ja, fotograferar du i RAW?

När det gäller RAW, så hänger bara dyra proffskameror med i den spec'ade bildhastigheten. Med enklare kameror fyller man bufferten direkt, och kör så att säga huvudet i väggen.

Men vaddå? Seriebildtagning är för pussies. :)

Om det är detta (RAW) som är problemet, så försök inte ta bildserier. Då missar du bara bilden du försöker fånga. Koncentrera dig på att försöka nita ögonblicket istället.

Nej, det gör jag inte och har förstått att kameran inte hinner/orkar med det. Men nu funkar allt som det ska och nu väntar man bara otåligt på att få prova den i action :)

haha, vill ha seriebilder för att sätta ihop flera bilder i en bild :)
 
Läste att du vill ta foto med hög slutartid tänk då på att du bör ha rätt mycket ljus så här på vinter halvåret annars blir bilderna väldigt mörka eftersom den inte hinner ta in så mycket ljus, jag gjorde det misstaget i somras på kvällen när jag skulle fotografera vildsvin och hade inte dragit ner slutartiden vilket resulterade i svarta bilder.

Lycka till..
 
Läste att du vill ta foto med hög slutartid tänk då på att du bör ha rätt mycket ljus så här på vinter halvåret annars blir bilderna väldigt mörka eftersom den inte hinner ta in så mycket ljus, jag gjorde det misstaget i somras på kvällen när jag skulle fotografera vildsvin och hade inte dragit ner slutartiden vilket resulterade i svarta bilder.

Lycka till..

Jo jag vet, har fotograferat lite med farsans kamera och det går väldigt snabbt från att man har väldigt bra dagsljus men hjälp av snöns reflektion och så, tills att det börjar skymma och bilderna blir värdelösa...

Det går ju såklart att ändra med bländaren, iso, slutartiden men då jag tar hoppbilder och vi kommer och hoppar i upp mot 80k./h så måste slutartiden vara ganska kort för att hyffsade bilder
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.