Annons

Problem med slavblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

sjuttis

Medlem
Har någon en förklaring på detta.
Jag har köpt en slavblixt.
Min kamera är en Minolta F200.
När jag använder slavblixten så verkar kameran
att exponera efter blixt men ingen blixt ger utslag i bilden inte ens den inbyggda!
Bilden blir mörk.
Har skickat frågan till Minolta men kanske du
har förklaringen.
Kort sagt.
Tar jag en blixtbild blir den bra med kanske
1/60 sek f2,8
Tar jag samma bild med slav blir den mörk med
1/60 sek f2,8
Vad menas?
Undrar Anders S
 
Måmga digitalkamero4r fyrar av en förblixt för sin ljjusmätning och den triggar slavblixten.
När sedan huvudblixten fyras av så blir det inget ljus från slavblixten.

Där ligger nog felet i ditt fall....
 
Hmm

Kanske.
Skulle det vara så att förblixten triggar
slaven och kameran mäter samtidigt, och
då är det ju ljust av slaven och då tycker
kameran att det behövs ju ingen blixt.
Fast det blir ju fel även om jag "tvingar"
blixten att lösa ut.
Och då borde kamerans blixt lysa upp motivet.
Hmm.. får se om Minolta kommer på nåt.
Anders S
 
Kanske finns det en lösning på ditt problem, det beror på kamerans inställningsmöjligheter.

jag använder Canon EOS-kameror, och där är problemet det samma: förblixten löser ut slavblixten, och när huvudblixten sen kommer finns ingen slavblixt, och det ljus som mättes under förblixten stämmer ej med exponeringen.

Normalt tänds ju förblixten i avtrycket, bara någon millisekund innan exponeringen.
Men canon har något som heter Flash Exposure Lock, vilket innebär att man trycker på en knapp så att man först tänder förblixten och mäter ljuset (utan att ta bilden). Detta värde lagras sedan och används när man tar bilden (och då kommer det ingen förblixt). Om man då låter det gå såpass lång tid mellan förblixten och det att man tar bilden så att slavblixten hinner ladda upp sig är problemet löst.

Kanske har du något liknande på din kamera?
 
Tejpa för sensorn

Jag läste på någon annan site om en som hade
tejpat för blixtsensorn med någon halvgenomskinlig tejp (scotchgard?) såpass mycket
att den svagare förblixten inte triggade utlösning av slavblixten utan denna triggades endast på huvudblixten. Testa gärna detta och återkom med resultatet, mitt kameraköp hänger delvis på hur bra detta funkar.

Mvh Johan
 
Metz har blixtar som i slavfunktion triggar på andra blixten d.v.s. löser inte ut vid digitalkamerans förblixt.

/per
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.