Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Skatteverket och moms

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, jag lyfter all moms för de inköp som rör firman. Verkar konstigt att andelen moms man får dra av skulle reduceras om man kan använda firmans grejor privat. Det gäller ju allt man köper till en firma, datorer, skrivare, papper, CD-skivor mm.

Kan du möjligen ha antytt att du enbart registrerar dig för att kunna momsa en verksamhet som drivs som hobby, typ?

Nej, antytt att min hobbyverksamhet håller på att bli för stor att enbart vara hobby. Sen frågade jag ifall jag fick lyfta momsen från utrustning jag köpt innan registreringen. Hade ingen kamera ju.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Precis fått min deklaration gjord hos revisor efter mitt första år som registrerad firma.
Kunde gå ett år tillbaka i tiden och dra av alla inköp relaterade till firman.
Aldrig ens en antydan till att ja inte fick dra av allt...

Vad en revisor tycker och vad Skatteverket beslutar behöver inte alltid vara samma sak. Att Skatteverket anser att vissa kostnader till del ska räknas som privata och till del som firmans är inte alls ovanligt.

Nej, antytt att min hobbyverksamhet håller på att bli för stor att enbart vara hobby. Sen frågade jag ifall jag fick lyfta momsen från utrustning jag köpt innan registreringen. Hade ingen kamera ju.

Ok, då är det nog momsen för de prylar som du köpt tidigare det kan röra sig om. När jag startade har jag för mig att man fick ta med inköp de senaste 6 månader före ansökan i firman och då även dra momsen på dessa.

Gäller det utrustning som köptes före dessa 6 månader (osäker på om det fortfarande är 6 månader, bäst du kollar med Skatteverket), kan det röra sig om att du vill ta in tidigare privat utrustning i firman och då skall du göra en beräkning av värdeminskning mm för att ta in till rätt värde i firman. Då blir det ju automatiskt så att den del som räknas som privat värdeminskning kan du inte heller dra moms för. Men hur man räknar det här med att ta in privata prylar i företaget kan jag inte utantill utan får hänvisa dig till Skatteverket ;)

Har ansökt om FA-skattesedel och momsregistrera mig. Då upplyste dom
att jag antagligen inte kommer lyfta hela momsen från mitt företag eftersom jag kan i viss mån använda det privat. Någon annan som har liknande problem?

/Stefan R. Nilsson

Uttryckte de sig verkligen på det sättet? Vad jag känner till (det finns många regler kring moms och skatter) görs ingen sådan uppdelning kopplade till om det man köper även kan användas vid sidan om verksamheten. Det är verksamheter man delar upp, inte enskilda kostnader/intäkter.

Detta står hos Skatteverket om moms:

"Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet. Det kan dock i undantagsfall förekomma att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i hobbyverksamheten i former som kan jämföras med näringsverksamhet. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms."

Så länge du gör ett öppet yrkande, dvs skriver som det är, kan du göra avdrag utan risk för straffavgifter om avdragen sedan blir underkända. Självklart ska hela momsen dras av men som sagt, RSV kan mycket väl ha andra åsikter om det.

Japp, exakt. Vet inte om det berodde på att jag registrerade i december, och fick utnyttja hela det året.

Ville bara kolla så att jag förstod dig rätt. :)

Man får gå tillbaka till året innan verksamheten registrerats hos Skatteverket.

Det man ska komma ihåg är att momsen däremot normalt inte kan dras av på sådant som köpts innan man gjorts sin första momspliktiga försäljning.

/Stefan R. Nilsson

Finns det verkligen utrymme för att kalla en verksamhet för "hobbyverksamhet som är lite mer än bara hobby"? Antingen är det väl en hobby eller så är det en näringsverksamhet.

Momsen är (som jag skrivit tidigare) något du kan dra av när du gjort en momspliktig försäljning, men du har vad jag kan förstå inte redovisat någon moms för sålda tjänster hittills, eller?

vi hade en diskussion om dina låga bröllops priser där du tog 5000 kr för heldag, jag frågade om du hade ett företag och du svarade att du hade ett? men du ville aldrig uppge vad det heter. Det förklarar en del.

dåså det förklara allt om man kör för 5000 kr så kan man ta 5 bröllop för 5000 samt en för 4900 så slipper man ta upp varken moms eller intäckt. Stämmer det?

Någon sådan gräns finns inte vad jag känner till.

Däremot är man skyldig att betala moms om omsättningen på hobbyverksamheten överstiger 30.000 kronor per år.

Måste man inte betala moms för första kronan, men man behöver inte registrera sig som företag om man inte överstiger 30.000:-. Det vad det som skatteverket sa till mig när jag skulle registrerade min dotters verksamhet för att få FA skattesedel

hur har du lyckats plåta så många bröllop som hobby verksamhet? är inte max gräns för hobby 5000 kr per år?

30 000 kr ligger det på om man är arbetslös. Annars skatt på all vinst.
Du frågade nog om jag hade verksamhet och det har jag. Fick avslag förra året för precis samma fotoverksamhet som jag ansöker i år. Det var inte tillräckligt förra året.
Stämmer att jag då och detta året tar 5000 kr. Jag lägger knappt nån tid före eller efter fotouppdraget. Timpenningen är rimlig.
Jag utförde nästan bara TFP uppdrag förra året eller nästintill. Portfolion från förra året har visat sig ge stor respons därav försök till nytegistrering i år.

Inte mitt fel att jag inte fick igenom företaget förra året. Men jag skattade varenda krona i vinst enligt Skatteverkets normer.

/Stefan R. Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar