Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Problem med skärpan
- Trådstartare Sokoban
- Start datum
ztenlund
Aktiv medlem
Du får kort skärpedjup vid makro och det är inte mycket att göra åt. I viss mån kan du blända ner, men det räcker inte hur långt som helst. Vill man ha mer i skärpa är det tilt/shiftobjektiv (du kan vrida fokusplanet) eller fokusstacking (sätta ihop flera bilder med skärpan på olika ställen) som gäller.
Sokoban
Aktiv medlem
Du får kort skärpedjup vid makro och det är inte mycket att göra åt. I viss mån kan du blända ner, men det räcker inte hur långt som helst. Vill man ha mer i skärpa är det tilt/shiftobjektiv (du kan vrida fokusplanet) eller fokusstacking (sätta ihop flera bilder med skärpan på olika ställen) som gäller.
Om jag fotar utan makro, hur gör jag då ?
joakim d
Aktiv medlem
Egentligen ställs du inför samma problem, jag antar att du vill att leksaken ska fylla så mycket av bilden som möjligt och då måste du gå så nära du kan vilket ger ett kortare skärpedjup och då måste du blända ner för att öka skärpedjupet igen.
Att fota små saker med stort skärpedjup är svårt med ett vanligt objektiv helt enkelt.
[Tillägg] Jag glömde att säga att ett stativ är nödvändigt pga långa slutartider för detta och om du har det kan du ju pröva med att blända ner ända till f/16 - f/22 och se om du får tillräckligt skärpedjup.
Att fota små saker med stort skärpedjup är svårt med ett vanligt objektiv helt enkelt.
[Tillägg] Jag glömde att säga att ett stativ är nödvändigt pga långa slutartider för detta och om du har det kan du ju pröva med att blända ner ända till f/16 - f/22 och se om du får tillräckligt skärpedjup.
Sokoban
Aktiv medlem
Egentligen ställs du inför samma problem, jag antar att du vill att leksaken ska fylla så mycket av bilden som möjligt och då måste du gå så nära du kan vilket ger ett kortare skärpedjup och då måste du blända ner för att öka skärpedjupet igen.
Tack det skall jag prova ...
gorse
Aktiv medlem
Blixt är inte så dumt heller. Hemmafixare med begränsad utrustning kan vika ihop pappkontruktioner för att studsa blixten mot objektet som skall fotas. Om man har tillbehörsblixt har man lite mer valmöjligheter. Ett är att rikta blixten uppåt och låta en medhjälpare hålla en stor vit kartong en bit ovan blixten så ljuset studsar ner mot objektet. Har man ingen medhjälpare kan man rikta blixten 45 grader uppåt och tejpa kartongen som en mösskärm på blixten.
Lite beroende på storlek och form på pappen kan man få rätt lagom ljus utan för hårda skuggor.
Har man bara inbyggda blixten kan det gå att experimentera med tom mjölkkartong som man skurit bort en gavel på, och ersatt med tex fryspåse eller smörgåspapper. Sen gör man ett annat hål i mjölkpaketet och trär över den inbyggda blixten. Tyvärr har objektivet den fula ovanan att skymma ljuset så det kastas skugga över det man fotar.
Man får experimentera lite innan det blir skapligt. Men funkar förvånansvärt bra för hempulare med limiterad utrustning. Sen kan man ju rigga ljustältliknande grejor också, men det tycker jag blir lite onödigt komplicerat då det finns billiga grejor att köpa. Om man börjar trixa med bygglampor, använd bakplåtspapper som diffusor så man inte tuttar eld på bostaden. Tänk på att smådjur tycker bygglampor är för varma och kommer flyga iväg när klimatet blir för jobbigt (eller så ha de ovanan att falla ner döda).
Lite beroende på storlek och form på pappen kan man få rätt lagom ljus utan för hårda skuggor.
Har man bara inbyggda blixten kan det gå att experimentera med tom mjölkkartong som man skurit bort en gavel på, och ersatt med tex fryspåse eller smörgåspapper. Sen gör man ett annat hål i mjölkpaketet och trär över den inbyggda blixten. Tyvärr har objektivet den fula ovanan att skymma ljuset så det kastas skugga över det man fotar.
Man får experimentera lite innan det blir skapligt. Men funkar förvånansvärt bra för hempulare med limiterad utrustning. Sen kan man ju rigga ljustältliknande grejor också, men det tycker jag blir lite onödigt komplicerat då det finns billiga grejor att köpa. Om man börjar trixa med bygglampor, använd bakplåtspapper som diffusor så man inte tuttar eld på bostaden. Tänk på att smådjur tycker bygglampor är för varma och kommer flyga iväg när klimatet blir för jobbigt (eller så ha de ovanan att falla ner döda).
joakim d
Aktiv medlem
Tyvärr blir ju skärpan lidande vid små bländaröppningar.
Visst kan det uppstå lite diffraktion men om det inte är professionell produktfotografering det handlar om eller att sitta med näsan en decimeter från skärmen och betrakta bilden i 100% så tror jag inte det spelar så stor roll.
Tokoza
Aktiv medlem
Du kan öka skärpedjupet genom att smälta samman olika exponeringar med olika fokusering (fokuspunkten går att skifta antingen genom att ändra fokusringen manuellt eller genom att flytta kameran i djupled).
Själv har jag använt programmet Combine ZP med stor framgång.
Combine ZP:
http://www.hadleyweb.pwp.blueyonder.co.uk/
Exempel på resultat vid sk. focus stacking (här har programmet Combine ZM använts istället - vet inte vad det är för skillnad på detta jämfört mot ZP):
http://www.wonderfulphotos.com/articles/macro/focus_stacking/
OBS undvik att använda jätte liten bländare eftersom diffration då gör att bilden förlorar skärpa. Du bör förmodligen inte gå under f/16... f/11 brukar vara ganska lagom ofta...
Själv har jag använt programmet Combine ZP med stor framgång.
Combine ZP:
http://www.hadleyweb.pwp.blueyonder.co.uk/
Exempel på resultat vid sk. focus stacking (här har programmet Combine ZM använts istället - vet inte vad det är för skillnad på detta jämfört mot ZP):
http://www.wonderfulphotos.com/articles/macro/focus_stacking/
OBS undvik att använda jätte liten bländare eftersom diffration då gör att bilden förlorar skärpa. Du bör förmodligen inte gå under f/16... f/11 brukar vara ganska lagom ofta...
iBoat
Aktiv medlem
Som de flesta redan sagt är det i stort sett omöjligt att få fullt skärpedjup i makrofotografering. För att klara det krävs focus stacking som också nämnts i tråden. Om man inte är initierad kan det låta krångligt, men det är det inte. Till och med Photoshop har det möjligheten (edit/auto align layers), välj stacking som metod.
Ett mycket bättre program för detta är Zerene Stacker. Det har dessutom en batchfunktion som kan stacka hundratals bilder medan man ser på TV.
Här här en focus stackad och stichad bild som består av ca 400 bilder. www.prepix.se/test/mamiya.html
Ett mycket bättre program för detta är Zerene Stacker. Det har dessutom en batchfunktion som kan stacka hundratals bilder medan man ser på TV.
Här här en focus stackad och stichad bild som består av ca 400 bilder. www.prepix.se/test/mamiya.html
Senast ändrad:
Canalog
Aktiv medlem
Systemkamera (7D) > "androidpadda"
Som de flesta redan sagt är det i stort sett omöjligt att få fullt skärpedjup i makrofotografering. QUOTE]
Hej - En fråga (även om den bara tangerar denna forumtråd):
Kan man köra kamera (Canon 7D) i s.k. ”Live-Wiew” mot paddan (Android, avancerad Samsung padda) för att underlätta bildkomposition & skärpeinställning vid makrofoto?
Det funkar ju mot min laptop, men paddan är ju mkt mindre & lättare...samtidigt som den är klart större än kamerasökaren/baksidedisplayen!
Tacksam för svar!
mvh
/B
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Som de flesta redan sagt är det i stort sett omöjligt att få fullt skärpedjup i makrofotografering. QUOTE]
Hej - En fråga (även om den bara tangerar denna forumtråd):
Kan man köra kamera (Canon 7D) i s.k. ”Live-Wiew” mot paddan (Android, avancerad Samsung padda) för att underlätta bildkomposition & skärpeinställning vid makrofoto?
Det funkar ju mot min laptop, men paddan är ju mkt mindre & lättare...samtidigt som den är klart större än kamerasökaren/baksidedisplayen!
Tacksam för svar!
mvh
/B
Jag tror att det finns appar för det du efterfrågar. Sök i Google Play.
Men varför inte bara koppla kameran till din stora fina platt-tv med hdmi-sladd.
Med kameran i LiveView läge kommer bilden direkt på tv:n.
Edit:
PS jag kollade snabbt och hittade
USB DSLR Camera Controller
av ZigMaj
på Google Play.
Verkar göra det du söker för 32 kr. Billigt kameratillehör om det fungerar.
Petter ...