ANNONS
Annons

Problem med ridhusljus

Produkter
(logga in för att koppla)

CissiNyblom

Aktiv medlem
Jag jobbar ju med att fota (främst) hästar, nu kommer den tråkiga inomhussäsongen och det här med ljuset i ridhus är inte kul...

Vore mycket tacksam för tips om vad jag kan göra, både när jag fotar och i efterbehandlingen.

Blixt är inte att tänka på, det stör för mycket.

Jag använder en Canon EOS 10 D med 70-200/2.8L, brukar köra 800 eller 1600 beroende på ljus, bländare 2.8-4.0 (oftast 2.8 eftersom ljuset inte är bra), tiderna ligger då mellan 1/60 (de bilderna brukar jag få slänga, dålig skärpa) och 1/250 i bästa fall.

Resultatet blir förstås kornigt och blaskigt, inte kul färger. Vissa ridhus har väldigt gult ljus, har med ett "vanligt" exempel och ett "gult".

Bilderna redigerar jag i Photoshop Elements, jag har även "stora" Photoshop men det använder jag mycket sällan av två orsaker - Elements är mer smidigt och lättarbetat tycker jag (har betydelse när det handlar om flera hundra bilder per helg) och inte minst så ligger stora Photoshop på en seg äldre dator som gör det än mer segarbetat.

Nu till två exempel, först ett i "vanligt" ridhusljus:

Stort tack på förhand för alla tips!

Mvh Cissi som längtar till nästa års utomhussäsong :)
 

Bilagor

  • astorp9689.jpg
    astorp9689.jpg
    48.5 KB · Visningar: 725
Vitbalansproblem.
Kör i raw och ställ vitbalansen efter en testbild eller justera samtliga bilder efteråt.

Kör du jpeg så kandu ju prova med samma sak men du mister möjligheten att justera efteråt.

mvh

Jerry
 
Hej
Jag har fotograferat en heldel inne i ridhus, Säger som tidigare nämt , RAW det är det bästa som har hänt foto värden :) ne men där kan du ställa bilden i efterhand, så pass mkt att du räddar en dålig bild, Jpg Skulle jag inte våga köra där,



Lycka till

Mvh
David
 
Jerry Gladh skrev:
Vitbalansproblem.
Kör i raw och ställ vitbalansen efter en testbild eller justera samtliga bilder efteråt.

Kör du jpeg så kandu ju prova med samma sak men du mister möjligheten att justera efteråt.


Tack Jerry!

Det gäller alltså den gultonade bilden? Nu får du ursäkta att jag inte är så duktig på tekniken *pinsamt*, är helt självlärd och har fotat med negativ (med en enkel EOS 1000 FN) tills för ca 1,5 år sedan...

Raw - det har jag aldrig testat. Har vart lite rädd för det då jag i min okunnighet inbillar mig att det ställer en massa krav på mig i efterbehandlingen och att jag helt enkelt inte vet riktigt hur jag hanterar det? Sedan tror jag att det ställer till en del praktiska problem - har inte jättestora minneskort (ett på 512 MB och två på 256 MB). Har visserligen alltid laptopen med mig där jag tankar upp bilder under dagen men den lär ju bli proppad på nolltid om jag kör med raw... Så, jag är lite tveksam till om jag klarar det? (Tar runt 1000 bilder per dag, många raderar jag direkt i kameran dock).

Nu till ännu mer pinsamheter - har aldrig ställt in vitbalansen så jag behöver nog lite assistans. Hur kan jag kolla det och ställa in på plats? Är det lönt att ens testa baserat på det jag ser i kameran?

Som sagt, helt självlärd och saknar en hel del kunskaper kring det tekniska...

Tack på förhand! :)

Mvh Cissi
 
Greve Nickon skrev:
Med ett enbenstativ kan man klara rätt långa tider men är ändå relativt rörlig.

Jag har ett enbent stativ men föredrar verkligen att fota på frihand... Har gång på gång hört att jag borde använda stativ framförallt för kroppens skull men jag tycker att man blir så låst, gillar att kunna röra mig väldigt fritt, så stativet blir jämt kvar hemma...

Långa tider är väl knappast att föredra till ridsportfoto, blir ju oskärpa rätt kvickt inte minst i hoppning?

Mvh Cissi
 
Skybolt skrev:
Hej
Jag har fotograferat en heldel inne i ridhus, Säger som tidigare nämt , RAW det är det bästa som har hänt foto värden :) ne men där kan du ställa bilden i efterhand, så pass mkt att du räddar en dålig bild, Jpg Skulle jag inte våga köra där,

Tack David!
Brukar ju fota väldigt mycket i ridhus under hela inomhussäsongen, det blir lätt 1200-1500 bilder på en dag, frågan är om det är praktiskt genomförbart med raw? De filerna är väl extremt stora? Måste ta en evighet att ladda upp i datorn även om jag nu hade högvis med stora minneskort? Funkar det verkligen praktiskt?

Mvh Cissi
 
Pinsamt??...nej för fasen...det är väl just detta som forumen är till för.

Snabblösning:

Ta med dig ett vitt papper till ridhuset.

Ta en bild i jpeg på arket.

Låt arket täcka det mesta av sökaren centrerat, skärpan spelar ingen roll.

Ställ över vitbalansen i läge custom.

Välj din bild på arket som referens och
kameran ställer vitbalansen efter bilden.

Lycka till..

P.S
Ta lite tid och titta på raw.
Oslagbart i dylika situationer.

Jerry
 
Att fota hästar i dåligt belysta ridhus ger usel utdelning i form av bra bilder. Jag har tagit hopp/dressyr-bilder och fryst rörelsen med slutare 1/320. Problemet var att ljuset räckte inte till ens på iso 1600 och f1.8. Man måste se till att bilden inte underexponeras, eftersom bruset kommer att förstöra alla små detaljer.

Du kan allid försöka panorera vid hoppning. Om hästen hoppar dubbla hinder och rör sig bara rakt framåt över dessa, kan du kanske hinna köra med 1/60 och få fin rörelseoskärpa.
Tyvärr finns det inte många amatörhästar som klarar dubbla hinder med helt uppdragna ben, oftast är det runt 1m hopp, kanske 1.30 där man måste ta bilden vid upphoppet, annars ser det ut som att hästen kliver över hindret.
 
Jerry Gladh skrev:
...
Ta med dig ett vitt papper till ridhuset.
...

Vitt papper är sällan "vitt". Bättre är att ta ett så kallat gråkort som du kan få tag på i din fotobutik.

Om slutartiderna blir för långa kan du prova att underexponera och sen "pressa" bilden i RAW-konverteraren. Nackdelen är att man förstärker bruset ännu mer.

/Tomas
 
CissiNyblom skrev:
Tack David!
Brukar ju fota väldigt mycket i ridhus under hela inomhussäsongen, det blir lätt 1200-1500 bilder på en dag, frågan är om det är praktiskt genomförbart med raw? De filerna är väl extremt stora? Måste ta en evighet att ladda upp i datorn även om jag nu hade högvis med stora minneskort? Funkar det verkligen praktiskt?

Mvh Cissi




Självklart funkar de med Raw , Jag köra bara Raw och jag kommer nog inte köra nått annant,

Köp dig en bärbar hårddisk på typ 40 gig ,

De funkar prima , Så kör jag i alla fall
Filerna brukar bli ca 5-10 meg stora ,

Tar du betalt för bilderna eller är det en hobby grej ? Tänkte mer på att då är det värt att investera i lite nya grejer om de betalar sig,

Mvh .
 
Jerry - tack!!!! :)

Du har nog räddat min helg! :) (tänkte fota en massa hoppning i ridhus)

Det första man gör på tävlingsplatsen (efter att ha kollat att alla lampor verkligen är tända i ridhuset ;)) är ju att hämta startlista, baksidan är ju ett vanligt vitt papper. Det borde duga? Då traskar jag helt enkelt iväg och kollar/ställer in vitbalans på lämpligt ställe i ridhuset, där jag ska fota. Finemang! Gissar att jag bör ställa om ett par gånger under dagens lopp allt eftersom ljuset kan ändras (det kan ju variera något beroende på väder och ljus utomhus, en del ridhus har ju fönster som kan släppa in en del ljus?).

Arket ska täcka det mesta av sökaren, inte hela då?

Bör väl vara enklast att fokusera manuellt då, gissar att autofokusen inte gillar ett vitt papper? :)

Det här med raw ska jag nog ägna lite tid i vinter, då det är mindre tävlingar. Helt klart har jag mycket att lära där.

En liten fundering dock - eftersom filerna blir så himla stora (väl?), ställer det inte till det när bilderna ska sparas på kortet? Att det tar tid menar jag? Vill ju helst hinna med mer än en bild i minuten om man säger så :).

Mvh Cissi

PS. Det vi pratat om gäller väl i första hand den gultonade bilden, dvs gult ljus, hur är det med hoppbilden som är tagen i mer normalt ljus? Den kan säkert bli bättre även med vitbalansjustering, men är det nåt mer man kan göra i efterbehandlingen, det blir ju lätt ganska blaskigt? Vad säger du om den bilden? :) DS.
 
marooned skrev:
Att fota hästar i dåligt belysta ridhus ger usel utdelning i form av bra bilder. Jag har tagit hopp/dressyr-bilder och fryst rörelsen med slutare 1/320. Problemet var att ljuset räckte inte till ens på iso 1600 och f1.8. Man måste se till att bilden inte underexponeras, eftersom bruset kommer att förstöra alla små detaljer.

Du kan allid försöka panorera vid hoppning. Om hästen hoppar dubbla hinder och rör sig bara rakt framåt över dessa, kan du kanske hinna köra med 1/60 och få fin rörelseoskärpa.
Tyvärr finns det inte många amatörhästar som klarar dubbla hinder med helt uppdragna ben, oftast är det runt 1m hopp, kanske 1.30 där man måste ta bilden vid upphoppet, annars ser det ut som att hästen kliver över hindret.

Dubbelhinder - du menar oxrar (alltså två ungefär parallella bommar)? Jag brukar alltid försöka fota oxrar eftersom det blir bäst hopp där, gör sig bäst på bild. Några rättuppstående (en bom) brukar komma med, vill ha flera bilder på samma ritt och står hindret bra till så... Men oxrar har alltid högsta prioritet. (Vill du att jag ska förtydliga det här med hindertyper så lägger jag gärna in bilder - har hållt på med hästar i 20+ år och när jag var ung och modig så hände det t o m att jag tävlade lite hoppning på lägre nivåer :)).

Rörelseoskärpa är jag inte så glad för, det är en smaksak, men visst kommer ett par sådana bilder med också, helt enkelt för att tiden inte räcker...

Jag plåtar allt från shetlandsponnyer i de lägsta klasserna (borde väl bli 40-50 cm?) upp till 1.60 för ridhästar, visst blir det bättre bilder ju högre man kommer! :)

Jag kör alltid med bländaren inställd på 2.8, 3.5 eller 4.0, oftast 2.8 för att få snabbast möjliga tid.

Apropå ridhusljuset - ta en runda innan klassen börjar och kolla noga att alla lampor verkligen är tända, det är inte ovanligt att klubben kör med hälften vilket kan se bra ut men det gör otrolig skillnad om alla tänds! :)

Mvh Cissi
 
*muttrar* av nån mysko anledning blev föregående inlägg dubbelt, istället för att mitt jättejättelånga svar som jag precis skrev ang raw och att jag jobbar som fotograf etc etc postades...

Ska göra ett nytt försök senare idag, nu måste jag jobba vidare!

TACK alla som svarat, för mycket värdefulla tips!

Mvh Cissi
 
Jo, jag menade oxrar, visste inte att det hette så.

En del ridhus har helt enkelt inte råd att tända alla lampor, SURF i Umeå tänder bara var tredje på träningar och det är enda gången jag kan stå nere bland hästarna och fota.

Jag har helt gett upp hästfoto inomhus för tillfället. Kanske i framtiden då jag har råd med ett 135/2 objektiv och fullformatskamera som klarar iso 3200 utan brus, kan det bli aktuellt att börja igen med inomhusfoto.

Det blir helt enkelt för få bra bilder och dessutom är det ständig risk för att bli nertrampad. Det har hänt några gånger att jag har sprungit för livet då ryttaren inte klarade styra hästen efter ett hopp.
 
Cicci... skit i gråkort och tjafs. Du kör digitalt, så ställ in kameran på den belysning som finns i taket och ta bilder och kolla själv hur det blir tills du är nöjd. Du kan sen ändra celvin i menyn åt det gula eller vita hållet. Tänk på att det är fint med ett visst mått av den befintliga belysningen i bilderna, det är inte fint att totalt döda det i bilderna och få en tekniskt korrekt "operationsbelysning".

Sen verkar det dessvärre som att du behöver ännu längre tider, kanske bara ett steg iofs. Hästarna på dina bilder är nämligen underexponerade pga att du med stor sannolikhet använt evaluerande ljusmätning. Använd utsnittsmätning och se till att hästen är i mitten så ska det bli bättre.
 
Nja, tjafs och tjafs. Visst kan man ställa in vitbalansen manuellt. Men...

Vill man ha "korrekt" resultat från början (viktigt om man använder jpeg), så tycker i alla fall jag det är smidigare att exponera en bild på ett gråkort i det befintliga ljuset, välja custom i kameran och sen bara köra på. Att mixtra med färgtemperatur manuellt vid fototillfället känns omständigt och tidsödande tycker jag.

Jobbar man i RAW, så kan man lika gärna göra korrigeringar i efterhand, men även där går det snabbare att hitta ett resultat man är nöjd med om man har en bra utgångspunkt. Ett "vitt" papper ger inte helt felaktiga resultat heller, men jag ville bara påpeka att "vita" papper sällan är färgneutrala.

/Tomas
 
Tack än en gång för alla tips!

Jag testade lite med vitbalans här hemma men känner att jag behöver läsa på mer innan jag använder det på tävling, ljuset var mycket bättre än väntat i helgen (mycket ljusinsläpp, bra väder ute) så jag fick till en hel del bilder som jag var nöjd med.

Pga ojämnt ljus på banan blev det ju ganska varierande resultat, kan lägga in exempel om nån vill se?

Här är dock en bild som jag tycker blev riktigt bra, är inte vitbalans etc rätt ok? För att vara inomhus åtminstone :).

Mvh Cissi
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.