Annons

Problem med oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Har ett problem med oskärpa i bilderna.

I kameran så ser bilderna skarpa ut, när jag öppnar rawfilen i bridge och tittar på bilden i fullskärmsläge så är bilderna lite oskarpa, men när jag zooma in lite så ser bilderna knivskarpta ut.

När jag sedan öppnar bilden i camera raw så är den oskarp och när jag sparat som jpeg i photoshop så blir den oxå oskarp.

Detta händer bara bilder som är tagna i studio, alla andra bilder är skarpa "hela vägen".

Är det mig det är fel på, eller finns det kanske nått på vägen som är galet.
Jag har testat med stativ i studion, men det blir samma iallafall.


Jag använder Canon 550D, Canon 50 1,8 och Canon 100 2,8 L IS USM
 
Hej, är inte helt med på problembeskrivningen. Är det som du skriver i inledningen att bilderna bara ser oskarpa ut i fullskärmsläge, men att de ser skarpa ut något inzoomat även i CR och för färdig JPEG?

Min gissning är i så fall att du inte har något problem. Jag upplever själv att fullskärmsvisning för det mesta inte är optimalt. Utan att veta gissar jag att ett bildvisningsprogram har lätt för att visa en bra bild i 100%, 50%, 33%, 25% etc eftersom det väl då bara är att visa pixel för pixel, varannan pixel, var tredje pixel etc. Ska programmet däremot försöka visa bilden i 47,8% förstoring (eller nån annan uddastorlek) så måste det antagligen till någon mer komplicerad generering av bilden och då verkar det bli lite sämre bildkvalitet.

(Det här borde dock påverka alla bilder, inte bara studiobilder.)
 
Det är bara när bilden är inzoomad i bridge som den är skarp.

Jag förstår verkligen inte varför det bara händer när jag fotar i studio.
Funderar på om autofokusen inte är riktigt ok i lite mörkare miljöer.
Men varför upplever jag då att bilden är skarp i inzoomat läge i bridge, men inte i CR eller PS??
 
Har ett problem med oskärpa i bilderna.

I kameran så ser bilderna skarpa ut, när jag öppnar rawfilen i bridge och tittar på bilden i fullskärmsläge så är bilderna lite oskarpa, men när jag zooma in lite så ser bilderna knivskarpta ut.

När jag sedan öppnar bilden i camera raw så är den oskarp och när jag sparat som jpeg i photoshop så blir den oxå oskarp.

Detta händer bara bilder som är tagna i studio, alla andra bilder är skarpa "hela vägen".

Är det mig det är fel på, eller finns det kanske nått på vägen som är galet.
Jag har testat med stativ i studion, men det blir samma iallafall.


Jag använder Canon 550D, Canon 50 1,8 och Canon 100 2,8 L IS USM

Hej Fredrik.
Jag skulle precis posta en tråd med exakt denna fråga men det var tur att jag sökte innan då du också upplever problemet.

Jag har diskuterat detta med en kollega(ingen av oss professionella fotografer) till mig och både tycker det är mycket märkligt .
För mig är bilderna i helskärmsläget ofta oskarpa, kan inte hitta någon speciell gemensam nämnare vilka som blir skarpa och vilka som blir oskarpa. Det är dock ett stort problem då jag ALLTID tidigare gjort den initiala rensningen på detta sätt, vilket har gjort att jag slängt en stor mängd bilder tills jag kom på detta. Jag har till och med lämnat in två objektiv och ett hus på justering av AF... Ni tycker säkert jag är dum som inte hade koll på detta men eftersom jag inte kan hitta någon röd tråd i bilderna så har jag trott att det berott på objektiven. När jag grottat ned mig mer i problemet har fler frågor dykt upp. Kanske borde skapa en ny tråd om de men jag postar de här också.

1. Vad beror det på att bilderna(oftast) visas som oskarpa i helskärmsläge i bridge?
2. När jag skärpt upp en bild i Photoshop så upplever jag stor skillnad på hur bilden visas beroende på vilket sätt jag visar den. Tex: Kör jag förhandsgranskning så upplever jag en viss skärpa, som bakgrund en annan skärpa, iPhoto en annan och Photoshop en annan. Mellan just dessa är det marginell skillnad men den finns där. Varför blir det på detta sätt? Vilket program är mest naturtroget? Körde en bild som bakgrund på en PC och det såg rent förjävligt ut. Tråkigt när man tar en snygg, skarp bild åt någon som vill köra den som bakgrund...
3. Första gången jag skärpte en bild i CR och sedan framkallade den så blev den helt förstörd, trots att den såg mycket bra ut och ej överskärpt i datorn. Den blev extremt överskärpt på fotopapper. Efter det blev jag mycket rädd för att skärpa bilderna i CR och Photoshop för att inte få samma problem. Nu skärper jag bilderna mindre än jag skulle vilja. Är det skillnad på var man lämnar in bilder och de programmen de använder vid sin framkallning? Hur skall man veta var gränsen går?

Hoppas på att någon har de där förlösande inställningarna eller justeringarna så jag löser problemen.

Tack på förhand och ursäkta att jag lånade din tråd Fredrik.
 
Helt ok Martin.....

Sitter du och arbetar med bilderna på en Mac och sedan kollar på bilden på en dator som kör windows så kommer det att vara stor skillnad på bilden. Dock så är väl skärpan likadan, men färgmässigt så ser det oftast för jä.ligt ut i windows.



Jag har kommit på några saker.

Jag testade att fota direkt till datorn och använde Capture one, och fick då ett bättre resultat.
Jag testade även att använda Lightroom istället för CR till mina "gamla" bilder, och fick även då ett bättre resultat.

Någon annan som har erfarenheter om det här???
 
Det är bara när bilden är inzoomad i bridge som den är skarp.

Jag förstår verkligen inte varför det bara händer när jag fotar i studio.
Funderar på om autofokusen inte är riktigt ok i lite mörkare miljöer.
Men varför upplever jag då att bilden är skarp i inzoomat läge i bridge, men inte i CR eller PS??

Hej!
Jag upplever samma som flera av er.
Min förståelse av detta är att det är endast när en bild presenteras i 100% som all information i bilden nyttjas och då blir presentationen skarp om bilden är skarp. Vid alla andra zoomningslägen har information kastats bort av bildvisningsprogrammet. Att det ser olika "bra" ut i olika zoomningslägen i olika program tror jag beror på hur bra algoritmer som programmet har för att beräkna vilken information i bilden som ska visas.

Det är därför all uppskärpning av en bild bör ske med bilden i 100%, annars ser man inte hur resultatet verkligen blir.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.