Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med grafikkort för DPP4

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
När jag uppdaterade till senaste versionen av DPP 4.5 så får jag meddelande att "graphic processor is not available"
Det fungerade utmärkt med min förra version, den första DPP4 professional som kom (2014)

Jag har sökt efter den gamla versioner av DPP4 för att installera den igen men kan inte hitta någon att ladda ner.
Övriga Canonprogram fungerar.

Win7. Intel HD 4600 grafik.
Har även testat med GTX 580 utan framgång.

Hur ska jag göra för att DPP4.5 ska hitta kortet?
Alternativt få tag i en äldre version av DPP4

Puff

Förtydligande DPP är alltså Digital Photo Professional , Canons redigeringsprogram.

Kan det vara någon "intressekonflikt"?
Photoshop CS6 använder Intel HD 4600
Sony Vegas använder också Intel men kan använda GTX 580 som hjälp vid rendering av video.
NVIDIA's kontrollpanel för GTX-kortet går inte att öppna när bildskärmen är kopplad till moderkortet.
DPP4.5 hittar inte kortet när skärmen är kopplad till kortet och NVIDIA's kontrollpanel fungerar.

Egentligen klarar jag mig utan DPP4.5 på denna dator men det är ändå irriterande

Bra gratisprogram

DPP3.14 fungerar.
Det är bara 4.5 som inte fungerar.

Hur rensar jag registret?

Ladda ner IO Bits Advanced System Care gratis version.
Installera, klicka på "skanna" Gissar att du kommer att hitta tusentals fel i registret om de är första gången du rensar datorn. De ingår också en bra funktion "Uninstaller" som håller reda på installerade och avinstallerade program och rensar bort onödiga/kvarlämnade filer.

Behöver veta mer om din dator, gissar att det är en stationär med ett separat grafikkort.
För att undvika konflikter så välj 580 som standard i BIOS.

ThomasR

Edit: Alla program borde använda 580 om det är kopplat till skärmen, kolla om du kan byta till 580 i inställningar i programmen.

Oj. Det var mycket på en gång för mig.
Jag provade med att avinstallera DPP4.5. Startade om med skärmen kopplad till GTX580, installerade DPP4.5 men det funkar ändå inte.

Jag har kört windows systemreparation.

Processor i5 4670K. Intel HD 4600 graphics med senaste drivrutiner. Microsoft.NET framework 4.5.
Win7 och GTX 580

Ladda ner IO Bits Advanced System Care gratis version.
Installera, klicka på "skanna" Gissar att du kommer att hitta tusentals fel i registret om de är första gången du rensar datorn. De ingår också en bra funktion "Uninstaller" som håller reda på installerade och avinstallerade program och rensar bort onödiga/kvarlämnade filer.

Behöver veta mer om din dator, gissar att det är en stationär med ett separat grafikkort.
För att undvika konflikter så välj 580 som standard i BIOS.

ThomasR

Edit: Alla program borde använda 580 om det är kopplat till skärmen, kolla om du kan byta till 580 i inställningar i programmen.

Hej.
Jag har kört IO bits nu och det blev en hel del rensningar.
Tack för tipset.

Ny puff

Det är väl förmodligen något konstigt fel i windows.
Jag borde egentligen släppa det hela och strunta i DPP4.5 men nu har problemet satt sig på hjärnan.

En lösning på varför DPP4.5 inte hittar ett grafikkort skulle smaka.

Hej

Har du valt bort det inbyggda i BIOS ?

ThomasR

När jag startar datorn så är skärmen svart tills windows öppnas, så då kommer jag inte åt BIOS.
När jag avaktiverar Intelgrafiken (via enhetshanteraren) och startar datorn med NVIDIA och skärmen inkopplad på kortet så hittar ändå DPP4.5 inte kortet.

Om jag kommer åt BIOS och kan välja bort det inbyggda kortet, vad händer då tro, väljs GTX 580 då automatiskt?

Ska försöka igen ikväll.

Vilket moderkort har du ?
Normalt så är de "Del" tangenten eller F2 eller F10 du ska trycka på för att komma åt BIOS

ThomasR

Vilket moderkort har du ?
Normalt så är de "Del" tangenten eller F2 eller F10 du ska trycka på för att komma åt BIOS

ThomasR

Tack för ditt engagemang.
Det är del-knappen, men skärmen är svart till windows öppnar.

Om jag ändrar i BIOS så finns det väl risk för att övriga program får problem. T.ex Sony Vegas som använder bägge korten. Programmen är ju installerade med HD 4600 som förval.

Händer de ingenting om du trycker del upprepade gånger under uppstart ?
Att ha två "olika" grafikkort aktiverade är nog att be om problem ;-)

ThomasR

Händer de ingenting om du trycker del upprepade gånger under uppstart ?
Att ha två "olika" grafikkort aktiverade är nog att be om problem ;-)

ThomasR

OK.
Jag får nog låta det vara som det är.
PS och Sony Vegas fungerar utmärkt. DPP4 första versionen fungerade.
Det är bara DPP4.5 som inte fungerar och jag klarar mig utan det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar