Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med fokus på d300 med sigma objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Hej!

Har hunnit använda min d300 vid ett fåtal fototillfällen än sålänge. Har ett sigma 18-50 macro hsm som standardzoom till kameran. Köpte det objektivet efter jag läste ett test i nån fototidning.

Jag hade en d80 med 18-135 kitobjektiv innan denna. Är långt ifrån nåt proffs men jag är hyfsat påläst ändå.

Mitt objektiv har lägsta bländare 2.8 genom hela zoomomfånget, vilket är lägre än tidigare objektivet till d80:n.

Nu när jag tar bilder, jag ser det tydligast på närbilbder när nånting specifikt är fokuserat med en stor bländare, att fokus aldrig ligger rätt. Jag verkar aldrig få riktig skärpa på det jag fokuserar på. Det är tydligt att autofokusen arbetat fram fokusavstånd, det ligger inte helt fel, aldrig helt rätt heller. Jag kan själv utesluta rörelseoskärpa eller att jag inte skulle förstått hur man fokuserar med kameran i olika lägen. Objektivet har en liten närgräns och det är inte heller problemet, att jag skulle varit för nära, då det ändå skulle varit uppenbart att kameran inte skulle hitta fokus.
Har läst att d300 ska vara mer exakt och snabb på just fokusering. Men alla kort jag tog med min d80, när skärpan var korrekt fokuserad, precis som jag gör med d300, så blev alla bilder bra och betydligt bättre än alla jag hittils tagit med min d300.

Nåt förslag vad det kan vara? Nån som har erfarenhet av d300 om det skulle kunna vara nån inställning i kameran? Är det objektivet?

Tacksam för hjälp med detta.

Bifogar en exempelbild här. Hoppas det syns vad jag menar trots den låga upplösningen och komprimeringen.
 
Hittade endast ett inlägg där samma problem beskrevs. Men det verkar som kameran behöver kalibreras/nollställas. Trist när man väntat flera månader på leveransen.
 
Du skriver inte om du använt stativ. När du fotograferar så här nära närgränsen och använder största bländare blir skärpedjupet så kort att minsta skakning i djupled gör att motivet kommer ur fokus.
När du testat ordentligt med stativ och du fortfarande inte får fokus rätt, då kan du pröva AF-finjusteringen som finns under inställningsmenyn. Kolla i instruktionsboken hur du går tillväga.
 
Jag har testat fyra exemplar av det objektivet och alla fokuserade fel på min D300a (en ganska rejäl frontfokus) medan alla andra objektiv jag testat (Sigma, Tamron och Nikon) varit OK. Finns rätt många andra forum där folk haft problem med just 18-50/2.8 Macro HSM så jag skulle föreslå att du ställer om kameran med just det objektivet och går inte det så hade jag försökt sälja det till någon som har en kompatibel kamera. Skulle inte rekommendera att försöka justera in huset efter ett sådant objektiv. Har du testat med något annat objektiv?
Mvh, Oskar
 
Är det så? Jag har ett telezoom, 70-300, tyckte inte det blir bra bilder av det heller. Jag har suttit och tittat runt nu och det är faktiskt inte en enda bild som blir bra, även när jag använder en liten bländare så skärpan ska ligga över hela bilden, men dom är inte riktigt bra.

Om nån som har lite kolla skulle kunna lägga till mig på msn så kan jag skicka några bilder i full upplösning, vore mkt tacksam för hjälp med detta.

[email protected]
 
Välkommen till klubben för oss med front eller bakfokus. Vi är några stycken som numera kvalar in.

Gör ett ordentligt test genom att plåta med kameran på stativ, autoiso avstängt, lågt isovärde, största bländare etc. Ställ upp en bok eller dyligt med ett rejält mönster som kameran lätt kan fokusera på. Lägg en linjal eller en tumstock (vilket du ibland behöver då linjalen ibland kan vara för kort) exakt där boken står. Eller ännu bättre, lägg tumstocken så att boken står vid 70 cm märket (eller något liknande så du kan mäta både bakom och framför ditt motiv.) Fokusera, plåta, granska på datorn. Du kommer rätt tydligt på tumstocken att se var kameran egentligen har ställt in skärpan. Förmodligen inte på boken trots att fokuspunkten låg där.

Tydligen skall du enligt Nikons servicemanualer göra detta på 30 x brännvidden. Det funkar och krävs tester på andra brännvidder oxå enligt Nikons egna servicetekniker. Ofta fokuserar våra zoomar olika på olika brännvidder. Till viss del kan du justera ett felaktigt fokusläge själv via menyn. Ibland är det för mycket fel för att det skall fungera och ibland fokuserar som sagt zoomen olika fel på olika brännvidder och då måste kameran OCH huset in på service....
 
Senast ändrad:
Har testat lite. Vet inte om jag gjort exakt rätt. Boken står vid 5 cm på tumstocken, jag tycker det ser ut att finnas mer skärpedjup på min sida om boken än bakom, men det kan ju vara perspektivet, att siffrorna blir mindre längre bort. Har dragit upp mätaren på max i finjustering i kameran, uppåt från den lilla kameraikonen... hur mkt representerar det?
Om jag tittar såhär så tycker jag inte det ser så fel ut nu. Men är det svårare att få riktigt skarpa bilder med en D300 än en D80? Låter ju inte logiskt, men jag tycker inte jag har speciellt bra skärpa nånstans i bilderna jag tagit ute i naturen osv..

Bilden jag skickar med är en liten beskuren del och sen förminskad, hoppas det syns nånting ändå.
Kameran står på stativ 70 cm ifrån boken, med 50 mm brännvidd (full zoom), 2,8 i bländare och iso 200.
 

Bilagor

  • _dsc0509-edit.jpg
    _dsc0509-edit.jpg
    78.3 KB · Visningar: 462
5 cm läget ligger inom skärpedjupet så det borde fungera men det är en kantboll. Hamnar du det minsta fel så blir det oskarpt. Testa på några andra brännvidder oxå.

Ett annat trick som du bör komma ihåg är att de enklare kamerorna ofta har mer tryck i bilderna direkt från kameran. Alltså mer skärpa, mer färg, högre konstrast etc. Det ger mer "färdiga" bilder men svårare att efterbehandla. D300 är inte inställd som så som standard. Om det stämmer med D80 vet jag i och för sig inte men min egen D300 lämnar rätt mjuka bilder som standard. Rätt mycket USM behövs för att stinget i bilden skall komma fram.....
 
50 mm är det längsta jag kommer ut. Ju mer jag går åt vidvinkelhållet, desto större och otydligare blir skärpedjupet på linjalen.

Jag har tänkt på det där med att en D80 är mer automatiserad. Men det är inte riktigt skärpa som jag saknar, utan detaljrikedom. Det går lixom inte att ta fram det i bilderna oavsett hur mkt jag skärpar upp.

Kan ju mkt väl vara så oxå att det krävs en mer tekniskt duktig fotograf för att få bra bilder med en d300, jag vet inte.

Jag har suttit och jämfört bländare, slutartider och iso från bilder jag tog med min d80, och jag arbetar inte speciellt annorlunda nu. Vet att jag klarar att handhålla 1/60:e-dels sekund t.ex. Kör jag bländarprioriterad slutarautomatik och ser att slutartiden kryper upp för långt så justerar jag det och tar om. Hade inte VR eller nån antiskak på förra objektivet heller.

Första gången jag var ute med min d80, visste inte ens vad fokuspunkterna var till för, så fick jag till en suverän bild, skärpemässigt, som fortfarande är en av dom skarpaste jag tagit.
Nu när jag var ute med min d300, efter att ha använt den innan och var medveten om mitt "fokusproblem" så fick jag inte en enda halvt godkänd bild av ca 30 st.

Jävla gnäll om d300 kan tyckas, men jag föredrar ju att utvecklas än att gå tebax till en kamera som gör jobbet åt mig, om det är vad det beror på.

Tips på inställningar eller nybörjarmisstag vad gäller d300 är mer än välkomna haha =)
 
Hej!
Jag kanske slår in öppna dörrar, men med D300 har man ju möjlighet att justera för front/bakfokus på 12 olika gluggar och spara varje preset. Funkar inte detta med sigmagluggen? Jag undrar för jag är själv sugen på att köpa Sigmagluggen.
/Johan
 
Nahoj-P skrev:
Hej!
Jag kanske slår in öppna dörrar, men med D300 har man ju möjlighet att justera för front/bakfokus på 12 olika gluggar och spara varje preset. Funkar inte detta med sigmagluggen? Jag undrar för jag är själv sugen på att köpa Sigmagluggen.
/Johan

Klart att det fungerar men om du tittar på bildexemplen med tumstocken så behövs det inte. På det avstånd som han har använt och den brännvidd så ligger skärpan rätt.

I mitt fall så räckte det inte till. Dels så fokuserade vissa av mina gluggar olika på olika bränvidder och du kan bara justera på en enda brännvidd i kameran, (Nikon kan justera på fler brännvidder.)
Dels så räckte faktiskt +-20 inte till för några av mina gluggar. De låg helt enkelt för mycket fel......
 
Tomas Töråsen skrev:

Jag har tänkt på det där med att en D80 är mer automatiserad. Men det är inte riktigt skärpa som jag saknar, utan detaljrikedom. Det går lixom inte att ta fram det i bilderna oavsett hur mkt jag skärpar upp.

Kan ju mkt väl vara så oxå att det krävs en mer tekniskt duktig fotograf för att få bra bilder med en d300, jag vet inte.

Det är ingen skillnad på kamerorn rent bildmässigt om du avser skönheten i bilderna :)

Det enda (nästan) som skiljer är parametrarna för hur kameran behandlar bilderna. Öppnar du dem i tex Photoshop CS där allt är ställt på noll (förutom VB och kontrastkurva) så lär de se mer likartade ut. En skillnad som dock kvarstår är vilka kurvor som är pålagda. D300 levererar bilder som är ljusare i mellandagarna, I alla fall jämfört med D2 serien. Jag uppplever dem som lite kontrastlösa emellanåt.

Själv använder jag en "bildkontroll" som Nikon har på sin webplats som ger ett reslutat som liknar D2X. Du kan alltså lägga till bildkontroller som är skapade av någon annan. I och med att jag föredrar hur D2X renderar bilderna så var valet rätt enkelt för mig.........
 
Mankan G skrev:
Det är ingen skillnad på kamerorn rent bildmässigt om du avser skönheten i bilderna :)

Det enda (nästan) som skiljer är parametrarna för hur kameran behandlar bilderna. Öppnar du dem i tex Photoshop CS där allt är ställt på noll (förutom VB och kontrastkurva) så lär de se mer likartade ut. En skillnad som dock kvarstår är vilka kurvor som är pålagda. D300 levererar bilder som är ljusare i mellandagarna, I alla fall jämfört med D2 serien. Jag uppplever dem som lite kontrastlösa emellanåt.


Jag har kameran på standard, finns ännu ett snäpp för t.ex livfull, och jag kan dra upp kontrasten mer. Tycker D300 levererar helt andra färger än D80, bilderna är mjukare trots att dom har högre färgmättnad, inte lika stickiga. Kolla mina 3 nattbilder i gamla stan jämfört med den som är tagen med en D80. Det här gillar jag med D300, efterkorrigerar ännu mindre nu än jag gjorde med D80. Det är inte alls där mitt krux ligger i mina bilder, dom är helt enkelt inte bra.

Själv använder jag en "bildkontroll" som Nikon har på sin webplats som ger ett reslutat som liknar D2X. Du kan alltså lägga till bildkontroller som är skapade av någon annan. I och med att jag föredrar hur D2X renderar bilderna så var valet rätt enkelt för mig.........

Var mer exakt hittar du dom? Kan va kul o se hur andra kameror levererar kontrast osv som standard. Men behöver du nikon rawkonverterare för det? jag kör bara lightroom ihop med photoshop.
 
I mitt fall så räckte det inte till. Dels så fokuserade vissa av mina gluggar olika på olika bränvidder och du kan bara justera på en enda brännvidd i kameran, (Nikon kan justera på fler brännvidder.)
Dels så räckte faktiskt +-20 inte till för några av mina gluggar. De låg helt enkelt för mycket fel......


Så det intressanta blir, om jag inte får ordning på detta med övning, kan nån ge tips på en skarp bra zoomglugg runt samma brännvidder, som levererar klockrent med en D300, och som inte kostar över 15000... ?
Sigman gav jag drygt 5 för.
 
Tomas Töråsen skrev:
I mitt fall så räckte det inte till. Dels så fokuserade vissa av mina gluggar olika på olika bränvidder och du kan bara justera på en enda brännvidd i kameran, (Nikon kan justera på fler brännvidder.)
Dels så räckte faktiskt +-20 inte till för några av mina gluggar. De låg helt enkelt för mycket fel......


Så det intressanta blir, om jag inte får ordning på detta med övning, kan nån ge tips på en skarp bra zoomglugg runt samma brännvidder, som levererar klockrent med en D300, och som inte kostar över 15000... ?
Sigman gav jag drygt 5 för.

Sigman är jätteskarp. Lämna in den eller huset på justering istället om det inte räcker med justeringen som går att göra via menyn i kameran
 
Mankan G skrev:
Sigman är jätteskarp. Lämna in den eller huset på justering istället om det inte räcker med justeringen som går att göra via menyn i kameran

Jag var ute idag och slog huvudet i väggen igen för o lyckas. Men nu fick jag till det. Det låg mer i det du sa om skärpning.
Ett tips, som du kan testa, om du inte redan gjort det; Låt inte rawkonverteraren skärpa bilderna, vad jag vet så kan inte den skärpa på nåt annat sätt än i komposit-rgb, röd grön och blå på samma gång. Gå över till läget LAB i photoshop och använd smart sharpen i specifikt lightnesskanalen, du kan dra det längre och riskerar aldrig att få några färghalos eller stora brusproblem.
Tydligen så stod min kamera närmare nollställd på skärpa i bildkontrollen, vilket jag nu efteråt faktiskt föredrar då jag kan göra det senare på ett bättre sätt.

Det är ju faktiskt inte hur skarp bilden är i rawformat som avgör kvaliteten på en specifik bild, utan hur mycket du kan skärpa den innan den börjar gå sönder.

Om mitt frontfokusproblem ligger kvar med stor bländare på nära avstånd vet jag dock inte. Ska försöka mer seriöst att ta reda på det imorgon med stativ utomhus.

Hade du fortfarande felfokusering eller?

Och tack för all hjälp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.