Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med fixering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Har börjat framkalla min egna svartvita nu och har stött på ett litet problem.

Det uppstår svart fläcker i kanterna på negativremsan. Något som jag tolkat som dålig fixering. Dessa fläckar sitter inte på negativen i sig utan endast ute vid den perforerade kanten. Vidare så är det endast fram till bild 6-7 ungefär. Dvs de bilder som ligger närmast centrum i framkallningsspolen. Jag tolkar det som att fixet har svårt att komma åt ordentligt och frågan är hur jag löser det eller vad det beror på?

Jag agiterar ordentligt och dosan är väl fylld men lite luft blir det ju alltid. Kan det fungera att dunka dosan hårdare i bänken för att undanröja eventuella luftbubblor? Varför är det endast närmast centrum som det blir problem?

Mvh
Maverick

Närmast centrum är ju filmen hårdare böjd, så trycket från filmen på spolens banor blir hårdare och det blir svårare för vätskan att komma in.

Jag skulle betrakta lite kantdefekter som något normalt om man kör med plastspolar, speciellt om du kör Paterson, vill minnas att jag råkat ut för samma sak med dem då och då. Jobos spolar är bättre ur den aspekten och rostfria spolar borde vara perfekta. Men det är väl ett icke-problem så länge det inte drabbar bildytan?

Jo, jag har också betraktat det lite som ett icke-problem. Men jag ville ha lite moraliskt stöd för den tanken :)

Då slutar jag oroa mig nu. Förövrigt så använder jag dosor från Clas Ohlsson. Mycket billigare :) Fast de är inte helt täta när det gäller vätskan känns det som.

Tack för hjälpen.

Mvh
Maverick

Svarta fläckar beror inte på dålig fixering. Dålig fixering brukar ge sig till känna som en mjölkaktig slöja.
Svart beror nog på att det läcker in ljus, antingen i filmkassetten eller också i framkallningsdosan.
Eftersom det inte påverkar bilderna är det inget att bry sig om

Skulle det verkligen kunna vara ljus?*tveksam* Då om någonsin borde väl filmen bli slöjad fast mörk då och det blir den inte. Ska ta och skanna in en remsa så ni får se istället.

Mvh
Maverick

Det är inte ljusskador, jag vet precis hur din filmremsa ser ut. Men det är ju riktigt att det inte beror på bristande fixering. Jag kan tänka mig att det kan bero på att framkallaren blir kvar mellan film och spole och att det tar längre tid för fixet att tränga undan den där, vilket ger överframkallning.

Svart=ljus på filmen. Även om framkallningstiden blir fördubblad, så får du ingen svärta på oexponerad film.
Det skulle vara intressant att se hur filmen ser ut. För mycket agitering kan ge upphov till svärtning runt perforeringen på småbildsfilm, men det är det väl inte frågan om i det här fallet?
Emulsionen är känslig för tryck, så man kan få svärta om man råkat ut för veck på filmen, men inte heller det är det väl frågan om.

Det är inte ljusskador. Jag har så i början av en del negativ. Det är bara på kanterna. Så här ser det ut:

Bilagor

• neg.gif
    neg.gif
    5.6 KB · Visningar: 191
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar