Annons

Problem med dots/pluttar i mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Dahlmann

Avslutat medlemskap
Hej alla..

Jag har ett litet problem..

Jag har fotar mycket med långa exponeringar,jag använder filter (Big Stopper)
Mina slutartider brukar ligga mellan 1 min till kanske 2-3 min mitt på dagarna och betydligt längre på eftermiddagen.

Detta medför en del problem med brus,och en del döda pixlar i bilderna.
Allt detta kan jag leva med och få bort på ett snyggt sätt...

Jag märker att efter min Efterbehandling av bilderna så uppstår det kanske 20-30 dots i bilden alla är mörka och är utspridda runt om i bilden.spotsen är inte statiska utan flyttar på sig från bild till bild.
Jag tänkte att jag hade skit på sensorn och lämnade in kameran på rengöring,när jag hämtar min kamera så säger dom att dom inte hittar någon smuts på sensorn..

Jag kommer hem och tar en testbild och uppdagar att jag hade massa prickar i mina färdig redigerade bilder.. Alltså inte i min RAW filer<---Detta märker jag senare.

Jag åker in igen och klagar lite och jag tog även med min dator in och visa killen hur bilderna ser ut.Han sa på en gång att det INTE är skit på sensorn utan att det har med efterbehandlingen att göra..
Han kollade sensorn på plats och den är ren som snö..

Lite pinsamt av mig att inte inspektera RAW filerna..För RAW filerna är helt fria fron dots..

Men nu undrar jag vad man kan göra åt det!? Måste jag leva med det och klona bort dom!?
Mina bilder är rätt hårt pressade för att få fram den effekt jag vill ha.

Jag fotar med Canon 5D mark 2 och använder mig av Lightroom 3 och Silverefex 2

Länk till en av mina bilder där problemet syns..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2359002.htm?set=mp

Idag så klonar jag bort alla dots men det hade varit skönt att komma runt detta problemet och slippa lägga massa tid på klonverktyget..

Jag hoppas ni fattar vad jag skriver.
det är inte min starka sida att uttrycka mig i text..

tackar på förhand

/Daniel
 
Är du helt säker att de inte finns i råfilen?

Kan du testa att redigera en bild steg-för-steg och se när prickarna uppkommer?
 
ja jag är helt säker.Har granskat dom noga..

Prickarna uppkommer när jag går på kontrast eller structure reglagen...

Och det händer inte om du gör motsvarande förändring direkt i det program som hanterar råfilen? Eller är det den du jobbar med?

En annan sak jag tycker du skall göra är att testa att editera en råfil från en annan kamera och se om prickar uppstår. Jag tycker även du skall testa med olika objektiv på din egna kamera och se om det ändras. Allt för att utesluta olika felkällor...
 
Eftersom prickarna inte hamnar på samma ställe varje gång så lär det ju inte vara CCD:n de är på, utan i objektivet i sådana fall.

Har du fotograferat mot något ljust med en liten bländaröppning (F16-F22) och tittat efter vad du får för resultat. Du kan fota mot himlen eller en ljus vägg, bara den är någorlunda ren så du ser om det blir några prickar.
 
Och det händer inte om du gör motsvarande förändring direkt i det program som hanterar råfilen? Eller är det den du jobbar med?

En annan sak jag tycker du skall göra är att testa att editera en råfil från en annan kamera och se om prickar uppstår. Jag tycker även du skall testa med olika objektiv på din egna kamera och se om det ändras. Allt för att utesluta olika felkällor...

Ok nu har jag tittat lite mer noggrant. I råhanteraren (lightroom) så träder prickarna fram om jag drar ner exponeringen, runt -1 så börjar dom träda fram. Prickarna blir tydligare i programmet silver efex.Jag exporterar i Tiff från Lightroom till Silverefex.

Jag har bara en kamera så jag kan inte testa med andra kameror..

Min lins är också ren och fin för ögat,men jag har inte granskat mer ingående om linsen verkligen är ren..Problemet kan ju ligga där...!?
 
Eftersom prickarna inte hamnar på samma ställe varje gång så lär det ju inte vara CCD:n de är på, utan i objektivet i sådana fall.

Har du fotograferat mot något ljust med en liten bländaröppning (F16-F22) och tittat efter vad du får för resultat. Du kan fota mot himlen eller en ljus vägg, bara den är någorlunda ren så du ser om det blir några prickar.


Det har jag inte gjort..

Jag bor i Australien och det är kväll här men jag ska ut och fota himlen i morgon på f22 och se vad som händer. Jag återkommer med resultat.
 
Ok vid närmare titt på linsen så ser jag en del dots där (delen du fäster i kameran) och det ser dessutom ut som det är en del dots en bit in i linsen. Kan det stämma? kan det ta sig in damm in i linsen?

Edit:

Jag har nu granskat linsen ännu närmare och jag har sett en del damm i den och även ett litet hårstrå (extremt litet)

Han som tittade på sensorn sa att den var ren och det måste jag ju lita på.
Så nästa steg borde vara linsen eller mitt Lee filter..Men mitt Lee filter är super rent..

Jag har även granskat mina första bilder jag tog men mitt Lee filter och där kan jag se på RAW filen 2-3 st små dots.. Något måste ju ha hänt på vägen och det känns inte som det skulle vara mjukvaran utan det lutar mer mot linsen...

Jag ska köpa en lupp i morgon och granska min lins...
 
Senast ändrad:
Det är i princip omöjligt att lite prickar på glasen i objektivet syns på sensorn.
Möjligtvis kan mycket smuts förämra kontrasten i bilden.

Gör som föreslagits här redan. Ta en bild på f:22 mot himlen eller en ljus yta, den ska vara ur fokus, det är är bara ljuset vi vill åt. Ev. dammkorn avslöjas direkt.
(Vid större bländaröppningar blir dammkornen väldigt diffusa eller helt osynliga)

Du behöver ingen lupp.

Om du har damm på sensorn behöver du en blåsbälg i stället.

MVH J O
 
Senast ändrad:
Det är i princip omöjligt att lite prickar på glasen i objektivet syns på sensorn.
Möjligtvis kan mycket smuts förämra kontrasten i bilden.

Gör som föreslagits här redan. Ta en bild på f:22 mot himlen eller en ljus yta, den ska vara ur fokus, det är är bara ljuset vi vill åt. Ev. dammkorna avslöjas direkt.
(Vid större bländaröppningar blir dammkornen väldigt diffusa eller helt osynliga)

Du behöver ingen lupp.

Om du har damm på sensorn behöver du en blåsbälg i stället.

MVH J O

OK nu blir jag lite förvirrad..

Men jag ska ta en bild på f22 i morgon mot himlen ur fokus..

Jag menar att jag måste tro på killen i butiken som säger att sensorn är super clean..I så fall är vi tillbaka till post-processing...Det måste i så fall vara en jpeg artifac som killen i butiken pratar om.Han verkade väldigt kunnig...
 
OK nu blir jag lite förvirrad..

Men jag ska ta en bild på f22 i morgon mot himlen ur fokus..

Jag menar att jag måste tro på killen i butiken som säger att sensorn är super clean..I så fall är vi tillbaka till post-processing...Det måste i så fall vara en jpeg artifac som killen i butiken pratar om.Han verkade väldigt kunnig...

Jag kikade på din bild nu. Det är typiska dammfläckar.

(En liten bländaröppning fungerar ungefär som en spotlight mot dammkornet så att dess skugga avtecknar sig tydligt på sensorn. En stor bländaröppning ger ett mjukare ljus och kan in princip lysa runt kornet så att skuggan blir obetydlig eller otydlig på sensorn)

Damm kan man lätt få in i kamerahuset, men det är lätt att blåsa bort med en gummiblåsa.
Kamerans sensorrengöring tar bort en del men inte allt.

MVH J O
 
Jag kikade på din bild nu. Det är typiska dammfläckar.

(En liten bländaröppning fungerar ungefär som en spotlight mot dammkornet så att dess skugga avtecknar sig tydligt på sensorn. En stor bländaröppning ger ett mjukare ljus och kan in princip lysa runt kornet så att skuggan blir obetydlig eller otydlig på sensorn)

Damm kan man lätt få in i kamerahuset, men det är lätt att blåsa bort med en gummiblåsa.
Kamerans sensorrengöring tar bort en del men inte allt.

MVH J O

Ok jag vill ju gärna att du har rätt..Men killen som tittade på min sensor och på mina bilder säger att det INTE är damm eller någon form av skit på min sensor.Han menar att prickarna är för runda och fina för att det ska vara dam..

Det där med bländare vet jag allt om,jag använder mig mycket av bländare 11 upp till 22 och då är jag beroende av en ren sensor..

Men jag ska köpa en lupp i morgon och en gummiblåsa och se vad jag kan göra..

Tack för att du tar dig tid och försöker hjälpa mig..
 
Jag upprepar igen det jag sade tidigare om att det är damm på sensorn.

Om snubben som kollade din kamera inte kan se något på sensorn skulle jag byta snubbe till nästa gång som kameran ska rengöras i och med att han kanske inte är så kunnig trots allt...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.