Annons

problem med damm i epson 3200 photo.

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardsund

Aktiv medlem
Jag får otroligt massa dam på mina inscannade bilder om jag scannar negativen.

Blir så otroligt massa onödigt efterjobb i PSH, är det någon som har nåde tips med rengörning som är skonsam, för både negativ och scannern. kan tänka mig att de mesta dammet är mellan negativet och glasskivan den ligger på. Någe speciellt medel, trasa etc.??

Vet inte om denna blir speciellt kännslig då man scannar negativen med hjälp av flatbladscanner.

glad för alla tips..!!

Rille
 
Ang luftfuktighet...

Vet inte hur seriösa ovanstående var, men på Clas Ohlson finns det en luftfuktare för 830kr såg jag. Art nr 34-4648.
 
Sjukt att man inte kan få ett seriöst svar när man frågar inom forumet...Allt som är självklart för er kanske inte är för andra.

Har ni inget vettigt svar så skippa i att svara då.
 
Det var då inte speciellt seriöst. vill ju kunna leva ett drägligt liv hemma också..när jag inte sitter och scannar.

Tack ändå.
 
rickardsund skrev:
Det var då inte speciellt seriöst. vill ju kunna leva ett drägligt liv hemma också..när jag inte sitter och scannar.

Tack ändå.
Seriöst och seriöst....rådet att städa är tråkigt men sant om man vill jobba med scanning. Undvik att ha scannern för nära golvet. Använd av Epson rekomenderat rengörningsmedel. Statisk elektricitet gör att scannern drar åt sig damm. När du inte använder scannern, kan du inte lägga nåt skyddstyg över?
 
Tack Calle!! Äntligen någe vettigt svar. Klart att jag försöker städa etc. Men eftersom jag inte haft någon scanner förut så har jag inte vågad rengöra med annat än dammtorka. Kan man köpa det på välsorterade fotoaffärer tro?.

Ska tänka på överdrag, kanske ska låta tjejen sy nåt.Har nu fixat gardiner så att inte solen lyser och samlar damm.

Men man kan ta en trasa med bara vatten och torka utan att det skadar?..

Tack åter Calle.
 
Blåstuta, stor modell, ej de små man hittar i fotobutik. Jag köpte min i konsthandel.

Plastpåse över skannern.

Microfiberduk till glaset.

Dyr borste som ej är nödvändig men användbar.

Rejäla fläckar tar jag bort med fönsterputs och trasa, ej hushållspapper (dammar).

Damm skall inte vara ett problem med städning och jordat i eluttagen.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    32.7 KB · Visningar: 228
Tack mikael!

Du förstog min fråga precis!=) Schysst med blåstutan, har en helt värdelös från en fotobutik....
Nu ska det shoppas...microfiberduk, finns det i fotobutiker..??
Sedan måste jag fixa ett skydd för scannern..

Tack för all hjälp mikael, med bild och allt, kan inte bli bättre. Nu behöver jag inte fråga några mer dumma frågor på ett tag...hoppas jag iaf.

Rille
 
epson 3200

Ett tips rengör scannern efter varje
gång, då menar jag efter varje gång du lyfter upp locket och sätter in ett nytt dia. se även till att matrialet du scannar är rent.

Andvänd inte silverfasts mjukvarubaserade damm och repborttagningsfunktion den har tendes att gör bilderna oskarpa.
 
Tack OLA!!

Ska komma ihåg det!! Tack för tipset om silverfast, använder inte det överhuvudtaget gillar bättre epsonprogrammet.

Ska shoppa på mig en riktig blås till att börja med, det skulle hjälpa mig mycket.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.