sennen
Aktiv medlem
Min syster har stora problem med sin nya kamera.
De har precis fått en Canon EOS300 (i utbyte för en felaktig APS-kamera, efter sju svåra resor mot handlaren), med Sigmaobjektiv, 28-105 Aspherical IF 3.8-5.6, samt en Sigmablixt EF430-ST.
Problemet är att bilderna blir utan riktig skärpa.
De har försökt ta bilder med de olika programmen som kameran har, men det blir aldrig riktigt bra.
De få bilder som blir bra, har väldigt litet skärpedjup.
De flesta bilder saknar riktig skärpa.
De har tagit bättre bilder med en gammal kompaktkamera, och jag, som har en Minolta 700si, har aldrig några problem med automatiklägena, jag får skarpa bilder.
Så, vad kan det bero på?!?
Är det kameran?
Objektiven?
Nåt annat??
De jag har talat med, anser alla att både Canon EOS300 och Sigmas produkter idag håller hög standard.
Finns det måndagsexemplar?
Det ska ju vara enkelt att ta bilder, även med en systemkamera.
Med nästan alla dagens normala systemkameror, finns det ju automatik så att vem som helst ska kunna ta upp kameran och bara klicka!!
Har någon nån idé?
De har precis fått en Canon EOS300 (i utbyte för en felaktig APS-kamera, efter sju svåra resor mot handlaren), med Sigmaobjektiv, 28-105 Aspherical IF 3.8-5.6, samt en Sigmablixt EF430-ST.
Problemet är att bilderna blir utan riktig skärpa.
De har försökt ta bilder med de olika programmen som kameran har, men det blir aldrig riktigt bra.
De få bilder som blir bra, har väldigt litet skärpedjup.
De flesta bilder saknar riktig skärpa.
De har tagit bättre bilder med en gammal kompaktkamera, och jag, som har en Minolta 700si, har aldrig några problem med automatiklägena, jag får skarpa bilder.
Så, vad kan det bero på?!?
Är det kameran?
Objektiven?
Nåt annat??
De jag har talat med, anser alla att både Canon EOS300 och Sigmas produkter idag håller hög standard.
Finns det måndagsexemplar?
Det ska ju vara enkelt att ta bilder, även med en systemkamera.
Med nästan alla dagens normala systemkameror, finns det ju automatik så att vem som helst ska kunna ta upp kameran och bara klicka!!
Har någon nån idé?