Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med autofokus på E-510?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mbyrod

Medlem
Jag har använt min E-510 i några veckor nu och har problem med AF i svagt ljus. Även om blixten går igång som ett stroboskop så tar det lång tid. Min kompaktkamera (kodak v550) är betydligt snabbare och kan ta i alla ljus. Är det för mörkt så låser inte fokusen alls på kameran. Frågan är: Är det olika system på en systemkamera o kompaktkamera som gör att det tar olika tid? Har någon annan haft samma problem, eller kan det vara något fel på min kamera?

Extern blixt med belysning alt. ljusstarkare optik

Jag har en E-400, som kanske inte är helt olik AF-en i din E-510. Det blir klart kinkigare i svagt ljus, särskilt om du har ljussvag kit-optik.

Om jag kopplar bort kors-sensorn i mitten, så att jag bara kör på de två perifera linje-sensorerna, så kan jag se skillnad på hur dessa jobbar med att låsa på olika kontrastrika detaljer, då jag håller kameran antingen i porträttläge eller i läge för landskapsfoto.

Det var intressant att se att kameran då misslyckades med att låsa fokus i porträttläge, medan den inte hade något problem i landskapsläge, vid ett försök med persienner som testmotiv.

Så de tips man brukar ge är att träna på att hitta detaljer att fokusera på som har tillräckligt kontrasterande ytor.

Skaffa även en FL-36 eller en FL-50 blixt, så att du får tillgång till belysningshjälp för AF'en, istället för de irriterande stroboskop-liknande hjälp-blixtarna.

Blås rent AF-sensorn vid behov. Den skakas inte ren av SSWF-filtret.

Vad jag tycker är märkligt är att min lilla kompaktkamera klarar det så mycket bättre. Dessutom bara med en liten hjälp-belysning, istället för blixten. Men den kanske inte arbetar lika exakt på något sätt?

Nej autofokus på kompakter och systemkameror fungerar helt annorlunda. I de flesta fall är dock systemkamerorna överlägsna. Kompakter fokuserar med huvudsensorn medans systemarna har separata AF-sensorer.

Jag gillar inte alls stroboskopet i E-510, har stängt av det. Oftast går det fortare att fokusera utan blixt och i annat fall kan man för det mesta förfokusera på något annat (kan vara läge att låsa exponeringen på motivet först med AEL-knappen).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar