Annons

Problem med 40D sekvenstagning.

Produkter
(logga in för att koppla)

HeCa

Aktiv medlem
När jag kör på höghastighetsläget på min EOS 40D (6,5 fps) så börjar kameran gå sakta ganska omgående och jag får meddelandet "busy" i sökaren. När jag ser efter så har det bara registrerats ca 8-9 bilder på minneskortet (jpeg) innan det börjar gå slött, kamerans buffert ska ju vara större än så, upp till 75 jpeg har jag för mig. Vad är det som kan vara galet?

Per
 
Märkligt

När jag kör på höghastighetsläget på min EOS 40D (6,5 fps) så börjar kameran gå sakta ganska omgående och jag får meddelandet "busy" i sökaren. När jag ser efter så har det bara registrerats ca 8-9 bilder på minneskortet (jpeg) innan det börjar gå slött, kamerans buffert ska ju vara större än så, upp till 75 jpeg har jag för mig. Vad är det som kan vara galet?

Per

Låter märkligt. Med min 40D kan jag ta obegränsat (i alla fall minst 40 jpg i rad - mer har jag inte provat) eller ca 15 raw bilder innan det blir slött. Har du provat med flera minneskort. (Vet inte om det påverkar ifall man har ett gammalt slött kort)
 
När jag kör på höghastighetsläget på min EOS 40D (6,5 fps) så börjar kameran gå sakta ganska omgående och jag får meddelandet "busy" i sökaren. När jag ser efter så har det bara registrerats ca 8-9 bilder på minneskortet (jpeg) innan det börjar gå slött, kamerans buffert ska ju vara större än så, upp till 75 jpeg har jag för mig. Vad är det som kan vara galet?

Per

Högdagerprioritet påslagen
 
Låter märkligt. Med min 40D kan jag ta obegränsat (i alla fall minst 40 jpg i rad - mer har jag inte provat) eller ca 15 raw bilder innan det blir slött. Har du provat med flera minneskort. (Vet inte om det påverkar ifall man har ett gammalt slött kort)


Jag har testat med olika kort, har iofs inga supersnabba. Kör med Sandisk Ultra II som funkade hur bra som helst i en annan kamera som jag testade sekvenstagning på. Men kamerans interna buffert ska väl inte påverkas av kortets hastighet, eller är jag ute och cyklar nu?
 
Högdagerprioritet påslagen

Får uppdatera mitt svar till dig Leif, hade visst inte alls återställt alla C.Fn. Men nu när jag verkligen gjort det så är problemet borta:) Dock så måste det ha varit något annat än just högdagerprioritering, för jag testade att aktivera den igen och det funkar ändå. Skit samma, problemet är borta och tack ska du ha!

Per
 
Problemet verkar ha varit att jag hade "Brusreducering för höga ISO" ( C.Fn II-2) aktiverad. Kollade upp just den funktionen i manualen och det står att "det största antalet bilder du kan ta i en serie minskar kraftigt".

Per
 
Det kan också vara brusreducering, men det är väl inte påslaget by default. Antalet bilder den ska klara i serie ser du till höger i sökaren. På farsgubbens 450D står det 3 med brusreducering på och 9 (eller vad det är som standard) med det avslaget.
 
Problemet verkar ha varit att jag hade "Brusreducering för höga ISO" ( C.Fn II-2) aktiverad. Kollade upp just den funktionen i manualen och det står att "det största antalet bilder du kan ta i en serie minskar kraftigt".

Per

Ahaa, så var, håller inte riktigt koll på alla funktioner:) men nog rätt vanligt att man råkar ut för det inklusive mig själv...
 
Högdagerprioritet påverkar också, men så marginellt att man sällan märker det. Det ligger mer i stil med att man kan ta 67 eller 66 bilder innan den saktar in. Men brusreducering vid höga ISO gör stor skillnad.
 
Högdagerprioritet påverkar också, men så marginellt att man sällan märker det. Det ligger mer i stil med att man kan ta 67 eller 66 bilder innan den saktar in. Men brusreducering vid höga ISO gör stor skillnad.

Okej på så vis. 67 bilder kommer jag nog aldrig att få något behov av men mer än 8 vill man ju gärna ha:)

När man hade "brusreducering höga ISO" aktiverad, så spelade det f.ö ingen roll om man körde på ISO 1600 eller ISO 100, det gick lika slött.

Per
 
"Brusreducering vid höga ISO" jobbar oavsett vilken känslighet (ISO) du har ställt in, men påverkar bilden mer ju högre ISO du har valt.
 
Tror 450D's fps kan sänkas av en tredje också, Auto Light Optimizer. Men så avancerade funktioner har väl inte 40D? Hrm, host, harkl ;)

En annan är brusreducering vid långa slutartider, men då är ju själva slutartiderna också begränsande.

Så fort Digic III's bildbehandlingsfunktioner behöver gå ett extravarv så gäller inte längre 6.5 resp 3.5 fps. Det påstås att 450D är "strypt", jag tror inte det eftersom fps sänks av just dom här skälen.

Ursäkta lite OT. :)
 
Jo, 40D har "Auto Lighting Optimizer", den också. Men det fungerar bara i de förprogrammerade lägena (porträtt, landskap och sånt), inte i den s.k. kreativa zonen. De trodde väl inte att någon seriös fotograf ville ha sådan funktioner (host, harkel).

Utan andra mätinsrument än örat (tryck och lyssna) verkar det inte som om de flesta tilläggsfunktioner påverkar sekvensernas hastighet på 40D, däremot hur långa sekvenserna kan bli. Utom brusreducering vid långa tider, för då tar exponeringarna dubbla tiden, plötsligt.
 
Jaha. Får gå hem och testa, trodde iaf att Highlight tone prio sänkte 450Ds fps.

Du får ta en Läkerol Anders, och f.ö. det är väl inget att yvas över att en modern kamera ärvt lite amatörfunktioner från ett gammalt härk som 40D ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.