Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem: Interfit Electra 300i

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Köpte ett Interfitpaket från Photax för ett tag sedan men tycker inte att det verkar funka som det ska. Mitt intryck är att det inte händer speciellt mycket när jag drar ner effekten på blixtarna.

Rätta mig om jag har fel men ska inte en halvering av effekten ungefär motsvar ett bländarsteg och 1/8 av full effekt då ungefär motsvara 3 bländarsteg?

Under den här länken hittar ni en serie testbilder som jag tog häromkvällen:

http://micke.guntix.com/electra/

Bilderna är tagna å här:
Blixtar: 2x Interfit Electra 300i

Kamera: Canon EOS 20D (hade inte stativet på plats så jag la kameran på en stol)
ISO: 100
Anslutning: Medföljande kabel.
Filformat: Från RAW helt utan justeringar.
Objektiv: Canon 50/1,8II
Alla exif-info ska finnas med till alla bilderna.

Serie1:
Använder en 90x90cm softbox
1-1.jpg: 1/250s b.14, 1/8 effekt på blixten.
1-2.jpg: 1/250s b.14, full effekt på blixten.
1-3.jpg: 1/250s b.13, full effekt på blixten.
1-4.jpg: 1/250s b.11, full effekt på blixten.

Serie2:
Har bytt blixt och använder en 60x60cm softbox (den som följer med paketet)
2-1.jpg: 1/250s b.14, 1/8 effekt på blixten.
2-2.jpg: 1/250s b.14, full effekt på blixten.
2-3.jpg: 1/250s b.13, full effekt på blixten.
2-4.jpg: 1/250s b.11, full effekt på blixten.

När jag tittar på bilderna tycker jag att skillnaden mellan nr 1 och 2 är obefintlig i serie#1 och att bild 2 faktiskt t.o.m. är något mörkare än bild 1 i serie#2 när det borde vara tvärtom.

Som man ser på bilderna med nummer 3 och 4 så är ju skillnaden betydligt större på både två och ett bländarsteg än mellan full och 1/8 effekt på blixten.

Innan jag tog de här två serierna så tog jag ett antal testbilder med olika blixtstyrkor med både en och två blixtar. Resultatet var detsamma som på de bifogade bilderna

Vad tror ni, är det något som är på tok eller gör jag något fel?

Tacksam för alla tankar!!

/Micke

gör ett försök till att få några svar på den här tråden. Skulle va skönt att ha lite mer kött på benen inför samtal med Photax...

/Micke

De (antika) blixtar vi har i klubben funkar så
att det är effektinställningen om är satt när blixten laddas upp som gäller!
Dvs även om man ställer ner effekten så funkar det inte förrän nästa blixt!.
(nästa uppladdning).

.

Upplever du någon skillnad själv?
jag tycker man ser (i alla fall hör) skillnad
mellan effekterna.

Har du någon skillnad i uppladdninggstid?
(mellan 1/8 och full)

Kan vara så att du har "hittat felet" Jaan! Ska bege mig till studion o testa direkt i morrn bitti. Det känns som om det kan stämma eftersom jag ibland reagerat på att blixtarna liksom "gått ner" i styrka fr.o.m. andra "skottet".

Testar och återkommer, tack för svaret!!

/Micke

Det syns ju en tydlig skillnad om man vet vad man ska leta efter. Dels så är det ju dels effekten med att det brukar vara nästföljade blixt som får den nedsatta styrkan, för övrigt stämmer bilderna med de bländarna som du har ställt in, även om skillnaden mellan bild 2 och 4 bara är cirka ett halvt steg.

Om allting stämmer så borde styrkan på 1/8-dels effekt motsvara 1/250 och F/5.6 medans du på full effekt får 1/250 och F/16. Kunde inte hitta vilken slutartid du kan synka mot på blixtarna. En hel del studioblixtar bör man synka på 1/125 istället för 1/250 beroende på styrkan och lite sånt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar