Annons

Problem blixtfoto med D100

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Jag har en SB80-DX till min D100. Jag tänkte använda 80:an som slavblixt, och ha den inbyggda blixten som Master.
Jag har provat att ha kameran på program, men jag får inte slaven att lysa ut bilden nåt, fastän kamerablixten tänder slavblixten. det verkar som slaven tänder vid fel tidpunkt, eftersom bara mastern lyser upp bilden.
Är det kanske så att både kamera och blixt måste vara inställd på manuellt?
Vore bra om nån visste hur allt ska vara inställt för att fungera.

D100 mäter blixtljuset med förblixtar, så skall du trigga slavar med den inbyggda måste du köra den manuellt. Det finns nedgrävt i menyerna, under någon customfunktion.

Blixten körs då på full styrka och du kan inte heller dämpa den med blixtkompensationen. Så om du inte vill att ljuset från den inbyggda skall påverka bilden så får du filtrera ljuset. En bit oexponerad framkallad diafilm är bra, den släpper igenom det IR-ljus de flesta slavar triggar på, men dämpar effektivt synligt ljus.

Tack Jim för svaret! Då var det som jag trodde. Jag provade manuellt, och satte en svart plastbit framför mastern. Men det var lite besvärligt att beräkna bländare och ljusmängd på slaven. Tur att det är digitalt, så man kan köra många testbilder utan kostnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar