Annons

Prisvärd sensorrengöring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andertz

Aktiv medlem
Halloj, börjar inse att min kameras sensor (Nikon D7000) börjar leverera lite för många fläckar/prickar. Vad kostar det att få sensorn rengjord? Lämpliga företag/firmor?
Bor i Linköping, så finns det lokala företag som fixar det är det att föredra tycker jag.
Annars? Nikon Sverige, eller?

pricktrött,
Anders

Halloj, börjar inse att min kameras sensor (Nikon D7000) börjar leverera lite för många fläckar/prickar. Vad kostar det att få sensorn rengjord? Lämpliga företag/firmor?
Bor i Linköping, så finns det lokala företag som fixar det är det att föredra tycker jag.
Annars? Nikon Sverige, eller?

pricktrött,
Anders

Du har inte provat med en bra blåsbälg för ändamålet? Om det är löst damm brukar det försvinna.
En bra blåsbälg är t.ex. Giottos "Rocket-Air".

Jag har bara kört med blåsmetoden i över tre år nu. Synligt damm kommer ibland och när det blir besvärande så blåser jag bort det värsta. Kanske dags för "check & clean" ändå.

Du har inte provat med en bra blåsbälg för ändamålet? Om det är löst damm brukar det försvinna.
En bra blåsbälg är t.ex. Giottos "Rocket-Air".

Jag har bara kört med blåsmetoden i över tre år nu. Synligt damm kommer ibland och när det blir besvärande så blåser jag bort det värsta. Kanske dags för "check & clean" ändå.

Har provat med Hamas blåstuta, och man får bort mycket av smådammet. Emellertid finns ungefär 6 blaffor (fläckar, inte damm?) kvar. De syns inte alls vid bländare 2.2, men vid bländare 13 slår de en i fejjat med full kraft!

Har själv en D7000 och den lämnar fortfarande annat än damm på sensorn och behöver en rengöring med jämna mellanrum. Blåsbälg eller pensel fungerar inte på dessa fläckar. Btw undvik pensel för den smetar bara ut det som finns på sensorn.

Efter att ha lämnat in den ett antal gånger för rengöring hos Nikon har jag numera gått över till att rengöra den själv med isopropylalkohol (apoteket) och svabbar från visible dust. Det är lätt men lite läskigt första gången. Men gör man som man ska verkar det inte vara någon fara på taket. Klart på några minuter.

Efter att ha lämnat in den ett antal gånger för rengöring hos Nikon har jag numera gått över till att rengöra den själv med isopropylalkohol (apoteket) och svabbar från visible dust.

Ah, det låter som ett alternativ. Tackar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar