Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärd beg. DSLR i julklapp.

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Hejsan, nu ska ni få något att bita i...

Jag har en lillasyster som haft det riktigt tungt nu senaste året. Vi i familjen tänkte därför skramla ihop till en digital systemkamera åt henne. Hon har ett fotointresse och har gått GUC i Uppsala med inriktning foto. Hennes dröm är att kunna försörja sig som frilansfotograf men av olika anledningar som jag inte vill gå in på har hon inte kunnat börja nysta ens någonstans.

Nu till frågan. MAXPRIS 4000 sek.
Jag vet... inte lätt. Hon har en analog Canon EOS 3000N med nån form av 28-80 objektiv. Vet inget närmare om objektivet.

Har kollat runt lite på 350D men tycker dom verkar ligga rätt högt i beg pris?
10D? D70 om man ska titta mot Nikon men då tillkommer det ett objektiv också. Det gör det kanske ändå, 28-80 är ju inte så roligt på digital SLR.

Hjälp mig spåna nu!
 
Ska vi hitta kameran åt dig? Leta själv!
Du har själv en Nikon med en MASSA objektiv så du bör vara en van fotograf och vet nog vad som är en bra kamera. Om du söker här på annonsmarknaden och anger begränsningarna digital systemkamera och priset 4000 kr så får du fyra svar , tre canon och en pentax.Således inte så stora förutsättningar att hitta en kamera.

Ni får väl skramla hop lite mer pengar! För mellan 3500-7000 hittar du flera Nikon D70. Köp ett hus och sen lånar du ut något av alla dina objektiv så blir säkert syrran glad.
God jul
 
Stefan Mag skrev:
Ska vi hitta kameran åt dig? Leta själv!
Du har själv en Nikon med en MASSA objektiv så du bör vara en van fotograf och vet nog vad som är en bra kamera. Om du söker här på annonsmarknaden och anger begränsningarna digital systemkamera och priset 4000 kr så får du fyra svar , tre canon och en pentax.Således inte så stora förutsättningar att hitta en kamera.

Ni får väl skramla hop lite mer pengar! För mellan 3500-7000 hittar du flera Nikon D70. Köp ett hus och sen lånar du ut något av alla dina objektiv så blir säkert syrran glad.
God jul

Men vad är du för en trevlig filur? Käkat taggtråd?

Om du läser så ser du att jag vill ha hjälp att SPÅNA! Inte bli matad med färdiga annonser!

Jag har i min ägo haft en D70 och har nu en D200, sambon har en 10D, så långt sträcker sig mina djupare kunskaper. Jag är inte en sån som sitter och lusläser forumet om olika kameror och "näääär kommer 500D?!?!?" utan jag är istället ute och fotograferar. Prova!
Bara för att jag har en "massa objektiv" betyder inte det att jag sitter inne med en massa kunskap om alla möjliga kamerahus eller?

När jag dessutom skriver maxpris så är det maxpris. Vi är inte gjorde av pengar någon ab oss och det är flera julklappar att införskaffa. Att 4000 kr inte gör det lätt att hitta en kamera har jag också förstått, det skrev jag också om du läser igen.

Det jag ville ha hjälp med var lite brainstorming, komma på lita olika tänkbara kombinationer. Leta annons tänker jag absolut göra själv!

Ha det nu så bra Magnusson..
 
Jag Skulle ju köpa en Nikon av något slag med ett 18-50 kitobjektiv, det finns ju fler objektiv att låna i din väska.
Senare kanske hon har grejjor du vill låna.

Att splitta familjen i ett Canon och ett Nikon-spår låter dyrt :)

Själv har jag svärfars 300mm till låns just nu och det är inte dumt.
 
Du begär att vi ska spåna!! Och vad leder det till? Om ingen säljer kamera och objektiv för 4000:- ? Ge bort din mans 10D kan vara ett bra förslag? Spånar bara..
 
Detta var vad jag hittade efter lite snabbt letande på blocket.

Eftersom att jag är nikon kille så är jag inte så instatt i hur bra div. kit-gluggar är till canon osv.

Men 300D har jag lekt lite med och det är en skön kamera. Med dom priserna borde du kunna köpa till ett objektiv och ändå klara budgeten.

http://www.blocket.se/vi/13288346.htm?ca=5_s
http://www.blocket.se/vi/13277613.htm?ca=5_s
http://www.blocket.se/vi/13276989.htm?ca=5_s

D70 är ju en bra kamera, tyvärr inte några gluggar med i just dessa annonser, men du som sagt ovan så kan hon ju kanske låna nån av dig.

http://www.blocket.se/vi/13287184.htm?ca=5_s
http://www.blocket.se/vi/13124118.htm?ca=5_s

Eventuellt om du kan hitta nån D50 så kan jag rekommendera den, en super bra kamera att växa med.

Hoppas jag varit till någon hjälp.

Mvh Tomas
 
Stefan Mag skrev:
Du begär att vi ska spåna!! Och vad leder det till? Om ingen säljer kamera och objektiv för 4000:- ? Ge bort din mans 10D kan vara ett bra förslag? Spånar bara..

Jag BEGÄR ingenting. Det är högst frivilligt att svara i forumet och eftersom du inte har någon lust att spåna kan du väl bara låta bli att skriva alls??
 
Stefan Mag skrev:
Du begär att vi ska spåna!! Och vad leder det till? Om ingen säljer kamera och objektiv för 4000:- ? Ge bort din mans 10D kan vara ett bra förslag? Spånar bara..

Hon begär ingenting, det är helt upp till dig om du vill svara på hennes inlägg eller inte, det enda hon frågar efter är lite förslag på en bra julklapp till sin lillasyster.

Hittade tre annonser på kameror i den prisklassen på under 10 min...

För att citera Stampes mamma i filmen bambi, "om du inte kan säga nått vettigt, säg inget alls"
så sluta klaga och hitta en annan tråd att skriva in om du nu känner att du tvunget måste.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=81340
Kan vara intressant...

Mvh Tomas ;)
 
Tomas Lissåker!
Tack för många bra synpunkter. Jag har inge heller någon koll på hur Canons kitgluggar är, inte heller Pentax, Sony osv..

Hoppas folk som vet om bra kitpaket alt. bara hus till canon/nikon kan hjälpa till med fler tips.


När det gäller att dela objektiv kan jag säga att jag och min syster bor rätt långt ifrån varandra och ses inte så ofta, det kan därför bli svårt att dela objektiv..


MvH malin
 
Stefan Mag skrev:
Du begär att vi ska spåna!! Och vad leder det till? Om ingen säljer kamera och objektiv för 4000:- ? Ge bort din mans 10D kan vara ett bra förslag? Spånar bara..

Håller med Malin har du käkat taggtråd eller?
Minst hälften av trådarna här har väl likartad eller sämre rubrik.

Det finns gott om billiga äldre DSLR på markanden. Jag är övertygad om att en D300 D70 eller likande kan kommas över med ett kitobjektiv för under 4000:-
 
Eftersom din syster redan har ett canonobjektiv så tycker jag att ni ska försöka rikta in er på en beg 350D. Förr eller senare dyker det säkert upp någon för ca 4000kr och det är en bra kamera. Bara lite tankar från mig.

/Per
 
Tjena Tomas,
Va fint att du spånar i den är tråden. Men så mycket spån är det ju inte ,utan du letar upp annonser som vilken som helst kan leta upp. Det är ju det som var min poäng med inlägget. Så mycket utrymme för spånande finns ju inte med tråduppläggets förutsättningar. Ska bli intressant att se hur många konstruktiva inlägg som inte hänvisar till några annonser som kommer upp här.
 
SmurfMolly skrev:
Tomas Lissåker!

När det gäller att dela objektiv kan jag säga att jag och min syster bor rätt långt ifrån varandra och ses inte så ofta, det kan därför bli svårt att dela objektiv..


MvH malin

Det var ju annars ett rätt bra argument för att köpa Nikon ;-)

Jag har sett rätt många Nikon 18-50mm kit objektiv till salu för runt 500:- och på blocket verkar det finnas rätt många D70 hus för runt 3500:- så det borde ju gå att få ihop det tycker jag.
 
Lägg ner nu Stefan. Fortsatta inlägg från din sida i den här tråden raderar jag rakt av.

Nui andra: Svara inte heller vare sig på det här eller Stefans inlägg.
 
Jo jag har nog tänkt mig mer åt Canonhållet, på det viset kan hon utnyttja det objektiv hon redan har, plus att man kanske kan ha tur och hitta nått mer "vidvinkligt".

Hur är det med canons billigare kitglugg, är det något man ska undvika helt?

10D finns det ju en del till salu för mellan 3-4000 kr. Den börjar å andra sidan få några år på nacken, hur står den sig gentemot 350D och vice versa?
Den är ju betydligt större, och syrran har små händer.
 
MrSmith skrev:
Det var ju annars ett rätt bra argument för att köpa Nikon ;-)

Jag har sett rätt många Nikon 18-50mm kit objektiv till salu för runt 500:- och på blocket verkar det finnas rätt många D70 hus för runt 3500:- så det borde ju gå att få ihop det tycker jag.

Intressant.. jag har inte kollat runt så mycket på annonser ännu, lättare att mer rikta in sig på vad man som man tänkas passa och sedan leta annonser/annonsera själv utifrån det.
 
Har snokat vidare idag, dels kollat lite annonser och dels fiskat diskret (hoppas jag) hos syrran själv.

Hon skulle vilja ha en kamera med tyngd i säger hon. Det utesluter väl 350D och kanske även D70, skiljer inte mkt i vikt på dom när jag kollat efter.

Hur står sig 10D egentligen? Det finns några sådana där ute.. Den verkar inte ta objektiv av typen EF-S, är det ett praktiskt problem eller? 'noll koll'

Fuji Finepix S2Pro då? Lite tyngre, nikonfattning, verkar ha rätt bra recensioner av det jag hittat. Någon här som har erfarenhet av den?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.