Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissänkning på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

robilibob

Aktiv medlem
Någon som vet om det kommer ske någon prissänkning på D70:n efter jul? Jag ska inhandla min runt februari och det skulle ju vara gött att spara lite stålar:)

En fråga till. Var rekomenderar ni att man ska köpa den? Vill självfallet ha den till så billigt pris som möjligt men jag vill köpa den i Sverige så garantin funkar osv, känns helt enkelt säkrare.

Den kommer högst antagligen att sjunka i pris!
I januari el. februari sen är det PMA.
Då sjunker priserna igen o nya modeller kommer!

Fast jag ställer mig något tveksam till att Nikon lanserar en ny kamera i D70-klassen (eller ens i D100-klassen). D70 är ungefär ett år gammal på marknaden och lär inte ersättas under 2005 (eventuellt lanseras en efterträdare under hösten). D100 ligger för nära D70 så ska denna modell få en efterträdare blir den mer avancerad (vilken den måste för att konkurrera med KM D7D och Canon 20D). Denna modell tror jag inte kommer till att leda till en prispress på D70 som fortfarande står sig ypperligt i konkurrensen med klasskompisarna Canon 300D och Pentax budget dslr. D70 är fortfarande prisvärd som ny faktiskt.

Jag tror säkert att D70 blir billigare. Nikon sliter givetvis sitt hår nu för att få fram en D200 som ska bli bättre än Canon 20D. Den kan ju inte bli mer än marginellt dyrare och då får nog D70 maka sig ner en bit i pris.

Gissar jag....

Frågan är vad folk anser att en prissänkning är. 100 kronor? 1000 kronor? Halva priset? Egentligen räcker det med att det nya priset är lägre än det gamla, oavsett med hur lite, för att det tekniskt skulle räknas som en prissänkning. Men om det är 50 öre, spelar det praktiskt någon roll?

Visst lär den gå ned något, det gör de flesta saker efter ett tag, och det har D70 också redan gjort sedan jag köpte den. Men Nikon har inget intresse av att dumpa ut den på marknaden till ett för lågt pris.

Snarare så kommer en ersättare efter ett tag som kan lite mer och är aningens bättre så att de kan "återställa" prislappen till "rätt" nivå igen. Samtidigt tas D70:n bort från hyllorna. De som har den kvar lär inte sälja den så jättemycket billigare då de fortfarande har betalat ett visst inköpspris för den och det är fortfarande en lika bra kamera som när den släpptes.

Jag försöker inte tänka för mycket på prissänkningar. Man kan aldrig exakt veta när de kommer och jag vill ju trots allt plåta nu. Inte om kanske två månader.

Håller med dig Max man skall köpa prylarna när man behöver dom.
Speciellt med digitalkameror eftersom det uppdateras 2gr i året :)

Jag håller absolut med. Saken är bara den att i början av februari så har jag råd med den. Jag väntar inte för att se om det blir nån sänkning, men det skulle ju inte vara så tokigt om det blev det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar