Annons

Pris på beg D100

Produkter
(logga in för att koppla)
Tansi skrev:
Någon som vet vad jag ska betala för en begagnad Nikon D100? Enbart kamerahus.
Det beror ju på skicket såklart, men jag har sett den på Blocket idag med en SB80DX för 9000:-.
Säga att du kan hitta ett hus för 7000:-.

Tänk bara på att det är bra att veta hur många exponeringar slutaren gått.
Ska du jobba yrkesmässigt kanske det är idé att direkt skicka kameran till Nikon så de går genom den innan du köper.

Såg häromdagen i en expert-butik 10000:- för en ny + ett enklare sigma(?) objektiv. Förvisso var frågan om en begagnad kamera men detta pris ger ändå en riktlinje.

är också inne på att köpa en beggad d100...

nått speciellt ni rekomenderar att man kollar särskilt mycket på innan köp ?

Hur kollar man hur många exponeringar sltaren gått ?

Hej!
Letar också, eller har hittat en Nikon D100 inkl. vertikalgrepp nu för 5990:- med tre månaders garanti(!!), enda möjliga nackdelen är att den varit yrkskörd! Har tittat på bajonetten, lyssnat på slutaren och tittat på knapparna inget som är mer slitet.
Ska titta på sensorn imorgon, ta ett kort, leta döda pixlar och damm eller skräp.
Så jätte gärna snabba svar!

Hur verkar det?

Christofer

Har en D100
Köp ingen. Digitalarna är bara i nybörjarstadiet.
Provat alla nu varande digitalare.
Skit om man verkligen vill ha allt.
Köp hellre en fin analog systemare och en riktig filmscanner.
Då har du allt.
Så är läget nu, denna minut när jag skriver.
Mvh/-Anders (som nu är tvungen att slåss med en D100.) Men kul är att se bilder på en gång. Det är det enda som är kul med diggi.

Älsklar min F90X med vertikalgrepp som aldrig felexponerar, och älskar dia och svartvitt.
Mvh/-Anders

jag instämmer med calle.
förutom att jag aldrig riktigt föll för mellanformatet (film) så det skulle jag aldrig skaffa mig.

Kommer väl upp i 16 000 exponeringar idag med min D100. Även om jag inte betraktar den som en fulländad digitalare så kan man ändå konstatera att den är trogen. Inte ett misstag på hela tiden... förutom att den var felinställd vid leveransen förstås...garantigrej.

Men som sagt hittills har den aldrig "klickat" om uttrycket tillåts.

Samtidigt har F5:an bara åkt fram en gång sen jag skaffa D100:an, och då för att jag behövde extrem vidvinkel...och så får det nog förbli. Skulle aldrig ha tid med något annat.

Nån som vill bjuda bra för en närmast oanvänd F5 förresten. 1 500-2 000 exponeringar har den gått och enligt Nikon är den god för 50 000 exp. innan den behöver gås över. Självjusterande exponeringstider m.m m.m.

Digitalt är i praktiken bättre än Velvia + Nikons bästa filmskanner.

Visst, i lupp på ljusbordet ser man lite fler detaljer med filmen. Det mesta av de extra detaljerna försvinner dock i skanningen. Dessutom är kornet väldigt störande jämfört med de rena digitalfilerna.

Dock är D70/D100 etc sämre som kamerahus jämfört med t ex F5/F100 som kostar ca 5-7000 begagnade.

D100 är oerhört plastig som kamera, och saknar så enkla tillbehör som blixtsynkuttag etc. De går naturligtvis inte att jämföra med F5 till exempel. Ändå är jag lite imponerad av att den bara levererar och levererar.

Jag går och funderar över när Nikon ska komma loss med någon digital att tala om sen tom dagstidningarna vuxit ur D1H. Jag tycker inte deras koncept med små sensorer, avlånga pixlar, för få pixlar osv håller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar