homeless clubkid skrev:
mellan 2000 - 3000 :-
För fotograferingen ja. Sedan tillkommer (digitalt/analogt) mörkrumsarbete och prints. Vi landar som följer (
moms tillkommer på alla priser):
Enligt
BLF (kontorstid):
Fotografering 1.065,-/h
Förberedelsetid 570,-/h
Efterbehandling (framkalln, digitalt arbete etc) 870,-/h
Kontaktkarta (rå) 125,-/A4
CD-bränning 155,-
Kopiekostnad
18x24 220,-
24x30 270,-
Enligt
SFF, vilken jag (oftast) använder mig av. Jag har justerat grupperna något för att de skall bli jämförbara med BLF:
Fotografering 1.370,-/h
Förberedelsetid 1.370,-/h
Efterbehandling (framkalln, digitalt arbete etc) 900,-/h
Kontaktkarta 210,-/A4
CD-bränning 250,-
Kopiekostnad
18x24 250,-
24x30 300,-
Till ovanstående kommer naturligtvis valfri debitering för specialutrustning/kostnader som avancerad kamera, blixtar, studio, resa, rekvisita, assistent mm. Är/blir du dessutom efterfrågad pga specialkunskaper eller stor talang är det naturligtvis marknadsekonomins regler om tillgång och efterfrågan som sätter prisnivåerna.
Dessutom skall du ha användningsersättning för varje publicering (webb, annonser, mässor, skyltar, projicering/video, broschyrer, databas mm.
Nu tror jag ju inte att du lyckas klämma av en oerfaren nybakad modell dessa pengar men det lät som om du ville ha ett marknadspris att ställa mot något annat. Håll tillgodo och tag betalt. Gratisarbetande fotografer förstör marknaden.
TFP är bra för att skaffa sig råg i ryggen och erfarenhet men låt dig inte luras eller hunsas, varesig av modeller eller andra. Meningen med TFP är att man drar nytta av varandra på lika villkor.
/G