Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris för fotografering till portfolio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja, av nyfikenhet, om man som modell skulle gå till en fotograf, och behöva en uppsättning bilder, säg 5-10 st (eller hur många man nu kan tänkas behöva)
Säg ca 1-2 timmars plåtande, för detta borde väl räcka, om man inte skall göra det för avancerat.

Vilket format bör man leverera bilderna, färdig "framkallade" antar jag?
I vilken storlek?

Vad skulle man som modell få betala för detta?

/Jocce

Kör en TFP session istället med modellen, schysstare tycker jag. Kan ju dessutom leda till fler gånger + kontakt med lite fler modeller.
När du väl etablerat dig bland dem så rullar jobben på utav bara fan - då kan du ta betalt ;)

ZoMbiE skrev:
Kör en TFP session istället med modellen, schysstare tycker jag. Kan ju dessutom leda till fler gånger + kontakt med lite fler modeller.
När du väl etablerat dig bland dem så rullar jobben på utav bara fan - då kan du ta betalt ;)

Hm, jo, det var av just TFP jag undrade, vad en modell skulle få betala, i jämförelse.

Men ville inte dra in TFP i det hela, då tyvärr det ofta slutar i en diskussion med för/emot TFP! :(

/Jocce

Jocce skrev:
Kan modellen då förvänta sig att bilderna lämnas redigerade och klara?

I vilket format, A4 eller?

/Jocce

Ask her - ask her of she already has a portfolio that she wants to add to - if not - ask her which portfolio size case or binder she wants to carry around - that should give you the answer you're looking for...=*^)

And, yes - if she pays you for the portfolio of course the prints should be finished - you should also want to give her the very best you can provide as your photographs will be judged by every person loooking at her portfolio.

ZoMbiE skrev:
Varför skulle det vara schystare? Går du till bagaren och säger "Baka mig ett par goda bröd så kanske jag kommer tillbaka och betalar för ditt jobb och utgiften nästa gång"?

ZoMbiE skrev:

Rullar på utav bara fan? Tror det kan bli tvärtom att alla räknar med att man kör tfp och därmed räknar med att inte betala för sig.

homeless clubkid skrev:
mellan 2000 - 3000 :-

För fotograferingen ja. Sedan tillkommer (digitalt/analogt) mörkrumsarbete och prints. Vi landar som följer (moms tillkommer på alla priser):

Enligt BLF (kontorstid):

Fotografering 1.065,-/h
Förberedelsetid 570,-/h
Efterbehandling (framkalln, digitalt arbete etc) 870,-/h
Kontaktkarta (rå) 125,-/A4
CD-bränning 155,-

Kopiekostnad
18x24 220,-
24x30 270,-

Enligt SFF, vilken jag (oftast) använder mig av. Jag har justerat grupperna något för att de skall bli jämförbara med BLF:

Fotografering 1.370,-/h
Förberedelsetid 1.370,-/h
Efterbehandling (framkalln, digitalt arbete etc) 900,-/h
Kontaktkarta 210,-/A4
CD-bränning 250,-

Kopiekostnad
18x24 250,-
24x30 300,-

Till ovanstående kommer naturligtvis valfri debitering för specialutrustning/kostnader som avancerad kamera, blixtar, studio, resa, rekvisita, assistent mm. Är/blir du dessutom efterfrågad pga specialkunskaper eller stor talang är det naturligtvis marknadsekonomins regler om tillgång och efterfrågan som sätter prisnivåerna.

Dessutom skall du ha användningsersättning för varje publicering (webb, annonser, mässor, skyltar, projicering/video, broschyrer, databas mm.

Nu tror jag ju inte att du lyckas klämma av en oerfaren nybakad modell dessa pengar men det lät som om du ville ha ett marknadspris att ställa mot något annat. Håll tillgodo och tag betalt. Gratisarbetande fotografer förstör marknaden.

TFP är bra för att skaffa sig råg i ryggen och erfarenhet men låt dig inte luras eller hunsas, varesig av modeller eller andra. Meningen med TFP är att man drar nytta av varandra på lika villkor.

/G

Jag brukar säga att det beror på hur mycket jag får bestämma.
Kommer modellen med eget ide och säger så här vill jag ha det då kostar det mer det och då kan priset variera beroende på hur mycket tid och energi som krävs.

Men får jag fria händer och kan dra nytta av bilderna sen så brukar jag inte ta något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar